نماینده مجلس وعضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

نماز نشانه و پرچم دین است

تهران(پانا)- حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی با بیان اینکه؛ نماز در میان عبادات دیگر، یک عبادت ویژه است، آن را نشانه و پرچم دین عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
نماز نشانه و پرچم دین است

اجلاس سراسری نماز دانش آموزی توسط آموزش و پرورش منطقه 12، به منظور تکریم و گرامی داشت قرآن، عترت و نماز دانش آموزان، با حضور مدیر آموزش وپرورش منطقه، مدیران مدارس منطقه و حجت الاسلام سید رضا تقوی؛ نماینده مجلس وعضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور واحمد بانی؛ کارشناس کمیسیون آموزش قرآن در سالن همایش رفاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، شاه منصوری، ضمن عرض خیر مقدم به حضار مراسم، با تاکید بر مبحث اهمیت نماز و ارتباط این موضوع با خانواده و مدرسه گفت: برای مبحث نماز، ما باید به اهمیت ارتباط بین خانه و مدرسه توجه ویژه داشته باشیم. و نکته مهم این است که نباید از تاثیر خانواده در تربیت فرزندان غافل شویم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به کرات اشاره به این موضوع شده است که نقش خانواده در تربیت فرزندان، بی بدیل است و به همین منظور ما برای دست یابی به اهداف تربیتی در مدرسه نیاز است که ارتباط ویژه و خاصی با خانواده داشته باشیم. قطعا اگر خانواده هم راستا و هم جهت با اهداف مدرسه باشد آن وقت بحث تربیت دانش آموزان در راستای سند تحول بنیادین تحقق پیدا می کند.
وی افزود: جایگاه مدرسه به خودی خود زمانی می تواند متعالی باشد که ارتباط بین مدرسه و مسجد را شکل دهد. که این کار نیز با برگزاری جلساتی که جایگاه دانش آموزان را تقویت کند و اهمیت به شخصیت دانش آموز بدهد و اینکه دانش آموزان بتوانند در سرنوشت خودشان و در تصمیم گیری امور مدرسه بتوانند سهیم باشند تحقق می یابد. قطعا در جامعه ای که مشورت استفاده شود و طرف مشورت ما در مدرسه دانش آموزان باشند می تواند به آن جایگاهی که دانش آموزان می توانند داشته باشند برسد که متاسفانه شاید در جامعه امروز این مسیله مقداری کم رنگ شده باشد.
وی صحبت خود را با اشاره با کلامی از رهبر معظم انقلاب اینگونه به پایان رساند: اگر بخواهیم دانش آموزان را به آن جایگاه برسانیم باید خود دانش آموزان به این کلام برسند که نماز تصدی بخش دل های خسته است و می تواند عطر و جان تازه ای به روح و روان دانش آموز دهد.
در ادامه حجت الاسلام تقوی نیز در سخنان خود در رابطه با جایگاه نماز اینگونه بیان کرد: نماز در میان عبادات دیگر، یک عبادت ویژه است. به لحاظ حکم ۴٠٠٠ حکم در مورد نماز داریم که در مورد عبادات دیگر و مراسم و مناسک دیگر چنین گستردگی و حساسیتی نداریم. از جهت دیگر نماز عبادتی است که از روز اولی که انسان مکلف می شود تا آخرین لحظه زندگی با اوست. تنوع نماز نیز در میان عبادات، بی نظیر است. مثلا نماز های واجب داریم، نوافل داریم، نماز طواف برای حج، نماز برای بلایای طبیعی، نماز های مستحب و.... بنابراین نماز چنین عبادتی است.
وی اضافه کرد: در منابع اسلامی نیز اولین مطلبی که از طرف پروردگار نازل و واجب شد، نماز بود. حتی در قیامت هم اولین چیزی که درباره اش سوال می شود، نماز است. چون نماز به همه زندگی ما از جمله محل زندگی، خوراک، لباس و.. ما ارتباط پیدا می کند. نماز سیمای دین است، وجه دین است. ستون دین و حتی راس دین است. همچون وجود سر در بدن است. نماز نشانه و پرچم دین است. باید بدانیم که ما از نماز چه انتظاری داریم و نماز نیز از ما چه انتظاری دارد. اقامه نماز یعنی بر پا کردن نماز و به معنی نماز خواندن نیست. از وظایف اولیه حاکمیت اسلامی نیز همین اقامه نماز است. سجده نیز در میان اعمال دیگر نماز دارای برتری است. آنجایی که یک انسان در پیشگاه ذات اقدس الهی خضوع خودش را به اوج می رساند.
وی در ادامه سخنانش با نقلی از آیت الله حسن زاده آملی بیان کرد: به جای اینکه عابد باشی، عبد باش. شیطان هم قریب به 6000 سال عبادت کرد ، عابد شد ولی عبد نشد. تا عبد نشوی عبادتت سودی به حالت ندارد.
این هم همان کار شما معلم ها است. یعنی باید کاری کنید که عابد عبد شود. نه اینکه فقط عبادت ظاهری کند. فلسفه عبادت چیزی جز عبودیت نیست. نماز باید محور همه تصمیم گیری ها در نظام اسلامی باشد. نماز را باید از خانواده شروع کرد. وظیغه حاکمیت نیز پشتیبانی از نماز است که باید این بستر را فراهم کند. همچنین نابسامانی ها و منکرات و فحشا را باید با نماز برطرف کرد.
در ادامه احمد بانی ابیانه؛ کارشناس کمیسیون آموزش عمومی قرآن وزارت آموزش و پرورش در مدح اهل بیت و امام زمان مداحی کرد.
در بخش بعدی مراسم، گروه تواشیح محراب برنامه خود را اجرا کردند. در انتهای مراسم از منتخبین معاونین پرورشی فعال و دانش آموزان قرآنی تقدیر شد.

حسنا شاکری؛ خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار