رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران:

70 درصد اطلاعات سامانه شفافیت آنلاین به‌روز‌رسانی نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت که بعد از پیگیری‌های گوناگون هنوز بیش از70درصد از اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به روز‌رسانی نمی‌شود .

کد مطلب: ۱۲۳۸۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
70 درصد اطلاعات سامانه شفافیت آنلاین به‌روز‌رسانی نمی‌شود

احمد صادقی در سی امین جلسه شورا در تذکری با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با توجه به ضرورت تغییر شیوه های مدیریت در شهر و لزوم بهره مندی از تکنولوژی های نوین جهت دستیابی به شهر هوشمند لازم می بینم نسبت به عملکرد ضعیف سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به آقای زاکانی شهردار تذکراتی به شرح ذیل بدهم:

1-نظر به گزارش های واصله مردمی و بررسی های انجام شده، اطلاعات تردد شهروندان در محدوده طرح ترافیک با ۱۴ روز تاخیر در سامانه های مربوطه ثبت و گزارش می‌شود و این مهم باعث ایجاد خسارت مالی، تضییع حقوق مردم و نارضایتی شهروندان گردیده است.

2-مراکز نوآوری مستقر در مناطق مختلف فاقد برنامه، شیوه نامه مدیریت و خروجی مد نظر با توجه به میزان سرمایه گذاری و فضاهای در اختیار گذاشته شده توسط مدیریت شهری هستند، لازم به ذکر است طبق گزارش های واصله و بازدید به عمل آمده اینجانب از بعضی از مراکز نوآوری شهرداری تهران، مشخص گردید نماینده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مدت زمان زیادی است که در مجموعه های فوق الذکر حضور نداشته است.

3-با توجه به وفور استارتاپ های گوناگون حوزه شهری که امکان ارائه خدمات متفاوت و راه حل های نوین و هوشمند جهت برطرف سازی مشکلات شهر را دارند لیکن زیرساخت های دقیق و به روزی جهت استفاده از این پتانسیل و ایجاد این ارتباط دو سویه ارائه نشده است و بسیاری از این استارت آپها از درگیری بی ثمر خود در بدنه شهرداری گله دارند، اگرچه مدیرعامل محترم سازمان فاوا در بارسلونا موفق به اخذ جایزه جهانی شهر هوشمند ۲۰۲۱ در موضوع حکمروایی و اقتصاد گشته اند اما سوال اینجاست آیا واقعاً این سازمان غیر از نمایش رسانه‌ای تا چه اندازه گره گشای مشکلات و ارائه دهنده خدمات به استارتاپ ها و و جوانان دانشمند شهر بوده است؟

۴- جای سوال است که بعد از پیگیری های گوناگون هنوز بیش از70درصد از اطلاعات وارد شده در سامانه شفافیت به صورت آنلاین به روز رسانی نمی شود و همچنین هنوز بسیاری از دسترسی های مورد نیاز برای بنده به عنوان نماینده مردم شریف تهران، ری و تجریش و رییس کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران، جهت نظارت بر سامانه های گوناگون عملکرد شهرداری تهران به بهانه های واهی ایجاد نشده است.

5- سوال بزرگ اینجاست نقش سازمان فناوری اطلاعات در شهرداری تهران چیست؟ آیا سازمان فاوا به جای ارائه خدمات تخصصی به سازمان‌ها و مناطق شهرداری باید به عنوان پیمانکار نقش آفرینی کند و با نهادهای داخلی رقابت کند و یا همزمان سیاست گذار و مطالبه گر باشد؟

6- علی رغم ارسال نامه و پیگیری های مکرر هنوز گزارش دقیقی از میزان هزینه طراحی، پیاده سازی، نگهداری و گسترش سامانه تهران من ارائه نشده است.

7- فراموش نکنیم شهر هوشمند یک دیدگاه نوین در عرصه مدیریت شهرهاست و نباید در یک سازمان خلاصه شود بلکه لازم است شهردار محترم تهران این فرهنگ را در تمامی مجموعه مدیریت شهری گسترش دهند.

صادقی افزود: سوال مهم این است که با این ناکارآمدی عملکردی در سازمان فاوای شهرداری تهران، شهردار محترم تهران چگونه اجازه هزینه کرد دهها میلیون خرج سفر برای حضور هیاتی از شهرداری تهران در بارسلون را در این وضعیت بد اقتصادی می دهد؟ لازم به ذکر است کمیته تخصصی هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر تهران از این سفر کاملا بی اطلاع بوده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دستاوردهای این سفر واصل نشده است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در ادامه گفت: البته بیان این نکته خالی از لطف نیست که ما در شهرداری تهران جدای از سامانه تهران من، بیش از 100 سامانه در شهرداری تهران داریم که لازم است بازنگری در ضرورت تجمیع، نگهداشت و هزینه های آنها صورت پذیرد.

احمد صادقی در ادامه اظهار داشت: شهر هوشمند جز با مشارکت عمومی شهروندان و در یک کلمه شهروند هوشمند به دست نخواهد آمد، بنابراین یکی از ایرادات ساختاری که مانع از دستیابی به این هدف است، وجود دبیرخانه شهر هوشمند در زیر مجموعه سازمان فاوا است و لازم است تا با جابجایی این دبیرخانه و انتقال آن به زیرمجموعه دفتر شهردار محترم، زمینه ساز تغییرات بنیادی و قانونگذاری در سطح کلان مجموعه مدیریت شهری گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار