روایت دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه از بازگشایی مدارس؛ استقبال با طعم دغدغه‌های کرونایی

تهران (پانا) - بسیاری معتقدند که آموزش و یادگیری به روش حضوری برای دانش‌آموزان بسیار مفیدتر از آموزش آنلاین است بر همین اساس مدارس کشور از اوایل آذرماه به صورت حضوری یک یا دو روز در هفته بازگشایی شدند.

کد مطلب: ۱۲۳۸۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
روایت دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه از بازگشایی مدارس؛ استقبال با طعم  دغدغه‌های کرونایی

با وجود اینکه با شیوع کرونا آموزش‌ها تعطیل نشد و فرآیند تدریس به دانش‌آموزان به صورت مجازی و غیر‌حضوری از طریق روش‌های مختلف از جمله استفاده از شبکه شاد انجام می‌شد و همچنان ادامه دارد اما بسیاری معتقدند که آموزش و یادگیری به روش حضوری برای دانش‌آموزان بسیار مفیدتر بوده و بازدهی بیشتری نیز خواهد داشت.

برخی معتقدند بسیاری از آموزش‌های مدارس نیازمند برقراری ارتباط حضوری با معلمان در کلاس درس و تبادل اطلاعات به صورت حضوری است.

این عوامل باعث شده است که مسئولان برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری تلاش کنند بر همین اساس مدارس کشور از اوایل آذرماه به صورت حضوری یک یا دو روز در هفته بازگشایی شدند و آموزش صرفاً مجازی ممنوع اعلام شد. برای دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا نیز شبکه شاد در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که برخی از والدین نیز معتقدند شرایط بهداشتی فضاهای آموزشی و رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس غیرممکن است اما به نظر می‌رسد رعایت پروتکل‌های بهداشتی با کنترل و سرکشی از مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش میسر خواهد بود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار پانا از مدرسه دخترانه نرگس منطقه یک تهران نشان می‌دهد که اکثر دانش‌آموزان از کلاس‌ها به صورت حضوری استقبال کرده‌اند.

هلیا نصیری، دانش‌آموز پایه نهم در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «کلاس‌‌های حضوری ما حدوداً از ۳ یا ۴ هفته گذشته آغاز شد؛ تا هفته گذشته یک روز در هفته کلاس حضوری برگزار می‌شد اما از هفته پیش کلاس‌های حضوری دو جلسه در هفته شد و ما دو‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها در مدرسه حاضر می‌شویم.»

وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز بیان کرد: «خدا را شکر در مدرسه ما دستورالعمل‌‌های بهداشتی به خوبی رعایت و فاصله گذاری اجرا می‌شود. کلاس‌ها به صورت مرتب ضدعفونی می‌شود و پنجره‌ها نیز برای تهویه هوا باز است.»

هلیا دو دز واکسن سینوفارم خود را تزریق کرده است و به گفته او، تنها دو نفر از هم‌کلاسی‌هایش واکسن نزده‌اند.

دانش‌آموز دیگری به نام لیلا نجفی که پایه پنجم است نیز گفت: «تنها دوشنبه‌ها کلاس حضوری برای رفع اشکال برگزار می‌شود که البته حضور در کلاس نیز اختیاری است. بیش از 5 نفر در کلاس نمی‌توانند حضور داشته باشند و فاصله‌گذاری در کلاس رعایت می‌شود.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان که بیماری کلیوی داشت از بازگشایی مدارس به صورت حضوری، ابراز نگرانی کرد و گفت: «چون برادرم مبتلا به آسم است، پدر و مادرم از برگزاری کلاس‌های حضوری نگران هستند اما چون امتحان‌های نهایی دارم، مجبور به حضور در کلاس هستم. شیوع سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون بسیار نگران کننده است. تاکنون من هیچ مهمانی و تولدی شرکت نکردم اما اکنون با کلاس‌های حضوری اضطراب زیادی را متحمل می‌شوم. در مدرسه ما پروتکل‌ها‌ی بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود اما باز هم نگرانی از بابت سویه جدید اُمیکرون وجود دارد.»

ملورین جباری، یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه پنجم مدرسه نرگس است که معتقد است برگزار شدن کلاس‌های حضوری برای تمامی دانش‌آموزان به صورت هم‌زمان در شرایط کرونا خطرناک است اما اینکه یک روز در هفته به رفع اشکال و درس ریاضی اختصاص داده شود، بسیار مثبت است. به گفته ملورین، همه آن‌ها با دو ماسک و دستکش سر کلاس‌ حاضر می‌شوند.

فخرالزمان نیکنام، مدیر مدرسه نرگس نیز معتقد است: «از آنجایی که اکثر مردم واکسن زده‌اند، سطح ایمنی آنها بالا رفته است. تقریباً ۶۰ درصد مدرسه نرگس واکسن زده‌اند؛ بر همین اساس من هیچ مانعی برای بازگشایی نمی‌بینم. دانش‌آموزان دو سال به صورت آنلاین آموزش دیدند و متاسفانه از لحاظ درسی عقب ماندند. ما سعی کردیم که قول و عملمان را یکی کنیم تا اولیا به ما اعتماد کنند و دانش‌آموزان را با خیال راحت به ما بسپارند.»

وی گفت: «مدارسی که از سطح بالایی برخوردار بودند، توانستند برای دانش‌آموزان تدریس مناسب در فضای مجازی را فراهم کنند اما مدارسی که ضعیف بودند، متاسفانه به دانش‌آموزان لطمه زدند. بسیاری از دانش‌آموزان در سطح کشور به دلیل ناتوانی مالی نتوانستند تبلت و موبایل فراهم کنند تا از فضای مجازی استفاده کنند و از درس عقب ماندند. با بازگشایی مدارس عدالت آموزشی محقق خواهد شد.»

فرناز سلیمانی، معلم پایه چهارم نیز بازگشایی مدارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت که در کنار آموزش، پرورش دانش‌آموزان حائز اهمیت است که بچه‌ها در این دو سال از پرورش محروم بوده‌اند بنابراین به نظر من بهتر است به جای یک روز در هفته، دانش‌آموزان سه روز در هفته حضوری به مدرسه بیایند.

یکی از والدین نیز معتقد است که حضور دانش‌آموزان در مدرسه باعث افزایش یادگیری می‌شود و جو محیط آموزشی و برخورد حضوری با معلمان در یادگیری دروس بسیار تأثیرگذار بوده و موجب بالا رفتن دقت دانش موزان در یادگیری مطالب می‌شود.

یکی دیگر از والدین که فرزند وی دانش‌آموز پایه دوم است نیز گفت: «با آموزش حضوری خیلی موافقم زیرا آموزش حضوری است که باعث پرورش بچه‌ها می‌شود. فرزند من روزهایی که باید در مدرسه حاضر شود، ذوق زیادی برای حضور در کلاس درس دارد. تجربه بچه‌ها و تعامل آنها با یکدیگر موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. امیدوارم کرونا به زودی از بین برود و بچه‌ها هر روز در کلاس درس حاضر شوند. در این دو سال بچه‌ها درک و شناخت زیادی از کرونا به دست آوردند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی را حتی بهتر از ما رعایت می‌کنند. اگر واکسیناسیون هم عمومی شود، ترجیح می‌دهم فرزندم واکسن بزند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار