تقاضای والدین از مسئولان مدارس؛ آموزش حضوری با تضمین سلامتی

بیرجند (پانا) - این روزها بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان سر کلاس درس یکی از مهمترین مباحثی است که میان خانواده‌هایی که دانش‌آموز و فرزند محصل دارند به گوش می‌رسد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تقاضای والدین از مسئولان مدارس؛ آموزش حضوری با تضمین سلامتی

با انجام واکسیناسیون اکثریت دانش‌آموزان حائز شرایط و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی و اینکه دانش‌آموزان ادامه تحصیل خود را حضوری یا غیرحضوری دنبال کنند، یکی از دغدغه‌های به جا و مهم والدین آن‌ها است.

غیرحضوری شدن مدارس با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا یکی از تدابیری بود که به تشخیص مسئولان وقت در نظام سلامت و همچنین نظام آموزشی کشور به کار گرفته شد و برای حفظ سلامت و اهمیت حفظ جان دانش‌آموزان چاره دیگری هم برای مسئولان مربوطه باقی نمانده بود اما این اتفاق ضربه‌های بسیاری بر نحوه علم‌آموزی و یادگیری مطالب درسی دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف وارد کرد.

تجربه آموزش مجازی و آنلاین تاکنون برای دانش‌آموزان تجربه متفاوتی بوده است که به اندازه محاسن و مزایای آن معایبی هم به دنبال داشته است و به گفته کارشناسان حوزه آموزش، این نوع آموزش نمی‌تواند به هیچ عنوان جای آموزش و علم‌آموزی حضوری را به ویژه برای دانش‌آموزان ابتدایی بگیرد.

آموزش حضوری و چهره به چهره و برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی معلم با دانش‌آموزان از ضرورت‌های سوادآموزی محسوب می‌شود و با بهبود شرایط کرونایی و کنترل این بیماری باید روش آموزش را به تلفیقی از دو نوع آموزش آنلاین و حضوری تغییر داد.

در این راستا به سراغ فاطمه احمدی، مادر دانش‌آموزی که فرزندش امسال در پایه دوم ابتدایی قرار است تحصیل کند رفتیم. او، پایه اول ابتدایی را مهمترین پایه تحصیلی عنوان می‌کند و به پانا می‌گوید: «سال پیش که اصلا نفهمیدیم دانش‌آموزان چطور درس خواندند. سال سخت و پرمشقتی بود. من و همسرم تحصیلات دانشگاهی داریم و از تمام اوقات شبانه‌روز برای آموزش به پسرم استفاده می‌کردیم اما هنوز هم در خواندن و نوشتن مشکل دارد.»

وی خواندن و نوشتن و حساب و کتاب را از اساسی‌ترین مسائل در آموزش پایه اول دانست و معتقد است که با همین خواندن و نوشتن و چهار عمل اصلی ریاضی است که دانش‌آموز را برای پایه‌های تحصیلی بالاتر آماده می‌کند اما کسانی که تحصیل‌کرده نیستند یا نمی‌دانند چطور با فرزندانشان درس کار کنند، قطعا سال پیش را سخت‌تر از ما گذرانده‌اند.

ابوالفضل یوسفی پدری که از قضا استاد دانشگاه هم هست، از نوع آموزش در فضای مجازی گلایه‌مند است و اعتقاد دارد که «می‌توان برای دانش‌آموزان هم از نرم‌افزارهایی که برای دانشجویان استفاده می‌شود بهره برد به ویژه که نیاز است دانش‌آموزان حضورشان در کلاس را تصویری اعلام کنند تا معلم کنترل کلاس را داشته باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «برای این کار البته زیرساخت‌هایی لازم است که اینترنت، مهمترین آن‌ است. باید اینترنت رایگان یا با هزینه کم و پرسرعت برای سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.»

بعد آموزشی و علم‌آموزی دانش‌آموزان در مدارس تنها یک طرف ماجرا است و موضوع تربیت و پرورش آن‌ها هم باید به طور جدی در دستور کار معلمان و کادر آموزشی مدارس باشد، اما غیرحضوری بودن فعالیت مدارس ورود مسئولان مربوطه به امر تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان را دچار مشکل و محدودیت کرده است. بازگشایی مدارس و برگزاری مجدد کلاس‌های درس به شکل حضوری درخواست عده زیادی از والدین دانش‌آموزان است، اما در کنار این درخواست، از مسئولان تقاضای مهم دیگری هم دارند و آن فراهم بودن شرایط حفظ سلامت فرزندانشان در مدارس است.

خبرنگار: نادیا رحمانپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار