رزاقی تاکید کرد

توجه به ساحت‌های تربیتی در شناسنامه مدارس شاهد

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران تاکید کرد یکی از محوری‌ترین مباحث در شناسنامه مدارس شاهد، بحث ساحت‌های تربیتی است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
توجه به ساحت‌های تربیتی در شناسنامه مدارس شاهد

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران، کارگاه آموزشی شناسنامه مدارس شاهد، نظارت و کیفیت بخشی با حضور معاونان و کارشناسان اداره کل شاهد و ایثارگران برگزار شد. محمدرضا رزاقی در این نشست ضمن تشریح رویکرد این اداره کل در ارتباط با استاندارد سازی مدارس شاهد گفت: رویکرد ما برای «استاندارد سازی مدارس شاهد» استفاده از ابزار «شناسنامه فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» در قالب ایجاد « سبک منسجم مدارس شاهد » است،

وی با اشاره به کارگاه هایی که جهت «توانمندسازی مدیران و اعضای شورای مدارس» برگزار شده و ضرورت نظارت بر نحوه و کیفیت فعالیت مدارس شاهد گفت: به هر میزان کیفیت فعالیت های مدارس شاهد با چارچوب شناسنامه انطباق داشته باشد، امکان ارزیابی فعالیت مدارس و کیفیت سنجی را نیز فراهم خواهد کرد.

وی همچنین گفت: تعامل و همفکری اعضای ستاد در اجرای مطلوب و کیفی نظارت می تواند تسهیل گر مناسبی باشد.

رزاقی با اشاره به اینکه مدرسه، مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزاها است، شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد را از جمله نرم افزار ها و داده های نرم مدرسه دانست و گفت: یکی از محوری ترین مباحث در شناسنامه مدارس شاهد، بحث ساحت های تربیتی است.

وی ادامه داد: ساحت های شش گانه تربیتی در حقیقت شش موقعیت است که دانش آموزان در هر موقعیت، متناسب با استعداد،توانایی و قابلیت های خودشان، امکان رشد و شکوفایی دارند و وظیفه ما از ستاد تا مدرسه این است که شرایط را برای رشد دانش آموزان فراهم نماییم.

رزاقی با تبیین و تشریح ساحت های تربیتی تصریح کرد: هر کدام از ساحت های تربیتی مندرج در سند تحول می تواند در فعالیت های مختلفی ظهور و بروز پیدا کند به عنوان نمونه ساحت زیبایی شناختی الزاماً مختص کلاس هنر نیست در کلاس قرآن و ادبیات نیز می توانیم به این ساحت توجه داشته باشیم.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران با اشاره به نظارت کارشناسان اداره کل بر حُسن اجرای شناسنامه مدارس شاهد تاکید کرد: سخن ما این است که آیا مدیر و شورای مدرسه در زمینه ساحت های تربیتی به درک درستی رسیده اند یا نه؟ اصلا دنبال نمره یا امتیاز دادن نیستیم چرا که نظارت یک امر تعلیمی و آموزشی است. ما در نظارت در صدد کمک و یاری رساندن به مدیر مدرسه هستیم تا فعالیت های مدرسه را به صورت موثر عملیاتی کند.

دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش در ادامه مباحث مربوط به شناسنامه مدارس شاهد با اشاره به شوق انگیز شدن مدرسه برای دانش آموزان گفت: هر جا نقش و مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدرسه بیشتر باشد شوق به مدرسه و یادگیری زیاد است و هر جا که دانش آموز به خاطر مثلاً نمره انضباط و... مجبور باشد کاری را انجام دهد شوق زیاد نیست.

دبیر ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان در رابطه با نقش اولیای دانش آموزان و ساحت های تربیتی گفت: نقطه آغازین و بستر شکل گیری ساحت های تربیتی از خانواده شروع می شود ولی لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در محروم ترین شکل خانواده، امکان تحقق ساحت ها وجود دارد و در مرفه ترین شکل هم، ساحت ها می تواند منکوب یا محدود شود و در بعضی از خانواده های محروم هم، برخی از ساحت ها نه اینکه مسدود باشد بلکه در حسرت دستیابی است.

رزاقی در پایان سخنان خود نقش مدرسه را در آگاهی دادن به اولیای دانش آموزان را نقشی ارزنده، بی بدیل و تعیین کننده دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار