یک کارشناس ارشد روان‌سنجی در البرز در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

تحصیل، کسب درآمد یا پشتوانه مالی، کدام‌یک دغدغه اصلی جوانان است؟

کرج (پانا) - یک کارشناس ارشد روان‌سنجی گفت دغدغه اضطراب و مشکلات جوانان و نوجوانان امروز جامعه نداشتن تحصیل، کسب درآمد یا پشتوانه مالی است.

کد مطلب: ۱۲۳۷۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل، کسب درآمد یا پشتوانه مالی، کدام‌یک دغدغه اصلی جوانان است؟

فروزنده پوریوسفی، کارشناس ارشد روان‌سنجی در خصوص دغدغه جوانان و نوجوانان در گفت گو با پانا عنوان کرد:«اگر بخواهیم در رابطه با دغدغه، اضطراب و مشکلات جوانان و نوجوانان صحبت کنیم آنها را به دو دسته تقسیم می کنیم. یعنی نوجوانان را از جوانان جدا کنیم. یک گروه قبل از فارغ التحصیلی و یک گروه بعد از این دوره هستند.»

وی افزود: «در دسته نوجوانان نگرانی های دختران و پسران تقریبا مشابه است که می توانم به تحصیل آنها اشاره کنم. در این برهه زمانی با مجازی شدن آموزش مدارس این نگرانی بیشتر شده است، اکثر افرادی که در این سن برای مشاوره مراجعه می کنند افت تحصیلی خود در این مدت زمان را تایید می کنند و انگیزه خود را برای درس خواندن از دست داده اند. همچنین در این شرایط، فضای درس نخواندن مهیا شده و در واقع چیزی از درس نمی آموزند.»

پوریوسفی تصریح کرد:«نگرانی و دغدغه دیگر این رده سنی کنکور است که تبدیل به یک ترس بزرگ شده و تاثیرات بسیاری روی آینده جوانان دارد. حتی برخی دانش آموزان حاضرند در دوران دبیرستان ترک تحصیل کنند، ولی با کنکور مواجه نشوند. شاید این سهمیه بندی و مسائل این چنینی موجب ناامیدی آنها از کنکور باشد. برخی هم پس از گرفتن دیپلم به دنبال کار می‌روند. البته اکثر پسران اینگونه هستند. می توان گفت اصلی ترین دغدغه جوانان هم اکنون کسب درآمد است. امروزه اکثریت دخترها هم می خواهند درآمد داشته باشند.»

وی در ادامه اضافه کرد: «گروه دوم به جوانانی برمی گردد؛ که پس از قبول نشدن در کنکور از خانه خارج نمی شوند و کاری هم نمی کنند یا برخی بدون آگاهی از رشته تحصیلی وارد دانشگاه می شوند و اواسط تحصیل متوجه انتخاب نادرست خود شده و از دانشگاه خارج می شوند و مشکلاتی این چنینی که تاثیر بسیاری روی آینده جوانان خواهد داشت. جوانانی هم که می خواهند ازدواج کنند با وجود شرایط تحصیل، نداشتن شغل مناسب و...که موجب شده سن ازدواج بالا برود، نمی‌توانند ازدواج کنند.»

این روانشناس در پایان تاکید کرد: « همچنین سطح سواد در کودکان پایین آمده است، زیرا فرزندان ما چیزی از درس متوجه نمی شوند و برای بعضی از آنها هم درس و تحصیل هیچ اهمیتی ندارد. همه این موارد دغدغه فکری امروز جوانان است که به نوجوانان هم رسیده، به نظر من بیشترین اضطراب و نگرانی نوجوانان و جوانان نداشتن پشتوانه مالی و شغل مناسب برای ادامه زندگی است.»

خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار