محمدرضا کمالی*

جراحی اقتصاد ایران فقط از راه گفتمان جهانی دیپلماسی اقتصادی امکان‌پذیر است

اصلاح ساختار و جراحی اقتصاد ایران فقط از راه گفتمان جهانی دیپلماسی اقتصادی ازجمله حوزه‌های مفهومی و کارکردی نوین است که بسته به نوع ضرورت‌های ناظر بر وضعیت کشورها، الزاماتی را بر سیاست خارجی آنها تحمیل می‌کند. از آنجا که توانمندی اقتصادی و توسعه اقتصادی به یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت ملی کشورها تبدیل شده و عمل به ضرورت‌های ناشی از آن مستلزم تعامل با جهان و مشخصاً نظام اقتصاد جهانی است،دیپلماسی اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات بین‌المللی کشورها برخوردار شده است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد

اوضاع اقتصاد کشور به شدت خراب است و مردم به خصوص اقشار متوسط و پایین جامعه در تگنای شدید اقتصادی قرار گرفته اند،یکی از بهترین راه ها و نجات مردم فروش نفت و برگشت وجه حاصل از این فروش و واردات کالاهای ضروری و مورد نیاز جامعه است،برای این مهم تنها راه تسریع در مذاکرات با اروپا و مذاکره مسقیم با آمریکا و هماهنگی بیشتر با همسایه ها صورت پذیرد.امام خمینی(ره)به رغم میل باطنی قطعنامه را پذیرفت و کشور را از بحران نجات داد و حالا نوبت رییس جمهور محترم است که با هماهنگى سران سه قوه و رهبرى عزیز بابت کسانی که برای بهتر شدن وضع اقتصادی کشور با شجاعت در انتخابات شرکت کردند رای دادند با درایت این مهم را انجام دهند.

تا کشور از رکود و تورم خارج شود. یکی از دستاوردهای مهم صلح را می توان در افزایش امیدواری و ارتقاء اعتماد سیاسی نهادین و نشاط اجتماعی برآمده از آن دانست که خود تابعی از امید به بهبود وضعیت اقتصادی ارتقاء استانداردهای معیشتی بهبود جایگاه و منزلت ملی و افزایش حس غرور ملی کشور دانست.

بیشتر ظرفیت ها مربوط به تولید میباشد،دستیابی به تولید بیشتر با توجه به منابع محدود یکی از مهم ترین اهداف اقتصادی هر جامعه محسوب می شود. در بسیاری از کشورهای جهان، منابع، امکانات و استعدادها نه تنها متنوع و محدود است، بلکه توزیع فضایی این منابع در داخل کشورها نیز از الگویی یکپارچه و همگون تبعیت نمی کند. کشور ایران نیز در زمره ی این کشورها قرار دارد. مناطق مختلف کشور دارای امکانات ویژه ی طبیعی، وسعت، تنوع آب و هوایی و قابلیت های نیروی انسانی متفاوتی است. دکتر کمالی اشاره کرد: کشوری مانند هلند که مساحتی کوچکتر از سه استان شمالی کشور دارد و با اینکه آب و هوای این استان ها بهتر است اما درآمد این کشور از کشاورزى سه برابر درآمد کل کشورمون ایران است، چرا که در این کشور به دنبال توسعه کشاورزی مدرن و صنعتی بوده اند حال آنکه شمال ایران بیشتر ویلا سازی صورت گرفته است در صورتی که شمال ایران بهترین منطقه کشت چای و برنج است اما بیشترین این محصولات از هند وارد می‌شود.او با تاکید بر اینکه بومی سازی مبتنی بر برنامه می تواند اقتصاد کشور را از وابستگی نجات دهد، گفت: در سال های گذشته برنامه هایی برای خودکفایی در جهت تولید گندم ارائه و اجرا شد و به خودکفایی هم نزدیک شدیم، اما بعد از آن رها شد و دوباره جهت تامین گندم وابسته به واردات شدیم.ایران با ۱۸ درصد منابع گاز و ۹ درصد منابع نفت در بین کشورهای معدنی دنیا موقعیت منحصر به ‌فردی برای تأمین انرژی فعالیت ‌های معدنی به‌خصوص در فرآوری و فلزات دارد و قیمت انرژی در ایران باتوجه به منابع عمده تا۵۰ درصد قیمت جهانی است و این موقعیت شرایطی را فراهم می‌کند که شرکت‌ های بزرگ کل عملیات مرتبط با معدن را از استخراج، صنایع تولید فلزات به‌ خصوص فولاد در ایران با قیمت تمام شده مناسب انجام دهند و به بازارهای نزدیک منطقه صادر کنند،ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده کشورمان که سه درصد ذخایر مواد معدنی جهان را شامل می شود.

بحران سوءمدیریت را به مراتب سنگین تر از تحریم های دشمن است سوءمدیریت و عدم نظارت صحیح بلای جان کشور شده و برخی مسئولان بجای انجام کار مفید منابع را حیف و میل کرده و آدرس غلط به مردم می دهند،و این مشکلات اقتصادی کشور را تشدید و بار سنگین تورم را سنگین تر و مردم را فقیرتر کرد ه است،سوء‌مدیریت‌ها و اشکالاتی که در ساختار مدیریتی اقتصادی در برخی از بخش‌ها وجود دارد، به طور حتم در افزایش قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار بوده است. در این میان نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی اقتصادی یکی از عوامل اصلی افزایش هزینه‌های تولید و در نهایت گرانی انواع و اقسام کالاها در کشور است که باعث شده تامین نیازهای معیشتی مردم به امری مشکل تبدیل شود. روال بازار در شرایط فعلی به این‌گونه است که وقتی یک کالا گران می‌شود، قیمت مابقی کالاها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.در همین شرایط تحریم هم همه چیز برای رشد کشور میشود مهیا کرد ومی بینیم که نیروی کار جوان و متخصص، استعداد و نیز منابع طبیعی کافی به وفور در ایران پیدا می شود.

بخشی از مشکلات، به دلیل تحریم‌ها و فروش نفت ایران است. اکنون دو مشکل در بخش فروش نفت وجود دارد. یکی از این‌ها مشکل تحریم است که با فشار‌های آمریکا بخش خصوصی بسیاری از کشور‌ها نیز نمی‌توانند وارد معامله با ایران شوند و تحریم‌ها را دور بزنند. همچنین این مساله هزینه‌های ایران را نیز افزایش داده است، زیرا مجبور به دور زدن و طولانی شدن فرآیند خرید و فروش هستیم. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد جامعه ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند ،این عدد بالایی است. می خواهم بگویم این اقتصاد با این وضعیت نمی تواند رشد کند و نیاز به تصمیم سخت دارد یعنی اصلاح ساختاری و جراحی اقتصاد ایران که این مهم فقط از راه گفتمان جهانی صورت میگیرد.

* کارشناس مسائل اقتصادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار