معاون استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان در حال تحصیل در سمپاد را به افرادی اثرگذار تبدیل کنیم

تبریز(پانا) - معاون استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به اهمیت اثرگذاری در آموزش، موفقیت‌های روزافزون آموزش و پرورش و دانش‌آموزان را بابت این اثرگذاری دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۳۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در حال تحصیل در سمپاد را به افرادی اثرگذار تبدیل کنیم

الهام یاوری در جلسه آموزشی توانمندسازی روسای ادارات و مدیران مدارس استعدادهای درخشان قطب ۳ کشوری در تبریز گفت: یک بار باید از خودمان بپرسیم مدارس سمپاد و کاری که انجام می دهیم و وظیفه ای که روزهای عمرمان را به پای آن می گذاریم چه بخشی از پیشرفت را دخیل هستند و نهایت تلاشمان برای چیست.

وی افزود: پاسخ های متفاوتی در طول سال های زندگی سمپاد در چند سال گذشته داده شده است، از جمله بعد از دیدن نتایج در سال های متمادی و موفقیت های فوق درخشان فارغ‌التحصیلان سمپاد در حوزه های متفاوت پزشکی، تخصصی، علوم پایه و... ایفای نقش مفید آنها پاسخگوی تمامی این مسائل است.

یاوری خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که اثرگذاری از مسائل مهم است و نهایت تلاش ما باید این باشد که بچه های در حال تحصیل را به افرادی اثرگذاری تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر هریک از بچه های سمپاد بتوانند باری از دوش ملت بردارند، راهی برای پیشرفت و آبادانی تمدن و کشور انجام دهند، به جامعه بشری خدمت کنند، باعث افتخار ایران در سطوح جهانی شوند، می توانند فرهنگ موجود در کشور را شکوفا سازند و آن را گشترش دهند. بنابراین باید افرادی نوآور، خلاق و کارآفرین تربیت کنیم که می‌توانند حوزه نفوذ معنوی ایران را در دیگر کشورها گسترش دهند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در این راستا بچه ها را تربیت کنیم می‌توان گفت وظیفه خود را انجام داده ایم. یک روزی خواهد رسید که این میز، تریبون و عناوین از دستان ما خارج خواهد شد و در آن زمان از خود خواهیم پرسید عمر خود را در این سال ها صرف چه چیزی کرده ایم و چه اندوخته ای به همراه آورده ایم؟ اگر آن روز بتوانیم بگوییم که من توانستم این تعداد فرزند این سرزمین را توانمند و مجهز کنم، برایمان کافیست.

وی افزود: یکی از جلوه های زیبای هدایت، هدایت معنوی است. اگر کسی بتواند استعداد یک فرد را شکوفا سازد و او را در مسیر استعدادش سوق دهد، در واقع او را هدایت کرده است. اگر بتوانیم مقداری منظم تر فکر کنیم و اندکی خلاقانه تر تصویرسازی کنیم حتما به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

این مقام مسئول در دستگاه تعلیم و تربیت به مثلث زندگی اشاره کرده و گفت: مسئله اول مشارکت است. دانش آموزان باید در تمامی فعالیت های مدرسه مشارکت داشته باشند. از تمیزسازی فضای آموزشی گرفته تا تدوین و اجرای برنامه و ارتباط با مسئولین؛ دانش آموزان باید همراه با عوامل شرکت کنند.

مشارکت بچه ها در امور مدرسه موجب می‌شود تجربه شکست را داشته باشند و از آنها بیاموزند و یاد بگیرند از شکست ها نترسند و جسارت اقدام کردنپیدا کنند، به آنها بیاموزید که پر تلاش باشند و همت خود را بلند کنند و به کم راضی نباشند و این عمل به شدت به آنها اعتماد به نفس می‌دهد. باید اجازه بدهیم دانش آموزان در همه امورات مدرسه مشارکت داشته باشند و اولیا نیز از این قضیه مستثنی نیستند. اولیای ما افراد بسیار متبحری در شاخه های مختلف هستند و باید با ارتباط به بچه ها به مدرسه یاری کنند.

وی در خصوص مسئله دوم به ارتباط اشاره کرده و افزود: هر شبکه از مدارس ما باید شبکه ارتباطی وسیع تری داشته باشند و در فرآیند تربیت موثر واقع شوند؛ بچه ها از ما می‌آموزند و اگر ارتباط خوب را از ما یاد نگیرند در آینده نمی‌توانند روابط اجتماعی خوبی داشته باشند. هرچقدر ارتباط مدرسه با دیگر مدارس آموزش و پرورش منطقه بهتر باشد فهم فرآیند ارتباط برای دانش آموزان ما ساده تر خواهد بود. یکی از مهم ترین گنجینه هایی که باید در این ارتباط جدی گرفته شوند فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد هستند.

وی ادامه داد: بچه هایی که این فضا را تجربه و لمس کرده اند و دوره دانشگاه را از سر گذرانده‌اند خیلی افراد مناسبی هستند برای همکاری در این عرصه و باید با آنها ارتباط بگیریم و به بچه ها نیز بیاموزیم. بچه های سمپاد با وجود تمامی فراز و نشیب ها در این سرزمین ماندند و نماد خوبی از پایداری و وفاداری مسئولیت پذیری و شوق خدمت به ملت هستند.

معاون استعدادهای درخشان وزیر آموزش و پرورش در رابطه با آخرین نکته با موضوع مسئله محوری شرح داد: ما چیزهایی را به بچه ها می‌آموزیم که در آینده بتوانند از آن استفاده کنند ولی این به تنهایی اصلا موثر نیست، برای اینکه دانش آموزان ما بتوانند اثرگذار باشند باید استفاده از دانش را بیاموزند.

هر مسئله ای که در مدارس وجود دارد می‌توان به آن به عنوان یک دیدگاه علمی و پژوهشی نگریست

وی خاطرنشان کرد: اگر انرژی صرف کنیم و به بچه ها فرصت دهیم می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم، چرا که برخی از موضوعات با دانش بچه ها به راحتی قابل حل هستند و دانش آموزان نیز می توانند اثرگذاری واقعی داشته باشند و به آدمهایی تبدیل شوند که در آینده کشور بسیار مفید خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار