گفت و گو با مسئول گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

محسن عمادی: یکی از برکات خون شهید ابراهیم هادی، افزایش سرانه کتابخوانی است

تهران (پانا) - به گفته محسن عمادی، یکی از برکات خون شهید ابراهیم هادی، افزایش سرانه کتابخوانی است.

کد مطلب: ۱۲۳۲۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
محسن عمادی: یکی از برکات خون شهید ابراهیم هادی، افزایش سرانه کتابخوانی است

محسن عمادی نویسنده و مسئول گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در گفت و گو با پانا ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: «بنده و دوستانی که در مجموعه شهید ابراهیم هادی هستند، سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کردیم. ما با ١٠ نفر از بچه هایی که در مساجد همجوار فعالیت داشتند، هسته اولیه گروه شهید ابراهیم هادی را در مسجد تشکیل دادیم که از اعضای آن گروه دو نفر به شهادت رسیدند (شهید هادی ذوالفقاری و شهید سید علی مصطفوی) و همچنین یکی دو نفر هم در سال های اخیر فوت کردند.»

عمادی افزود:«در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار پس از تلاش ها و پیگیری های دوستان کتاب (سلام بر ابراهیم) منتشر شد و از سال ۱۳۸۸ تا به الان این کتاب به رقم بی سابقه یک میلیون و ٣٠٠ هزار نسخه رسیده است.»

وی تاکید کرد: «استقبال خیلی عجیبی از این کتاب شد که به خاطر جذابیت خاطرات این شهید بزرگوار بود. این اثر تنها کتابی بود که بدون تقریظ مقام معظم رهبری، به رقم خیلی بالایی رسید و سال ۱۳۹۴ بود که حضرت آقا در جمع فرماندهان فرهنگی سپاه گفتند:«بگردید و امثال شهید ابراهیم هادی را پیدا کنید، اینها به عنوان الگو می توانند مطرح شوند و به تعبیری حکایت ها دارند.» حتی فرمودند: من این کتاب را ۲ بار خوانده ام، اما از روی میز کارم برنداشته ام، اینقدر این شخصیت اثرگذار بوده و است.»

سپس وی بیان کرد: «بعد از اینکه کتاب سلام بر ابراهیم منتشر شد، کتاب مسافر کربلا و بعد کتاب شاهرخ در دستور کار قرار گرفت و بعد کتاب همسفر شهدا که از اعضای مجموعه ما بود و همچنین کتاب های دیگری که ما در طول این چند سال فعالیت خود منتشر کرده ایم. رسید به آن جا که الآن بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب منتشر شده است که ۸۷ عنوان تجدید چاپ های متعدد داشته و همچنین ١٠ عنوان از کارها بالای ۳۰ بار تجدید چاپ شده است و ۲ عنوان بالای یک میلیون نسخه تیراژ داشته است. کتاب ٣ دقیقه در قیامت و سلام بر ابراهیم ۱ و ۲ و همچنین عنوان دیگری هم بالای ۵۰۰ هزار تا چاپ داشته و به همین صورت، روال چاپ کتاب ها پیش رفت و بحمدالله در بیشتر شهرستان ها نمایندگی و گروه های فعالی هستند که در حال کار هستند و این جریان، مدیون حماسه شهید ابراهیم هادی است.»

وی اشاره کرد: «حجم خیلی زیادی پیام داشتیم که افرادی گفتند ما علاقه ای به مطالعه و ‌کتابخوانی نداشتیم و کتاب شهید ابراهیم هادی بود که ما را به مطالعه و کتابخوانی علاقه مند کرد. حتی یک پیام بسیار زیبایی داشتیم که آقایی می گفت: من می خواستم به مشهد بروم که در مسیر قطار از یکی از دوستانم کتاب سلام بر ابراهیم چاپ اول را گرفتم و خواندم و خیلی برایم لذت بخش بود و کل سفر مشهدم را تحت الشعاع قرار داد. بعد آمدم و تعدادی از این کتاب را خریدم تا به دوستانم بدهم. یک سری از آنها ماند و به گلزار شهدای شهرستانمان رفتم و چکیده کتاب را در آن جا به مردم توضیح می‌دادم و می فروختم و تمام شد. گفتم که دوباره این کتاب را تهیه کنم. کم کم روی کتاب های شاهرخ، مسافر کربلا و کتاب های دیگر کار کردم و دیدم که فروشمان خیلی خوب شد و در همان شهر کوچکمان یک مغازه ۵ متری اجاره کردم و به ادارات مختلف می‌رفتم و کتاب را معرفی می کردم و بعد از آن یک فروشگاه بزرگ گرفتیم و در آن انواع کتاب ها را آوردیم و باعث شد که رقم خیلی بالایی کتاب را به فروش برسانیم و این آقا هم اکنون مدیرعامل یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای فروش کتاب است که از طریق مطالعه کتاب سلام بر ابراهیم این استعداد را در خود پیدا کرد.»

عمادی در ادامه اظهار کرد: «کتاب خاطرات شهید ابراهیم هادی تا به امروز به ۷ زبان گوناگون ترجمه و منتشر شده است و ارزش کار بر این بود که کشورهای مخاطب خودشان علاقه مند به کتاب شده و با هزینه خودشان ترجمه، چاپ و پخش می کنند. همچنین کتاب شهید ابراهیم هادی توسط انتشارات مختلف در خارج از کشور از قبیل: انتشارات دارالحضاره الاسلامیه در لبنان و انتشارات فتا در استانبول چاپ شده و در ونکوور کانادا نسخه انگلیسی آن نیز به چاپ رسید و جدیدا نسخه اسپانیولی آن در آمریکای جنوبی و نسخه به زبان اردو در کشمیر هند و در آخر نسخه آلمانی این کتاب توسط دوستان فرهنگی در آلمان توزیع شد و بحمدالله این کتاب مسیر خودش را پیدا کرد و هنوز در مسیر رشد است.»

وی بیان کرد: «این مسیری که برای ما هموار شد تا دوستان بیایند و در زمینه کتاب کار کنند، باعث شد که خیلی از شهدایی که هیچکس به سراغ آنها نمی‌رفت و ناشناخته بودند، به همت بچه های مجموعه فرهنگی شهید ابراهیم هادی معرفی شوند.»

وی افزود: «در خیلی از زمینه ها سعی کردیم اولین باشیم، یعنی جایی که کسی ورود نکرده اقدام کنیم، مثلا در سال ۱۳۹۳ زمانی که هنوز خیلی ها مدافعان حرم را نمی شناختند ما شروع کردیم روی این قضیه کار کردن و کتاب مدافعان حرم را چاپ کردیم و ۲ سال بعد کتاب فاطمیون که درباره شهدای فاطمیون در سوریه بود. یا زمانی که در سال ۱۳۹۱ هجمه شدیدی بر علیه مرحوم شهید طیب بود، کتاب طیب را کار کردیم که ۲۰ بار هم تجدید چاپ شد. یا جهان پهلوان غلامرضا تختی را خیلی ها می خواستند به نفع خودشان مصادره کنند که دوستانی آمدند و روی این شخصیت کار کردند و کتاب غلامرضا منتشر شد و الحمدلله ثمره فعالیت این دوستان این بوده که فقط در ۲ سال اخیر آماری که ما گرفتیم در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بیش از یک میلیون و ٨٠٠ هزار نسخه فیزیکی کتاب در مجموعه شهید هادی فروخته شده و رقمی تقریبا به این تعداد نسخه دیجیتال در فضای مجازی فروخته شده یا رایگان در اختیار مردم قرار گرفته که اینها همه از ثمرات خون شهید ابراهیم هادی بود که مسیر را هموار کرد تا دوستان بتوانند این طور تلاش کنند و اینکه حداقل بتوانند قدمی در مسیر کتابخوانی بردارند.»

وی با اشاره به سرانه پایین کتاب‌خواندن در ایران گفت: «در مورد هفته کتاب، رهبر حکیم انقلاب می فرماید: من اگر بدانم هر روز در خصوص کتابخوانی صحبت کنم و مردم در بحث کتابخوانی فعال می‌شوند، هر روز درباره این موضوع صحبت می کنم. ما در زمینه مطالعه خیلی عقب هستیم، اما خدا را شاکریم که این توفیق حاصل شد و مجموعه شهید ابراهیم هادی توانست در زمینه کتاب و کتابخوانی قدم هایی بردارد.»

عمادی در پایان گفت: «هم‌اکنون دوستان مجموعه در ۴ ، ۵ موضوع در حال کار هستند که بیشتر درباره موضوع شهدا است، اما ۵ عنوان کتاب در ۴ سال اخیر با موضوع (تجربه های نزدیک به مرگ) داشتیم که این کتاب ها نیز خیلی استقبال خوبی داشتند. البته سعی شد در آثار جدید، مواردی از تجربه های نزدیک به مرگ که در روایات و آیات ما تایید شده مکتوب شوند و آخرین کاری که انجام شد، کتاب تقاص بود(حق الناس در تجربه های نزدیک به مرگ) که آن هم با استقبال خوبی از طرف مخاطبین مواجه شده است.»

*حمید رضا رحیمی، خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار