مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵:

مشکلات اقتصادی از مهمترین دلایل آسیب‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه 15 اعلام کرد عوامل اقتصادی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل بروز مشکلات، بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی است. البته عوامل اقتصادی در فقر بیش از حد و غنای بالا معمولاً این گونه مشکلات را به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۳۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات اقتصادی از مهمترین دلایل آسیب‌های اجتماعی است

گرامیداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی با حضور سعید شهریاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵، محمد رحیم؛ معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، عبداله نیک مهر؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه،حسن بهرامعلی روانشناس بالینی و مشاور کلینیک آموزش و پرورش منطقه، سجاد هاشمی کارشناس مسئول مشاوره و جمعی از مسئولین و مدیران منطقه در سالن شهید صالحی اداره برگزار شد.

سعید شهریاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ ضمن خوش آمدگویی به مدعوین در خصوص یاریگران زندگی گفت: باید دانش آموزان و اولیا و همکاران را در زمینه مهارت های زندگی توانمند کنیم؛ البته در خصوص آسیب‌های اجتماعی باید همه دستگاه ها ورود پیدا کنند و در ادارات هم باید تمامی بخش‌ها درگیر این موضوع شوند، مثلاً در آموزش و پرورش، حوزه بهداشت و سلامت به تنهایی نباید به این امر بپردازد بلکه همه بخش‌ها، مدیران، معاونین، انجمن‌ها، معلمان و غیره باید در این قضیه ورود پیدا کنند تا بتوانیم به صورت تعاملی و همه جانبه این موارد را پیگیری کنیم و به بهترین نتیجه برسیم.

محمد رحیم، معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: پیمایش اخیری که در حوزه خانواده انجام شد به ما نشان می دهد که خانواده‌ها در طول روز کمتر از ۳۰ دقیقه با نوجوانان خود صحبت می کنند. معمولاً کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از ما جلوتر هستند و مشکلی که در دوران پساکرونا پیش می‌آید، استفاده نامناسب از فضای مجازی است که باید بهتر و بیشتر به آن توجه کنیم، چون قبلاً استفاده از این فضاها با کنترل بالایی صورت می‌گرفت و حتی در مدارس از آوردن تلفن همراه ممانعت می شد، اما الان به عنوان یک وسیله کمک آموزشی استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: در خصوص نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان که با شاخص(نماد) معین شده است، در سال های گذشته به صورت محدود و در بعضی از مناطق اجرا می شد. به همت شما عزیزان امسال شرایط بهتری را فراهم خواهیم کرد تا بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه رحیم افزود: باید آموزشی مناسب در این زمینه صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر معلم بیش از یک هفته رفتار نابهنجاری را از یک دانش آموز ببیند، اسم او را با کد ملی در سامانه نماد ثبت کرده و قسمت‌های بعدی با پرسش سوالاتی صورت می‌پذیرد و وارد مرحله شناسایی و در صورت صحت موارد و مشکلات هنجاری، وارد مراحل بعدی می شود تا در نهایت و در صورت مشکل جدی او را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهند.

حسن بهرامعلی، روانشناس بالینی و مشاور کلینیک آموزش و پرورش منطقه 15 نیز گفت: ویژگی های فرد بزهکار معمولاً در رفتارهای او نمود پیدا می کند و رفتاری با انتظارات مشترک برای حضور پویا و فعال و پرانرژی در مجامع نابهنجار و دوستان ناباب دارد. همچنین این افراد در روابط اجتماعی خود سعی می کنند خودشان را افرادی فعال و پر جنب و جوش نشان بدهند؛ همچنین افراد بزهکار دارای رفتارهای ضداجتماعی هستند و رفتارهای پرخطر از خودشان نشان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: عوامل اقتصادی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین عوامل بروز مشکلات، بزهکاری و آسیب های اجتماعی است. البته عوامل اقتصادی در فقر بیش از حد و غنای بالا معمولاً این گونه مشکلات را به همراه دارد. به صورت کلی عوامل موثر در آسیب های اجتماعی را می توان این‌گونه برشمرد: مشکلات اقتصادی؛ عوامل خانوادگی؛ مثل تبعیض، خشونت، لوس شدن در اثر توجه بیش از حد، سن والدین، عقب ماندگی، یتیمی، طلاق و غیره دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار