مسئول یکی از کتابخانه‌های فردیس در گفت گو با پانا عنوان کرد:

کتاب یکی از مهمترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه است

کرج (پانا) -۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابداری است که این روز به یادمان می‌اندازد افرادی در جامعه هستند که برای پیشبرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی از جان و دل مایه می‌گذارند تا شاید بتوانند ذره‌ای از خزان بی کتابی کشور را بکاهند و فصلی نو از فرهنگ مطالعه را در جامعه ایرانی پدید آورند. البته این روز هنوز برای شماری از افراد جامعه نا آشناست، بخصوص افرادی که هیچگونه ارتباطی با کتاب و کتابخوانی ندارند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کتاب یکی از مهمترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه است

فرزانه مهری، مسئول کتابخانه مقدس اردبیلی شهرستان فردیس،کارشناسی ارشد علم و اطلاعات و دانش شناسی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در خصوص تاسیس این کتابخانه و اعضای عضو آن در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «تاسیس کتابخانه مقدس اردبیلی مربوط به سال ۱۳۷۱ است. تعداد اعضای آن هم‌اکنون ۱۳۰۳ نفر و تعداد منابع ۳۷۹۸۰ است. البته این تعداد قبل از شیوع ویروس کرونا ۴۰۰۰ نفر بود که کرونا باعث شد تعداد اعضا کم شود و حالا چند روزی است که کتابخانه ها کاملا حضوری شده که امیدوارم دوباره اعضای کتاب و کتابخوانی زیاد شوند.»
وی در خصوص شرایط کتابخانه ها در ایام شیوع کرونایی گفت: «در وضعیت کرونایی کتابخانه ها کاملا تعطیل بودند ولی ما فعالیت های فرهنگی و ترویجی در فضاهای مجازی مانند سروش، بله و غیره داشتیم.»
مهری در جواب علاقه خود به کتاب و کتابخوانی و میزان ساعت مطالعه خود بیان کرد: «قطعا، من عاشق شغلم هستم و با عشق کار می‌کنم. شور و نشاط بچه ها به من انرژی می دهد. همیشه سعی کرده ام پا به پای اعضای کتابخانه پیش بروم و هر هفته یک کتاب بخوانم. کتاب به منزله یکی از مهمترین رسانه های ثبت و انتقال اندیشه و دانش به شمار می رود و همواره از جایگاه والایی در تمدن دانش بشری برخوردار بوده است.»
مسئول کتابخانه مقدس اردبیلی در رابطه با وضعیت کتابخانه ها اضافه کرد: «آنچه که من می بینم خیلی عالی است. کودکان، نوجوانان و زنان خانه دار مشتاق به کتاب و کتابخوانی هستند و آمارهایی که بعضی از رسانه ها می دهند و می گویند آمار کتابخوانی در ایران پایین است درست نیست، حداقل سرانه مطالعه این چند سال اخیر خیلی بالاتر رفته است. البته بیشترین مطالعه در گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان هستند.»
مهری راهکار ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم را اینطور بیان کرد: «فرهنگ کتابخوانی را باید از بچه هایمان شروع کنیم. همچنین باید فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی بیشتر، منابع کتابخانه ها به روز و فرزندانمان را به کتابخوانی بیشتر تشویق کنیم.»
وی در پایان از خاطرات شیرین کتاب و کتابخوانی گفت: «وقتی سر و کار انسان با کتاب باشد و وقت او با کتاب بگذرد، بسیار دلنشین و شیرین است. یعنی هر روز ما در کتابخانه، انرژی مثبت از بچه ها می گیریم. همان بچه هایی که یک روزی به کتاب و کتاب خواندن علاقمند بودند، حالا بزرگ شدند و خیلی ها به دانشگاه رفتند و پیشرفت کردند، و هر وقت به ما سر می‌زنند و احوال ما را می پرسند، تک تک اینها برای ما خاطره است.»

خبرنگار؛ بینا پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار