فعالیت ۸۱ باب کتابخانه در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل از فعالیت ۸۱ باب کتابخانه در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۸۱ باب کتابخانه در استان اردبیل

پروانه رضا قلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل با اشاره به ثبت یک میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های استان اظهار کرد: این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف، دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ادبیات، تاریخ و سایر حوزه‌های عمومی ساماندهی شده است که سهمیه مستمر کتاب برای کتابخانه‌های عمومی شامل تازه‌های بازار نشر و متناسب با درجه بندی کتابخانه‌ها از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود و علاوه بر آن امسال بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب توسط خیرین و اهداکنندگان به کتابخانه‌های عمومی اهدا شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۸۱ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان فعال است، اضافه کرد: به لحاظ پراکندگی جغرافیایی این نهادهای فرهنگی در سطح مطلوبی در نقاط مختلف استان پراکنده شده اند و از ۸۱ باب کتابخانه عمومی موجود، ۶۴ باب تحت اداره مستقیم کتابخانه‌های عمومی، ۱ باب کتابخانه سیار در شهرستان بیله سوار و ۱۶ باب با مشارکت سایر نهادها و سازمان‌ها و ادارات راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تشریح عملکرد عمرانی کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: فضای کتابخانه‌ای استان۳۱ هزار و ۲۶۲ متر مربع بوده که با احداث پروژه‌های در دست این میزان به بیش از ۳۸ هزار مترمربع خواهد رسید.

به گفته رضاقلیزاده، هم اکنون پروژه‌های کتابخانه‌ای شامل؛ کتابخانه مرکزی شهرستان پارس آباد، کتابخانه مرکزی شهرستان خلخال، آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهید قاسم سلیمانی، کتابخانه عمومی روستای دولت آباد در شهرستان نمین، کتابخانه عمومی شهر قصابه مشگین شهر و آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی اردبیل در مساحتی بالغ بر ۶ هزار ۴۵۷ متر مربع در حال احداث است.

وی به احداث کتابخانه‌های عمومی توسط خیرین در استان اشاره و تصریح کرد: نخستین کتابخانه عمومی شهر گرمی به همت بنیاد علوی در مساحتی بالغ بر ۲۲۰ متر مربع و پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در مرکز شهر گرمی در دست اجراست که در کنار آن پروژه کتابخانه روستایی در روستای تکله از توابع شهرستان پارس آباد نیز با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی توسط خیرین در حال احداث است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان میزان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کتابخانه‌های عمومی اردبیل را در سال جاری ۳۵ میلیارد ریال اعلام و اذعان کرد: تاکنون قریب به یک میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است که رقم مناسبی در مقایسه با ادوار گذشته است.

به گفته رضاقلیزاده با هدف ارائه خدمات مطلوب فرهنگی و کتابخانه‌ای تجهیز و توسعه کتابخانه‌ها در حوزه‌های فن‌آوری اطلاعات، تجهیزات و ابنیه از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با جدیت در حال پیگیری است.

وی جهت‌گیری هزینه کرد اعتبارات عمرانی در جهت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، توسعه زیرساخت‌های فن آوری اطلاعات و بروز رسانی تجهیزات کتابخانه‌ای را مهم برشمرد و گفت: متأسفانه با شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کتابخانه‌های عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی فعالیت‌های قابل توجهی را در این حوزه داشته‌اند و در این مدت خوشبختانه زیرساخت‌های فن آوری اطلاعات در تمامی کتابخانه‌های استان تأمین بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اجرای بیش از ۵ هزار ۵۰۰ برنامه فرهنگی در بستر فضای مجازی و مشارکت بیش از ۲۴ هزار نفر در مسابقات کتابخوانی الکترونیکی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را نقطه عطفی در فعالیت‌های این نهاد فرهنگی در دوران پساکرونا عنوان و اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های کتابخانه‌ای در بستر فضای مجازی گسترش چشمگیری داشت.

رضاقلیزاده دانشجویان و دانش‌آموزان را قشر اصلی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان معرفی کرد و افزود: تلاش کردیم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی زمینه را برای استفاده دانشجویان و دانش آموزان از کتابخانه‌ها فراهم کنیم و هم اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان از خدمات کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند.

وی از راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در اتوبوس‌های شهری همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و اظهار کرد: این ایستگاه‌ها به این صورت خواهد بود که در داخل اتوبوس‌های شهری محلی را برای قرار دادن قفسه یا آویز کتاب‌ها تعبیه کرده و ایستگاه مطالعه را برای استفاده عموم راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه کتاب‌ها عموماً یک جلد کامل نبوده و پلاکاردهایی از عناوین مشخصی از کتاب‌ها شامل معرفی و بخشی از کتاب است، گفت: پلاکاردهایی را از کتاب‌های مختلف با تصاویر مرتبط تهیه کردیم که همشهریان بعد از مطالعه این پلاکاردها می‌توانند در صورت تمایل به امانت همان کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کنند.

رضاقلیزاده بیان کرد: برای این طرح که در هفته کتاب و کتابخوانی به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد، ۱۸ اتوبوس شهری را مشخص کردیم که برای هر اتوبوس ۲۰ پلاکارد را مشخصاً تحویل دادیم که در صورت موفقیت این طرح پس از این طرح «پیک کتاب» ادامه می‌یابد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در زمان شیوع کرونا همزمان با سراسر کشور در استان انجام شد راه‌اندازی طرح پیک کتاب برای ارسال کتاب به درب منازل همشهریان بود به این صورت که متقاضیان عنوان کتاب را در سامانه جست‌وجو و بعد از ثبت کتاب مدنظر توسط پیک مستقر در کتابخانه‌های عمومی به نشانی متقاضی ارسال می‌شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: این طرح همچنان در استان تداوم داشته و هر فردی که به کتاب نیاز دارد از طریق سامانه www.samanpl.ir کتاب مورد نظر را پیدا کرده و با شماره ثبت شده تماس بگیرند و درخواست کنند یا از طریق پیامک درخواست خود را ثبت کنند.

رضاقلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های هفته کتاب اشاره و عنوان کرد: برگزاری مراسم قصه گویی برای کودکان در همه شهرستان‌ها به صورت عمده داریم اما برنامه اصلی با عنوان «با صدای بلند برای کودکانمان کتاب بخوانیم» در شهرستان نمین خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه ستاد پیشخوانی یار مهربان را در پارس آباد خواهد داشت که اولین پیشخوان کتابخوانی با هدف ارائه خدمات آسان‌تر در محله‌های حاشیه شهر برای افراد محل برگزار می‌شود که اعتبارات این برنامه از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از برگزاری برنامه استانی با عنوان تجلیل از کتابداران خبر داد و افزود: این برنامه نیز به میزبانی شهرستان پارس‌آباد برگزار خواهد شد که در کنار تمامی این برنامه همانند سال‌های گذشته برنامه عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان را نیز خواهیم داشت.

به گفته رضاقلیزاده به بهانه هفته کتابخوانی مهلت شرکت در یازدهمین دوره جشنواره رضوی تا ۳۰ آذر ماه تمدید شده و کسانی که فرصت شرکت نداشتند می‌توانند با مراجعه به سایت www.samakpl.ir نسبت به ثبت‌نام و شرکت در این مسابقه اقدام کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی مرکز تولید دانایی و خردورزی است که تولید علم و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی با ارتقای سرانه مطالعه و کتاب و کتاب خوانی در این مکان حاصل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه نوشتن محصول خواندن است، گفت: ارتقای سطح علمی و اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری با افزایش اطلاعات عمومی از طریق کتاب‌ها رابطه مستقیم دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار