مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل:

معلمان در قالب طرح «پیک کتاب» با کتابخانه‌های عمومی همکاری کنند

اردبیل (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل گفت برای دسترسی آسان دانش‌آموزان روستاها و قشلاق‌های فاقد کتابخانه، معلمان در قالب طرح «پیک کتاب» با کتابخانه‌های عمومی همکاری کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۷۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمان در قالب طرح «پیک کتاب» با کتابخانه‌های عمومی همکاری کنند

پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مرزی اصلاندوز اظهار کرد: جامعه پذیرای فرهنگ مطالعه است و باید این فرهنگ در بین نوجوانان و دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه با بازگشایی مدارس زمینه برای استقبال دانش‌آموزان از کتابخانه‌های مدارس افزایش می‌یاید، تصریح کرد: در فصل تابستان نیز کتابخانه‌های عمومی در تمامی شهرها آماده پذیرایی از کودکان و نوجوانان است و خانواده‌ها نیز باید این زمینه را فراهم کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان غلبه فضای مجازی بر فعالیت‌های فرهنگی را یادآور شد و گفت: نگرانی خانواده‌ها از بالا بودن میزان استفاده غیرمفید و ارتباط مستمر فرزندانشان با گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش است که در این میان کتاب جایگزین مناسبی برای این قشر است.

رضاقلیزاده با بیان اینکه شیوع کرونا سبب شد تا خانواده‌ها از فضای مطالعه در فضاهای عمومی محروم شوند، افزود: معلمان می‌توانند با تشویق دانش‌آموزان به گرفتن امانت کتاب از کتابخانه‌ها، سرانه مطالعه را افزایش دهند.

وی تعالی جامعه و هدایت علمی و فرهنگی جامعه را در گرو افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی دانست و خاطرنشان کرد: هر قدر ارتباط خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان به مسئله کتاب و کتابخوانی بیشتر باشد، به همان میزان در مسیر تعالی جامعه گام برمی‌داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در مناطق شهری معلمان می‌توانند با ارجاع دانش‌آموزان برای حل تکالیف درسی به کتابخانه‌ها، تشویق آنها به امانت کتاب از کتابخانه‌ها و معرفی کوتاه آن در کلاس درس سبب افزایش سرانه مطالعه شوند.

رضاقلیزاده بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی خود را برای دسترسی آسان تمامی اقشار به امکانات کتابخانه‌ای فراهم کرده و در این میان ساکنان روستاها و عشایر مهمترین هدف‌گذاری ما برای استفاده از کتابخانه‌های سیار و دائمی هستند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در صورت تأمین خودرو با هماهنگی فرمانداری‌های استان در قالب «پیک کتاب»، کتاب‌های مناسب در اختیار مقاطع مختلف سنی به ویژه کودکان و نوجوانان این مناطق قرار خواهد گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از آموزش و پرورش خواست برای دسترسی آسان دانش‌آموزان روستاها و قشلاق‌های فاقد کتابخانه، معلمانی که به این مناطق رفت و آمد می‌کنند در قالب طرح «پیک کتاب» با کتابخانه‌های عمومی همکاری کنند.

در این جلسه صمد روحی ،فرماندار اصلاندوزهم اظهار کرد: شهر اصلاندوز به دلیل قرار گرفتن در موقعیت مرزی باید مکان‌های مناسب مطالعه و آشنایی با فرهنگ بومی داشته باشد و در این زمینه نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرانه مطالعه می‌تواند انواع هجمه‌های فرهنگی را خنثی کند، تصریح کرد: گسترش فرهنگ بومی جامعه در گرو تقویت آگاهی و اطلاعات عمومی ساکنان منطقه است و در این زمینه کتابخوانی می‌تواند کمک شایانی به ما بکند.

فرماندار اصلاندوز کتابخوانی را اولویت اول برنامه فرهنگی این شهرستان دانست و بر همکاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در زمینه توسعه کتابخوانی تاکید کرد.

روحی با اشاره به آمار بالای نابینایان در این شهرستان خواستار ارائه خدمات کتابخوانی از جمله کتاب‌های صوتی به روشندلان شد و گفت: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با همکاری کتابخانه‌های عمومی و بهزیستی کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا سبب فاصله گرفتن خانواده‌ها و دانش‌آموزان از فرهنگ مطالعه شده بود، افزود: با فروکش کردن این ویروس در صدد تقویت برنامه‌های فرهنگی به ویژه در کتابخانه‌های عمومی هستیم تا بتوانیم بار دیگر پای خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به این مکان‌های فرهنگی باز کنیم.

فرماندار اصلاندوز خاطرنشان کرد: با ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌توان علاوه بر دستیابی به دستاوردهای نوین بشری در زمینه دانش، فرهنگ و پیشینه اندیشه‌ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه، به توصیه‌ها و سفارش‌های دینی که در آنها کتاب و کتابخوانی جایگاهی ارجمند و متعالی دارد، عمل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار