سعیده کمالی، کارشناس طب سنتی به مناسبت روزجهانی دیابت عنوان کرد:

علت بروز اکثر بیماری‌ها از جمله دیابت، سو‌ءتغذیه و سبک زندگی نامناسب است

دماوند(پانا) - به طور کلی علت بروز اکثر بیماری‌ها از دیدگاه طب سنتی، سوء مزاج در اثر اشتباه‌های رایج در سبک زندگی به ویژه کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
علت بروز اکثر بیماری‌ها از جمله دیابت، سو‌ءتغذیه و سبک زندگی نامناسب است

سعیده کمالی، کارشناس طب سنتی در گفت و گو با پانا در این مورد گفت:«بیماری دیابت متأسفانه یکی از مشکلات متابولیک رایج در ایران و اکثر کشورهای دنیا است. دیابت نوعی اختلال مزمن است که می‌تواند مشکلات سلامتی جدی به همراه داشته باشد؛ از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی، کاهش بینایی، بی‌حسی و تخریب بافت عصبی و جراحت یا قطع عضو در اثر بی‌حسی.»

وی افزود:«ابتلاء به دیابت معمولاً همراه با علائم خاصی نیست و یا علائم بسیار ناچیزی دارد. ادرار مکرر، تشنگی و پرخوری از علائم رایج این بیماری است، بنابراین برای تشخیص به موقع آن باید هوشیار بود.»

کمالی ادامه داد:« این بیماری به دو گروه تقسیم می‌شود، دیابت نوع یک و دیابت نوع دو در پزشکی مدرن، درمان دیابت نوع یک، با مصرف انسولین و درمان دیابت نوع دو، با مصرف داروهای شیمیایی کاهنده قند خون به صورت مادام‌العمر است.»

وی خاطرنشان کرد: «این بیماری به دو دسته‌ سرد و گرم هم تقسیم‌بندی می‌شود که البته اکثر بیماران، هم اکنون به دلیل شرایط خاص، صنعتی‌شدن و شهرنشینی مبتلا به نوع سرد آن هستند. عامل دیابت سرد که در زنان بیشتر شایع است، استرس است. همچنین افراد چاق و دارای پوست روشن نیز بیش‌تر مبتلا می‌شوند که این افراد مستعد افت قند نیز هستند، غالباً شیرینی‌دوست هستند و با افت قند، ‌عصبانی شده و بیقراری می‌کنند. در بیماران سفیدپوست، معمولا رگ‌ها پنهان، نبض کند و تمایل به گرمی زیاد است، چرا که سرد مزاج هستند. خوراکی‌های درمان کننده برای این‌گونه افراد، خوردن عسل به صورت ناشتا و شبانگاه، سرکه انگبین، گزنه، زنجبیل و شنبلیله است.»

کمالی ادامه داد:«دیابت نوع گرم، معمولاً در مردها به وجود می آید. برای درمان دیابت گرم داروی به‌سین توصیه می‌شود. به را داخل سرکه ریخته و آن‌ را بپزند، سپس له کرده و صبح و شب یک قاشق میل کنند.»

کمالی تصریح کرد:«در طب سنتی افراد به مزاج های متفاوتی دسته بندی می شوند که در اصطلاح رایج، صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی نامیده می‌شوند. افراد دموی بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند. این افراد اغلب درشت هیکل، دارای چاقی سراسری، نه چاقی موضعی، دارای بدنی ورزیده، پرانرژی و گرم هستند. سرکه و حجامت برای این دسته بیماران می‌تواند مفید باشد که بیمار باید 14 روز سرکه یا سرکنگبین بخورد و بعد حجامت کند.»

وی گفت:«به طور کلی علت بروز اکثر بیماری ها از دیدگاه طب سنتی سوء مزاج در اثر اشتباهات رایج در سبک زندگی به ویژه کم تحرکی و تغذیه نامناسب است و مسئله ای که مطرح می شود، نگرانی بیمار و خانواده‌ آنها به ویژه برای کودکان بیمار از عوارض جانبی داروها و عدم توانایی کافی آن‌ها در کنترل مناسب بیماری و همچنین کاهش اثربخشی داروها در طول زمان است. این مسئله محققین را به بررسی روش‌های دیگر و کشف راه‌های مناسب‌تر و مکمل برای کنترل بیماری مذکور و عوارض آن ترغیب می‌کند که از این بین توجه خاصی به توصیه‌های مختلف طب سنتی در زمینه اصلاح سبک زندگی و درمان‌های گیاهی و غذایی معطوف می‌کند.»

خبرنگار دانش‌آموز: ریحانه سعیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار