9 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند

زاهدان (پانا) - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت بیش از 9 درصد جمعیت استان سیستان و بلوچستان از بیماری دیابت رنج می‌برند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
9 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مجید سرتیپی از بیماری دیابت بعنوان بیماری خاموش نام برد و اظهار کرد: این بیماری معمولا تا سالها هیچ علامتی ندارد و وقتی علامت دار شد نمی توان هیچ اقدامی برای این بیماری انجام داد، بر همین اساس نیاز است بصورت منظم خودمان را از نظر بیماری دیابت غربالگری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هفته ملی دیابت از 22 آبانماه با شعار " دسترسی به درمان دیابت"؛اغاز شده و تا 28 آبانماه 1400 ادامه دارد.

سرتیپی گفت: در سال 2019 میلادی بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند، در کشور ما نیز بیش از 5 و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و حدود 11 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند و حداقل 25 درصد این بیماران از بیماری خود آگاه نیستند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر در سال 1395، حدود 9 درصد از جمعیت بالای 25 سال استان سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند.

سرتیپی با اشاره به این موضوع که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستند افزود: بیماری دیابت یک عامل خطر در همه گیری کروناست و افراد دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کرونا هستند و بیشترین مرگ کرونا در این افراد اتفاق افتاده است.

وی با توصیه به بیماران دیابتی گفت: مبتلایان به دیابت کنترل مطلوب قند خون داشته باشند و نسبت به سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و خودمراقبتی در خصوص این بیماری را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار