در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مطرح شد؛

فروشندگان، مسئول گرانی لوازم خانگی نیستند

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به پیچیدگی‌های پدیده قاچاق لوازم خانگی در کشور می‌گوید فروشندگان مسئول گرانی لوازم خانگی نیستند، اکنون گرانی لوازم خانگی وجود دارد اما گران‌فروشی در آن وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
فروشندگان، مسئول گرانی لوازم خانگی نیستند

اکبر پازوکی در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت: «فروشندگان لوازم خانگی مسئول افزایش قیمت لوازم خانگی نیستند. طی چهارسال گذشته این باور به وجود آمده است که بازار مسئول گرانی لوازم خانگی است در حالی که فروشندگان نقشی در گرانی این کالاها ندارند.»

اکنون در بندرگناوه تحت عنوان ته‌لنجی واردات لوازم خانگی با مجوز گمرک داده شده است این کالاها در سطح کشور توزیع می‌شود که به آن کالای قاچاق گفته می‌شود. طبیعی است که مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی باشد نه در سطح عرضه

وی افزود: «قبل از سال 96 مقرر بود تا قیمت درب کارخانه، عمده فروش و مصرف‌کننده معین شود اما به دلیل نوسان‌های نرخ ارز و افزایش قیمت ورق‌، مواد پتروشیمی و سایر مواد اولیه تولید که به صورت روزانه در حال تغییر بود سازمان حمایت نتوانست این نرخ‌ها را نهایی کند و اکنون نیز اگر قرار است رصدی در بازار صورت گیرد باید نظارت را از واحدهای فروش به کارخانه تغییر داد.»

پازوکی عنوان کرد:‌ «اکنون در بازار لوازم خانگی گرانی وجود دارد اما گران‌فروشی وجود ندارد. قیمت مواد اولیه در بورس قیمت‌گذاری می‌شود و براساس سهمیه‌هایی به تولیدکننده ارایه می‌شود و از سوی دیگر تولیدکننده موظف ارز را از بازار آزاد تهیه کرده و با احتساب سود و عوارض گمرکی مواد اولیه مورد نیاز وارداتی را نیز از خارج از کشور وارد کند.»

وی با طرح این پرسش که آنالیز قیمت باید توسط کدام دستگاه انجام شود تا قیمت در سطح عرضه معین شود، گفت:‌« به طور قطع سازمان حمایت این وظیفه را برعهده دارد، تولیدکنندگان براساس اسنادی که در اختیار دارند قیمت تمام‌شده خود را اعلام می‌کنند و درخواست افزایش قیمت ارایه می‌دهند و برمبنای مخارجی که برای ساخت یک دستگاه لوازم خانگی هزینه می‌شود درخواست افزایش قیمت ارایه می‌شود و کارشناسان این سازمان تصمیم می‌گیرند که تولیدکننده مجاز به افزایش قیمت هست یا خیر.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد:‌ « وقتی به یکباره بدون هیچ پرس‌وجویی از تولیدکننده یا فروشندگان لوازم خانگی ورود این محصولات ممنوع می‌شود و تولید کارخانجات برای پاسخ به نیازهای بازار وجود نداشت، قاچاق این کالاها قوت گرفت.»

قاچاق جای واردات رسمی را گرفت

وی ادامه داد:« ممنوعیت‌های واردات بدون نقشه راه برای این صنعت اعمال شد و طبیعی است که قاچاق جای واردات رسمی را گرفت.»

واردات لوازم خانگی در بندر گناوه تحت عنوان ته‌لنجی

پازوکی با اشاره به پیچیدگی‌های پدیده قاچاق گفت: « باید دید عامل قاچاق در لوازم خانگی کیست؟ طبیعی است که صنوف نمی‌توانند متولی آن باشند. اکنون در بندرگناوه تحت عنوان ته‌لنجی واردات لوازم خانگی با مجوز گمرک داده شده است این کالاها در سطح کشور توزیع می‌شود که به آن کالای قاچاق گفته می‌شود. طبیعی است که مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی باشد نه در سطح عرضه.»

وی اضافه کرد:‌ «طرح سامانه جامع تجارت با اختلالاتی مواجه شد و به دلیل اجرای دیرهنگام نتوانست منجر به کنترل قاچاق شود درحالی که اگر قبل از سال 96 اجرایی می‌شد اکنون حتی یک قلم کالای قاچاق نیز در بازار وجود نداشت.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد:‌ « قبل از سال 96 نیز قاچاق لوازم خانگی وجود داشت اما وجود رقابت سنگین میان شرکت‌های خارجی و داخلی و نبود کمبود کالاها در بازار تعادل در قیمت را ایجاد می‌کرد. ممنوعیت واردات بدون نظرسنجی از همه دست‌اندرکاران این صنعت موجب شد بازار با کمبود عرضه مواجه شود.»

وی عنوان کرد:‌ « اکنون در برخی از اقلام کمبود کالا وجود دارد اما لباسشویی و سایر کالاهای ایرانی در بازار موجود است. دولت باید از تامین مواد اولیه و واردات آن دسته از مواد اولیه وارداتی حمایت کند و از آن سو شرکت‌های تولیدی با افزایش تولید در شیفت‌های مختلف بتوانند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی برای صادرات نیز اقدام کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار