مقصر گرانی لوازم خانگی کیست؟

تهران (پانا) - افزایش قیمت لوازم خانگی در سال‌های اخیر تامین جهیزیه و تهیه آن بخش از لوازمی که نیازمند تعویض هستند را برای بسیاری از خانوارها دشوار کرده است.خروج برندهای خارجی به دنبال تشدید تحریم، افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر نرخ لوزام خانگی و قیمت تمام‌شده این لوازم از جمله موضوعاتی است که موجب شده است این صنعت با کاهش تقاضای قابل توجه مواجه شود.

کد مطلب: ۱۲۳۰۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مقصر گرانی لوازم خانگی کیست؟

در هفته‌های اخیر و به دنبال ممنوعیت‌های کامل برای تولیدکنندگان داخلی که اکنون بازاری انحصاری را در دست دارند اقدام به افزایش قیمت‌ کرده‌اند؛ موضوعی که با اعتراض مردم مواجه شده است . در این زمینه، گردان، مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی اعلام کرد به صورت عمومی چنین اتفاقی نیفتاده و ممکن است برخی تولیدکنندگان کالای خاصی را افزایش قیمت داده باشند. مجوزی در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده است و نباید به این موضوع دامن زد.

به گفته او در یک شرکت تولیدی، صد‌ها قلم کالا تولید می‌شود و ممکن است یک کالای خاص به دلایل مختلف افزایش قیمت داشته باشد و کلیت بازار لوازم خانگی افزایشی نبوده است.

با وجود این اظهارات و تکذیب افزایش کلی قیمت لوازم خانگی سازمان حمایت به دلیل افزایش قیمت برخی محصولات لوازم خانگی در بازار طی نامه‌ای از برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی خواست تا قیمت محصولات خود را به این سازمان اعلام کنند.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در نامه ای خطاب به شرکت‌های گروه صنعتی انتخاب (اسنوا - دوو) پرتو سردتوان (هیمالیا)، آلتون، امرسان، ماشین‌های اداری ایران (مادیران) اعلام کرد: حسب بررسی به عمل آمده بر قیمت فروش محصولات آن شرکت توسط نمایندگی‌ها و عوامل فروش ذیربط در آبان‌ماه سال جاری و مقایسه آن با دوره منتهی به ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ سال گذشته و از طرفی ارائه گزارش مرتبط توسط اتاق اصناف ایران در جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور مبنی بر افزایش قیمت محصولات تولیدی آن شرکت لطفاً مقرر فرمایید ضمن ارسال لیست قیمت مقایسه‌ای مورد عمل آن شرکت، شامل قیمت کارخانه، فروشی و مصرف‌کننده (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ بعلاوه مستندات بهای تمام شده (مطابق فرم‌های پیوست) به همراه آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده قانونی مربوطه برای بررسی نحوه رعایت ضوابط عمومی قیمت‌گذاری حداکثر تا روز شنبه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ به این سازمان ارسال شود.

فروشندگان، مسئول گرانی لوازم خانگی نیستند

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به پیچیدگی‌های پدیده قاچاق لوازم خانگی در کشور می‌گوید فروشندگان مسئول گرانی لوازم خانگی نیستند، اکنون گرانی لوازم خانگی وجود دارد اما گران‌فروشی در آن وجود ندارد.

اکبر پازوکی در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت: «فروشندگان لوازم خانگی مسئول افزایش قیمت لوازم خانگی نیستند. طی چهارسال گذشته این باور به وجود آمده است که بازار مسئول گرانی لوازم خانگی است در حالی که فروشندگان نقشی در گرانی این کالاها ندارند.»

اکنون در بندرگناوه تحت عنوان ته‌لنجی واردات لوازم خانگی با مجوز گمرک داده شده است این کالاها در سطح کشور توزیع می‌شود که به آن کالای قاچاق گفته می‌شود. طبیعی است که مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی باشد نه در سطح عرضه

وی افزود: «قبل از سال 96 مقرر بود تا قیمت درب کارخانه، عمده فروش و مصرف‌کننده معین شود اما به دلیل نوسان‌های نرخ ارز و افزایش قیمت ورق‌، مواد پتروشیمی و سایر مواد اولیه تولید که به صورت روزانه در حال تغییر بود سازمان حمایت نتوانست این نرخ‌ها را نهایی کند و اکنون نیز اگر قرار است رصدی در بازار صورت گیرد باید نظارت را از واحدهای فروش به کارخانه تغییر داد.»

پازوکی عنوان کرد:‌ «اکنون در بازار لوازم خانگی گرانی وجود دارد اما گران‌فروشی وجود ندارد. قیمت مواد اولیه در بورس قیمت‌گذاری می‌شود و براساس سهمیه‌هایی به تولیدکننده ارایه می‌شود و از سوی دیگر تولیدکننده موظف ارز را از بازار آزاد تهیه کرده و با احتساب سود و عوارض گمرکی مواد اولیه مورد نیاز وارداتی را نیز از خارج از کشور وارد کند.»

وی با طرح این پرسش که آنالیز قیمت باید توسط کدام دستگاه انجام شود تا قیمت در سطح عرضه معین شود، گفت:‌« به طور قطع سازمان حمایت این وظیفه را برعهده دارد، تولیدکنندگان براساس اسنادی که در اختیار دارند قیمت تمام‌شده خود را اعلام می‌کنند و درخواست افزایش قیمت ارایه می‌دهند و برمبنای مخارجی که برای ساخت یک دستگاه لوازم خانگی هزینه می‌شود درخواست افزایش قیمت ارایه می‌شود و کارشناسان این سازمان تصمیم می‌گیرند که تولیدکننده مجاز به افزایش قیمت هست یا خیر.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد:‌ « وقتی به یکباره بدون هیچ پرس‌وجویی از تولیدکننده یا فروشندگان لوازم خانگی ورود این محصولات ممنوع می‌شود و تولید کارخانجات برای پاسخ به نیازهای بازار وجود نداشت، قاچاق این کالاها قوت گرفت.»

قاچاق جای واردات رسمی را گرفت

وی ادامه داد:« ممنوعیت‌های واردات بدون نقشه راه برای این صنعت اعمال شد و طبیعی است که قاچاق جای واردات رسمی را گرفت.»

واردات لوازم خانگی در بندر گناوه تحت عنوان ته‌لنجی

پازوکی با اشاره به پیچیدگی‌های پدیده قاچاق گفت: « باید دید عامل قاچاق در لوازم خانگی کیست؟ طبیعی است که صنوف نمی‌توانند متولی آن باشند. اکنون در بندرگناوه تحت عنوان ته‌لنجی واردات لوازم خانگی با مجوز گمرک داده شده است این کالاها در سطح کشور توزیع می‌شود که به آن کالای قاچاق گفته می‌شود. طبیعی است که مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی باشد نه در سطح عرضه.»

وی اضافه کرد:‌ «طرح سامانه جامع تجارت با اختلالاتی مواجه شد و به دلیل اجرای دیرهنگام نتوانست منجر به کنترل قاچاق شود درحالی که اگر قبل از سال 96 اجرایی می‌شد اکنون حتی یک قلم کالای قاچاق نیز در بازار وجود نداشت.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد:‌ « قبل از سال 96 نیز قاچاق لوازم خانگی وجود داشت اما وجود رقابت سنگین میان شرکت‌های خارجی و داخلی و نبود کمبود کالاها در بازار تعادل در قیمت را ایجاد می‌کرد. ممنوعیت واردات بدون نظرسنجی از همه دست‌اندرکاران این صنعت موجب شد بازار با کمبود عرضه مواجه شود.»

وی عنوان کرد:‌ « اکنون در برخی از اقلام کمبود کالا وجود دارد اما لباسشویی و سایر کالاهای ایرانی در بازار موجود است. دولت باید از تامین مواد اولیه و واردات آن دسته از مواد اولیه وارداتی حمایت کند و از آن سو شرکت‌های تولیدی با افزایش تولید در شیفت‌های مختلف بتوانند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی برای صادرات نیز اقدام کنند.»

محمدحسین اسلامیان ، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز در خصوص وضعیت قیمت و تامین لوازم خانگی با بیان اینکه کیفیت لوازم خانگی تولید داخلی با کره و آلمان فاصله دارد، می‌گوید تقاضای خرید لوازم خانگی به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم روز به روز کمتر شده است و به نسبت افزایش قیمت‌ها، رشد اقتصادی وجود نداشته تا بتواند قدرت خرید مردم را حفظ کند به همین دلیل تقاضای خرید لوازم خانگی در مقایسه با گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است.

محمدحسین اسلامیان در گفت وگو با پانا اظهار کرد:«محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واردات لوازم خانگی بیش از 4 سال است که اعمال شده است و طی این مدت در مورد آن دسته از لوازم خانگی که تولید داخلی آن وجود ندارد یا عرضه محدودی توسط تولیدکنندگان داخلی دارد، عرضه قاچاق آنها وجود دارد و اکنون نیز مانند گذشته است.»

وی افزود: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز محدودیت‌های بیشتری را نسبت به گذشته اعمال کرده است و می‌توان گفت نسبت به گذشته کالای قاچاق کمتری در بازار دیده ‌می‌شود.»

اسلامیان خاطرنشان کرد:‌ «تولیدکنندگان داخلی طی 4 سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی را به دست آورده‌اند و براساس برآوردها، تمامی لوازم خانگی که توسط تولیدکنندگان داخلی امکان تولید دارند به بازار ارایه می‌شود و مشکلی در سطح عرضه وجود نخواهد داشت.»

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران عنوان کرد: «در بازار به وفور کالای خارجی شرکت‌های کره‌ای که از ایران رفته‌اند وجود داشته است و به صورت قاچاق وجود داشت و مصرف‌کنندگان در شرایط اضطرار کالای ایرانی انتخاب نکرده و به واسطه سطح کیفی تولیدات ایرانی از این محصولات استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «در سال‌های 96 و 97 نیز برندهای کره‌ای در ایران خط تولید داشتند و به صورت کامل از کره وارد نمی‌شد و می‌توان گفت که 70 درصد قطعات تولید آنها بومی تولید می‌شد و 30 درصد آن شامل موتور به کشور وارد و در ایران مونتاژ می‌شد.»

اسلامیان خاطرنشان کرد: «تقاضای خرید لوازم خانگی به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم روز به روز کمتر شده است و به نسبت افزایش قیمت‌ها، رشد اقتصادی وجود نداشته تا بتواند قدرت خرید مردم را حفظ کند به همین دلیل تقاضای خرید لوازم خانگی در مقایسه با گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است.»

فاصله کیفی میان ال جی و سامسونگ و جی‌پلاس و سام

وی در پاسخ به این پرسش که جی پلاس و سام که اکنون جایگزین برندهای ال جی و سامسونگ شده‌اند از نظر کیفیت چه شرایطی دارند، عنوان کرد:‌ «می‌توان گفت که از نظر کیفی میان این تولیدات فاصله وجود دارد، 80 درصد تولید آنها بومی و مبتنی بر تولیدات داخلی است و 20 درصد قطعات آنها وارداتی است و می‌توان امیدوار بود که تمامی قطعات آنها به زودی داخلی‌سازی شود که البته داخلی‌سازی‌شدن همه قطعات آنها نیازمند حمایت‌های دولتی نیز هست.»

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران خاطرنشان کرد: «دولت باید به تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی این اطمینان را دهد که بازگشت سرمایه‌ آنها حاصل خواهد شد و به روز‌رسانی دستگاه‌ها و تکنولوژی روز دنیا توسط آنها انجام شود و فاصله بین برندهای کره‌ای و آلمانی با تولیدات ایرانی خیلی زودتر برداشته شود.»

فاصله ده ساله تولیدات ایرانی با تکنولوژی تولید برندهای خارجی

اسلامیان تصریح کرد: «از نظر کیفیت و طراحی میان تولیدات خارجی و ایرانی فاصله وجود دارد و نمی‌توان با جرات گفت که تولیدات ایرانی همان تولیدات کره‌ای یا المانی هستند.می‌توان گفت که از نظر تکنولوژی یک فاصله ده ساله میان تولیدات ایرانی و خارجی وجود دارد اما از نظر قیمتی باید حمایت‌ها دولتی از تولیدکنندگان شامل تامین مواد اولیه و مشوق‌هایی مانند مالیات‌ تولید به گونه‌ای تنظیم شود که قیمت‌ تمام‌شده آنها حداقل 40 درصد پایین‌تر از تولیدات خارجی باشد تا امکان رقابت وجود داشته باشد چون نمی‌توان قیمت‌های کره‌ای را روی لوازم خانگی داخلی قرار دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار