اجرای مانور پدافند زیستی علیه کووید19 در جهان

پردیس (پانا) - معاون مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید شناخت کافی از تهدیدات و مخاطرات اطراف خود داشته باشیم و اجرای مانور پدافند زیستی علیه بیماری کوید 19 در همین راستا است.

کد مطلب: ۱۲۲۸۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
اجرای مانور پدافند زیستی علیه کووید19 در جهان

غلامرضا محدث ضمن تشکر از مشارکت نهادها و سازمانها در برپایی مانور هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: امروز چند نهاد و ارگان کنار هم قرار گرفته و دست به دست هم داده‌اند تا مانوری را جهت افزایش میزان آمادگی در یکی از واحدهای آموزشی اجرایی کنند.

وی ادامه داد: وقتی دچار عارضه‌ای می‌شویم، آن زمان است که متوجه خواهیم شد، چه نعمت‌هایی را در اختیار داشته‌ایم که شکر آنها را به‌جا نمی‌آوردیم.

معاون مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: رسول اکرم(ص) سلامتی و امنیت نعمت‌هایی می‌دانند که تا زمانی که از دست نرود، انسان‌ها قدرش را نمی‌داند. در این زمینه حدیثی از پیامبر داریم که در آن آمده است: «نعمتان مکفوران، الامن والعافیه» به این معنا که دو نعمت است؛ شکر آنها به‌جا نمی‌آید، امنیت و سلامتی؛ یعنی نعمتی که ما شکر آن را به‌جا نمی‌آوریم و کمتر به آن می‌پردازیم نمود پیدا می‌کند.

محدث افزود: وقتی صحبت از نعمت و صحت سلامتی می‌شود، بلافاصله بحثی با عنوان دفاع مطرح می‌شود، واژه دفاع کلمه‌ای است که در فطرت انسان‌ها وجود دارد، بشر به طور فطری دوست دارند، از خودشان دفاع کنند این از ابتدای خلقت تاکنون در ذات انسان‌ها قرار داشته اینکه به نحوی باید از خودشان دفاع کنند.

وی تصریح کرد: وقتی کلمه دفاع را به کار می‌بریم، به بحث تهدید نیز می‌پردازیم. البته به مبحث تهدید باید از سنین کودکی و نوجوانی بپردازیم، براین اساس تهدیدات و مخاطرات خود را بشناسیم. بنابراین باید از کودکی به افراد آموزش دهیم که چگونه از خود محافظت کرده و به دیگران کمک کنند.

معاون مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انواع تهدیدات در جوامع بشری ادامه داد: تهدیدات دو دسته هستند؛ یک دسته تهدیدات طبیعی مثل سیل، زلزله، آتشفشان و ... که کشور ما همیشه شاهد آنها است و بر این‌ اساس باید در قبال این تهدیدات همیشه آماده باشیم. اما بعضی از تهدیدات غیرطبیعی هستند، به عبارتی تهدیدات انسانی مانند تهدید اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی.

محدث با بیان اینکه می‌توان تهدیدات را از جنبه دیگر هم بررسی کرد، گفت: تهدیدات را می‌توانیم، به دو صورت تهدید سخت و تهدید نرم نیز دسته‌بندی کنیم. به خاطر داشته باشید هر زمان مسائلی مانند بحث تهدید و آموزش پیش می‌آید، نگاه ما به سمت پدافند غیر عامل هدایت می‌شود و پدافند غیرعامل که معنای دفاع غیر نظامی دارد.

وی افزود: ما باید شناخت کافی از تهدیدات و مخاطرات اطراف خود داشته باشیم. باید نقاط امن خانه و مدرسه را بشناسیم و بدانیم که در زمان بروز مخاطرات چه نقاط امنی در خانه و مدرسه وجود دارد، تا بتوانیم بلافاصله به آن مکان امن پناه ببریم.

معاون مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انواع پدافند تصریح کرد: امروز در دنیا یک مانور پدافند زیستی اجرا می‌شود به نام کوید 19 که جهان درگیر آن است و بیش از پنج میلیون انسان به این دلیل در دنیا جان خود را از دست داده‌اند. برای مقابله با این مشکل دنیا رزمایشی را اجرا می‌کند، آنچه که ما هم درگیر آن هستیم. یک رزمایش واقعی جنگی در آن با یک ویروسی به نام کرونا سر و کار داریم.

محدث در پایان گفت: مهم این است که ما تهدیدات را خوب بشناسیم و متناسب با آنها و زمان وقوع آنها راهکارهای مقابله‌ای را تعریف و اجرایی کنیم. به عبارتی براساس شرایط موجود تهدیدات انواع و اقسام پدافندها را اجرایی کنیم تا یک مدرسه، شهر، استان، ایران قوی و امن باشیم.

خبرنگار: سیمین رهبریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار