مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

رفع مسائل فرهنگی جامعه، نیازمند پرهیز از فعالیت گلخانه‌ای و محدود است

محبوبیت آثار سعدی، ناشی از فطری بودن آن است

شیراز(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، از گلستان، بوستان، مثنوی معنوی، گنج‌نامه و سایر آثار ادبی کشور به عنوان میراث ملموس نام برد و افزود این آثار برخاسته از فطرت انسانی و بر سرشت و فطرت بشر اشاره دارند و مفاخر ما با استخدام کلمات، انسان را به توجه به ویژگی‌های فطری خود می‌خوانند، از این رو همه دنیا نسبت به این آثار احساس تعلق دارند و مایه افتخار است که خاستگاه این آثار بین المللی، ایران است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
رفع مسائل فرهنگی جامعه، نیازمند پرهیز از فعالیت گلخانه‌ای و محدود است

فرهاد اسماعیلی امروز در آیین رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره گلستان‌خوانی در شیراز، با اشاره به اینکه هفت سال از اجرای طرح گلستان‌خوانی در این استان می‌گذرد، گفت: همه ما همیشه از فرهنگ و کاستی‌های آن در جامعه ناله می‌کنیم، در حالی که در تعریف فرهنگ، به ارزش‌ها و باورهایی که فرد از جامعه می‌گیرد، برمی‌گردد و این را می‌رساند که برای رسیدن به فرهنگ اجتماعی ایده‌آل باید روی جامعه کار کنیم و با اقدامات گلخانه‌ای و محدود نمی‌شود مسئله فرهنگ و کاستی‌های آن را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه گلستان‌خوانی به صورت گروهی و عمومی برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، گفت: گلستان‌خوانی فعالیتی چند مهارتی است از این حیث که هم فن بیان و ارائه است و هم روان‌خوانی و هم به عنوان حرکات نمایشی در اجرا و تئاتر و حرکات بدن و این طرح به یک نماد در کشور تبدیل شده است.

مدیرکل آموزش و پرروش فارس، با تاکید بر اینکه آموزش و تداوم این حرکت در این سال‌ها رویدادی بوده که با اعتقاد و ایمان قلبی معاون آموزش ابتدایی و همکاران ایشان نسبت به تاثیرات این طرح ادامه یافته است، افزود: این طرح هر سال مسیر بلوغ خود را طی کرده و پخته‌تر و کارشناسانه‌تر از قبل اجرا شده است به طوریکه امروز شاهد رونمایی از نخستین نرم‌افزار گلستان‌خوانی در استان هستیم.

وی ادامه داد: این هوشمندی برگزارکنندگان این طرح بوده است که با توجه به نیاز جامعه، اقدام به تولید و طراحی این نرم‌افزار در فضای مجازی کرده‌اند.

اسماعیلی از برگزاری جشنواره‌های حافظ ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و بحث نقالی آن که در بخش تئاتری است، در سال‌های اخیر توسط اداره فرهنگی هنری خبر داد و افزود: امسال سومین سال برگزاری جشنواره حافظ خوانی است و تلاش شده است تا با معرفی آثار مفاخر ادبی به دانش‌آموزان در راستای فرهنگ عمومی جامعه گام برداریم.

وی از مشارکت و حضور ۹ هزار معلم، ۵ هزار مدیر و معاون، ۲۵۰ هزار دانش‌آموز و 500 هزار اولیا در این طرح خبر داد و افزود: این میزان مشارکت ما را نسبت به فرهنگ و هنر امیدوار می‌کند.

طرح گلستان‌خوانی، شاه‌بیت فعالیت‌های آموزش ابتدایی است

علی عسکر جمشیدی، معاون پیشین آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس و آغازگر طرح گلستان‌خوانی در استان، نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در این سال‌ها در آموزش ابتدایی انجام شده است، گفت: گلستان‌خوانی شاه‌بیت تمام فعالیت‌ها است چرا که تمام اهداف تربیتی سایر فعالیت‌ها را در بردارد.

وی راز موفقیت گلستان‌خوانی را نفوذ آن در دل مخاطبان عنوان کرد و افزود: این طرح در دل دانش‌آموزان، اولیا و مربیان و معلمان نفوذ کرد و توانست جایگاه خود را در استان و کشور بیابد و از این نظر خدمت بزرگی هم به جامعه دانش‌آموزی، هم به سعدی و هم ادبیادت فارسی شد.

جمشیدی ادامه داد: امیدواریم این برنامه محرکی برای تمام آموزگاران و معلمان باشد و بتوانند از این طریق زوایای پنهان این آثار را برای مردم بازگو کنند.

وی بیان کرد: برای ماندگاری کارها باید نسخه تکی از خود ارائه بدهیم و به دنبال کارهای جدید و تاثیرگذار باشیم و گلستان‌خوانی نمونه‌ای از فعالیت‌های ماندگار و اثربخش است.

برای دریافت نرم‌افزار گلستان‌خوانی ویژه پایه چهارم ابتدایی ، پایه پنجم و پایه ششم ابتدایی می‌توانید بر روی پایه مورد نظر کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار