سیدمحمد کاظمی شیخ شبانی*

«تفرقه» قتلگاه اسلام

«وحدت اسلامی» به عنوان یکی از بنیادی‌ترین موضوعات دینی به شمار می‌رود که آثار و برکاتش به گستره جوامع اسلامی است. این عنصر مهم و حیاتی زمینه‌ را برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ جهان اسلام» فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
«تفرقه» قتلگاه اسلام

این مسئله که از آن به خمیرمایه و جوهره‌ انسجام‌بخشی به جبهه‌ اسلام ناب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، یاد می شود از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری می فرماید: «بنده آرزویم این است که حیاتم در راه وحدت مسلمین باشد؛ مماتم هم در راه وحدت مسلمین باشد».
وحدت اسلامی به معنای وحدت عقاید و مذاهب و انصراف مسلمانان از اصول اعتقادیِ شان نیست، بلکه به معنای اعتصام و تمسک جمعی به حبل الله ، عروة الوثقی، کفر به طاغوت و مبارزه با سلطه ظالمین و ستمگران است که طبق فرموده مقام معظم رهبری «امروز طاغوت اعظم در دنیا، رژیم ایالات متحده امریکاست»؛ به تعبیر دیگر وحدت اسلامی یعنی آنکه مسلمانان با نگاه و در نظر گرفتن مشترکات عقیدتی خود، همچون قرآن کریم و وجود مبارک نبی مکرّم اسلام (ص)، در برای دشمن مشترک متّحدانه ایستادگی کنند.

این معنا از وحدت از اصول مسلّم قرآنی است که مسلمان در آیاتی چون:«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» (آل عمران/103) و «فَمَن يَکفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَكَ بِالعُروَةِ الوُثقىٰ» (البقره/256) به انجام آن مأمور شده اند.

دشمن اهداف دیگری دارد و ترس و طمع او دو عامل مهم جهت اتّخاذ «تاکتیک تفرقه» در میان مسلمانان است؛ ترس از غلبه تفکر وحیانی و کلمه توحید بر مبانی سلطه جو و شیطانی ِغرب و چشم طمع به منابع طبیعی و ذخایر نفتی در کشورهای اسلامی. دشمن به خوبی می داند که تنها مبانی توحیدیِ اسلام می تواند به عنوان سدّ عظیمی در برابر زیاده خواهی های او قرار گیرد؛ بنابراین اسلام یک تهدید جدّی برای او محسوب می شود، و به نیک می داند که منطقه غرب آسیا سوق الجیشی و سرزمینی سرشار از منابع طبیعی است، پس این منطقه یک گنج عظیم برای او به شمار می آید. با وجود این تهدید و طمع به منابع عظیم طبیعی در این منطقه، دشمن به فکر چاره افتاده و سالهاست برای استحاله اسلام حقیقی و غارت منابع طبیعی در کشورهای اسلامی به یک استراتژی و تاکتیک مهم روی آورده و آن «تفرقه» است.

«استعمار» از کج فهمی ها، احساساتِ سطحی و بی اطلاعی برخی مسلمانان نسبت به نقشه کلّی دشمن سوء استفاده کرده و در پیشبرد منافع خود از آن بهره می گیرد و با دمیدن در شعله اختلاف به دنبال سوزاندن هویّت و حقیقت اسلام ناب است. آمریکا و انگلیس به عنوان دو رژیم استعمارگر با شعار «تفرقه بینداز و حکومت کن» عده ای از مسلمانان سهل اندیش را بازیچه اهداف سیاسی و اقتصادی ظالمانه خود قرار داده، و با کم رنگ و بی اهمیت جلوه دادن مشترکات و برجسته ساختن اختلافات، مهم ترین دشمن اهل سنت را شیعه، و دشمن شیعه را اهل سنت معرفی می کنند و به جای جنگ رودررو با مسلمانان، جنگ های نیابتی به راه انداخته و آنها را در مقابل یکدیگر قرار داده و به جان هم می اندازد.

به طور کلی برای سلطه بر منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی به دو حربه و تاکتیک نیاز است، تجزیه و تفرقه؛ تاکتیک آمریکا ایجاد گروه های تکفیری در بین اهل سنت و برپایی پادگان های نظامی در قلب منطقه غرب آسیا، خصوصاً مرزهای میهن اسلامی ایران، و تاکتیک انگلیس ایجاد پادگان های فکری در قالب هیئات مذهبی ِسکولار به دنبال تربیت شیعیان افراطی و وحدت شکن است که تنها وظیفه دینی خود را توهین به مقدسات اهل سنت تعریف می کنند تا با ایجاد اختلاف و کشمکش در بین مذاهب اسلامی قدرت و شوکت جامعه اسلامی را تضعیف و کج راهه سوق دهند.
از آنجایی که «تفرقه» همچون سمّ مهلکی می تواند جان جامعه اسلامی را به خطر اندازد، خداوند متعال به مسلمان دستور می دهد:«وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُكُم: و خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! » (الأنفال/46)

مسلمانان باید بدانند دشمن با حربۀ «اختلاف» و «شقاق» در بین آنها به دنبال آن است که اسلام را به قربانگاه برده و با ایجاد زخم عمیقِ تفرقه بر پیکر اسلام و مسلمین، آنان را به بردگی گرفته، اموال و منابعشان را به تاراج برده و سلطه و قدرت خود را بر تمام دنیا تحمیل کند؛ بنابراین در زمانی که دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا و انگلیس "تفرقه" را به عنوان یک استراتژی مهم در دستور کار قرار داده اند، «استراتژی وحدت و برادری» به عنوان پادزهر چنین ویروسی و به فرموده مقام معظم رهبری تنها نسخه‌ شفابخش برای التیام دردهای پیکر زخم‌آلود امت اسلام در جامعه اسلامی لازم و ضروری تر است تا با چنین استراتژیِ مهمی از فتنه و شکاف مذهبی بین مسلمان و تبدیل آن به گسل و تنازع جلوگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار