در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛

اشکان کمانگری: مخاطبان موسیقی سنتی افراد خاصی هستند

«مرا آواز دادی» چینشی از موسیقی کلاسیک تا معاصر

تهران (پانا) - اشکان کمانگری خواننده آلبوم «مرا آواز دادی» از مراحل ساخت این آلبوم و شرایط فعلی موسیقی در شرایط کرونا گفت.

کد مطلب: ۱۲۲۳۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اشکان کمانگری: مخاطبان موسیقی سنتی افراد خاصی هستند

اشکان کمانگری خواننده آلبوم «مرا آواز دادی» پیرامون ساخت این آلبوم گفت: آهنگساز این مجموعه استاد محمدجواد ضرابیان هستند که آهنگساز و موسیقدان با سابقه و خوش نام موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر بوده و تصنیف های به یاد ماندنی را در این مدت ساخته اند.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود که این کار در قالب یک کنسرت موسیقی اجرا شود که به مرور به یک آلبوم تبدیل شد. قطعاتی به کار اضافه و از آن کم شد و در نهایت به آلبوم «مرا آواز دادی» با شعری از هوشنگ ابتهاج که یه ماه است آماده شده، تبدیل شد.


کمانگری درباره ضربه‌ای که ویروس کرونا به پیکره موسیقی وارد کرده است، توضیح داد: لطمه ای که فضای موسیقی دید، فاصله اجتماعی و محدودیت هایی بود که گریبان کنسرت ها را هم گرفت.
از بحث کنسرت ها مهم تر، بخش آموزش موسیقی بود که بسیار زیاد صدمه دید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه موسیقی ایرانی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، بیان کرد: نیاز است کارشناسان حوزه موسیقی و افراد متخصص این حوزه جمع شوند و اجتماعاتی را برای گسترش این حوزه شکل دهند.

این خواننده موسیقی سنتی در پاسخ به این سوال که انتشار آلبوم موسیق «مرا آواز دادی» در ایام کرونا کار درستی بوده است یا خیر؟ افزود: اقبال عمومی برای موسیقی سنتی در حال حاضر گزینه ای نیست که برای آن دورخیز کنیم و به سمت آن حرکت کنیم؛ چون مخاطب این موسیقی افراد خاص و بخشی از جامعه ایرانی هستند.

وی ادامه داد: از نکات جالب این آلبوم، پیگیری طرفداران استاد ضرابیان برای انتشار آن بود. اصولا مخاطب این جنس موسیقی خیلی درگیر هیجانات فضای مجازی نیست.

کمانگری درباره روند شکل گیری یک آلبوم موسیقی نیز افزود: در این کار ما حضور یک آهنگساز توانمند را داشتیم که خیالمان را بابت تلفیق کلام با موسیقی راحت کرده بودند. همچنین به استاد ضرابیان پیشنهاد کردیم که در کنار اشعار کلاسیک، از اشعار خواجو کرمانی هم در ابتدای آلبوم استفاده کنیم.

او اضافه کرد: همچنین از شعر شعرای هم دوره خودمان و جوان حوزه شعر هم که قریحه موسیقی دارند، استفاده کردیم که این کار زمان زیادی برد، ولی در نتیجه این هم نشینی اتفاقی را رقم زد که شاهد چینشی از شعر کلاسیک تا شعر امروز را با موسیقی ایرانی استاد ضرابیان با رنگ و بوی امروزی شاهد هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار