اشکان کمانگری: تناسبی بین نیاز جامعۀ امروز به موسیقی و گستردگی آن وجود ندارد

تهران (پانا) - اشکان کمانگری معتقد است علی رغم اینکه قریب بر نیم قرن از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما هنوز موسیقی جایگاهی که باید در جامعۀ اسلامی و بین مردمان داشته باشد را ندارد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اشکان کمانگری: تناسبی بین نیاز جامعۀ امروز به موسیقی و گستردگی آن وجود ندارد

اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی است. او موسیقی را از سال ۱۳۷۴ در گرگان و با فراگیری ساز سنتور نزد ناصر صفایی آغاز کرد و از سال ۱۳۸۱ به تهران آمد و در کلاس‌ اساتیدی چون آقایان مظفر شفیعی، حمیدرضا نوربخش، رامبد صدیف و زنده‌یاد دکتر حسین عمومی شرکت کرد. از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ در کارگاه آواز استاد محمدرضا شجریان حاضر شد.
این خواننده در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره گستردگی پخش آثار موسیقی در جامعه امروزی گفت: «امروز مهم‌ترین عامل جهت نمایان شدن آثار موسیقی در جامعه پخش اثر موسیقی است زیرا نسبت به گذشته اولاً تولید انبوه موسیقی داریم و ثانیا پراکندگی در فضای مجازی، ارائه و انتشار آثار موسیقی و رسانه‌ها وجود دارد.»

وی ادامه داد: «هنوز گستردگی حوزۀ پخش موسیقی نسبت به نیاز جامعۀ امروزی چه به شیوۀ سنتی قدیم و چه روش‌های نوین مانند پخش دیجیتال و فضای مجازی اصلاً تناسب ندارد. این مهم‌ترین عاملی است که به دیده شدن آثار موسیقی کمک می‌کند. با وجود شرایط موجود خیلی جدی باید روی این موضوع فکر شده و برای طراحی روند درست آثار برنامه‌ریزی منسجمی انجام گیرد.»
این خواننده با اشاره به اهمیت موسیقی تصریح کرد: «از منظر دیگری هم می‌توان به این موضوع نگاه کرد. کم‌توجهی خود اهالی موسیقی سبب دور شدن هنرمندان موسیقی از محافل اصلی گفتمان انقلاب اسلامی شده است. موسیقی مهم‌ترین ابزار ارائه آراء و اندیشه است. موسیقی می‌توانست ابزار خوبی جهت ارتباط بیشتر حکومت با مردم باشد. در چنین شرایطی جایگاه مناسبی برای موسیقی در جامعه قائل نیستند و این خیلی دردناک است.»

نزدیک به نیم قرن از انقلاب می‌گذرد اما موسیقی هنوز جایی در جامعه اسلامی ندارد

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم برای درست شدن این روند نیاز به اقدام جدی باشد. واقعاً نمی‌توان با یک اقدام سریع این کار را انجام داد. این کار نیاز به طراحی و مطالعه دارد. یک کار زیربنایی باید انجام شود. این ظرفیت باید در بین اهل موسیقی از اساتید قدیمی تا جوان‌تر‌ها به وجود بیاید. با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی آمار موجود نشان می‌دهد قریب ۸۰ درصد مردم جامعه در اوقات فراغت خود موسیقی گوش می‌دهند. ولی آیا این ۸۰درصد توانایی یا علاقه‌ی ابراز این را دارند که اعلام کنند موسیقی می‌شنوند و با موسیقی انس دارند یا این که چگونه از موسیقی لذت می‌برند و یا حتی پیام موسیقی را به چه صورت درک می‌کنند؟ واقعاً نیاز است که یک کار مطالعاتی و ریشه‌ای انجام شود.»
کمانگری با اشاره به جایگاه موسیقی در جامعه اسلامی عنوان کرد: «قریب نیم قرن از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز موسیقی جایگاهی که باید در جامعۀ اسلامی و بین مردمان ندارد. تلاش کردم اصلی‌ترین نکاتی را که به ذهنم می‌رسد بیان کنم. ریشه‌ای‌ترین مسائل که اگر به سمت آنها برویم، نیاز به کار مطالعاتی و ستادی و جدی دارد. طبیعی است که یک شبه درست نمی‌شود و زمان می‌برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار