یک روانشناس کودک در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

تاثیر منفی کرونا بر رشد عاطفی و اجتماعی کودکان

تهران (پانا) - یک روانشناس کودک می‌گوید در ایام شیوع بیماری کرونا، کودکان از نظر رشد عاطفی و اجتماعی آسیب جدی دیدند و پاندمی کرونا بر این گروه سنی تاثیر منفی داشت.

کد مطلب: ۱۲۲۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر منفی کرونا بر رشد عاطفی و اجتماعی کودکان

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به پاندمی کرونا اظهار کرد:‌ «وقتی بحرانی همچون پاندمی کرونا در جهان فراگیر می‌شود، عوارضی در همه کشورها ایجاد می‌کند که این عوارض در گروه‌های سنی از جمله کودکان متفاوت است و کشورها برای عبور از مشکلات ناشی از پاندمی برنامه‌ریزی می‌کنند. در کشور ما نیز برنامه‌های مختلفی اجرا شد اما خیلی برنامه خوبی در این زمینه وجود نداشت.»

این روانشناس و فعال حوزه کودکان و نوجوانان درباره تاثیر پاندمی کرونا در گروه سنی کودکان اظهار کرد:‌ «بیماری کرونا به طور مستقیم بر کودکان تاثیر گذاشت و اولین تاثیر آن در حوزه آموزش و مدرسه نرفتن گروه سنی کودکان بود. سال گذشته که اولین سال شیوع ویروس کرونا بود، کودکان تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفتند. امسال هم متاسفانه مشکلات ناشی از پاندمی کرونا برای کودکان وجود داشت و باعث شد تا کودکان از فضای آموزشی دوربمانند.»

وی ادامه داد: «هنگامی که در دوران شیوع کرونا کودک از خانه بیرون نمی‌رود و از فضای آموزشی نیز دور است، خصوصیات او تغییر می‌کند و در ایام شیوع بیماری کرونا، کودکان از نظر رشد عاطفی و اجتماعی به علت همین دوری از محیط‌های آموزشی آسیب جدی دیدند.»

قاسم‌زاده با بیان اینکه بار آموزشی کودکان در خانه بر عهده مادران است، گفت:‌ «گفته می‌شود بهترین والدین کسانی هستند که تحصیل‌کرده هستند اما در موارد مشاوره می‌بینیم که برخی والدین از اصول اولیه تربیتی هم آگاه نیستند. آن زمان که مدارس و فضاهای آموزشی باز بودند، مراکزی برای آموزش در زمینه تربیت فرزند، فعالیت می‌کردند که والدین می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند اما اکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت این مراکز کمرنگ شده است و همه والدین به این فضاها دسترسی ندارند که این مساله بر آموزش فرزند توسط والدین اثرگذار خواهد بود.»

این روانشناس کودک تصریح کرد:‌ «وقتی والدین توان کافی برای آموزش کودک خود را ندارند، خیلی زود خسته می‌شوند و در مواجهه با فرزند رفتاری خشونت آمیز خواهند داشت. همانطور که آمارهای اورژانس اجتماعی نیز نشان می‌دهد که خشونت در خانواده‌ها بیشتر شده است. این خشونت شامل والدین باهم، خشونت بین والدین با فرزند، خشونت بین فرزندان در خانواده‌هایی که چند فرزند دارند، می‌شود.»

وی با ابراز امیدواری از اینکه با تسریع واکسیناسیون کودکان،‌ این گروه سنی به فضاهای آموزشی بازگردند، تاکید کرد:‌ «در کشور به آموزش غیرمجازی نیاز داریم و اگر قرار است آموزش مجازی ادامه یابد، نیاز به تغییراتی در آن وجود دارد تا برای کودکان جذاب باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار