دعوای والدین چه بر سر کودکان می‌آورد؟

کرج (پانا)- یکی از دغدغه‌های اجتماعی در عصر زندگی بشر، تربیت صحیح فرزندان است خصوصا فرزندانی که پدر و مادرشان با یکدیگر اختلاف دارند که این اختلافات موجب بروز مشکلات فراوانی در زندگی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
دعوای  والدین چه بر سر کودکان می‌آورد؟

از اختلافات شایع میان زوجین می توان به مشکل در تصمیم گیری و اختلاف نظر اشاره کرد. در این میان سلامت روان کودکانی که در اینگونه خانه ها زندگی می کنند مهم ترین مسئله است.

کودکی که در میان سر و صدا و بحث و جدل مادر و پدر زندگی می کند در واقع فقط رشد جسمی دارد و از نظر ذهنی آنطور که باید رشد مناسبی اتفاق نمی‌افتد. زیرا خانه تبدیل به میدان جنگی شده که فقط ترکش هایش به سراغ فرزندان می‌آید.

متاسفانه پدر و مادر در هنگام بحث هیچ‌ توجهی به کودکانشان نمی کنند و گاهی اوقات فرزاندانشان را هم درگیر مشکل به وجود آمده می کنند که از نظر روانشناسان این کار به هیچ‌ وجه برای سلامت روانی کودکان مناسب نیست. بدون شک این اتفاقات در آینده دختر یا پسر تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت و آسیب‌های کودکی گریبان آنها را در بزرگسالی می‌گیرد.

این کودکان از لحاظ رفتاری پرخاشگر و زودرنج می شوند و ممکن است برای صحبت با دیگران از الفاظ نامناسب استفاده کنند یا در برقراری ارتباط رفتار اجتماعی از خود نشان ندهند زیرا اکثرا گوشه گیر و منزوی هستند.

روانشناسان معتقدند آسیب کودکانی که همیشه در محیط دعوای پدر و مادر بزرگ شده‌اند از کودکان طلاق کمتر نیست. اگر در هنگام دعوا کودک واکنشی نشان ندهد یعنی نگران است و استرس دارد.

طبق اظهار روانشناسان یکی از حقوق ضروری کودک نیاز به امنیت است. زوجین باید در هفت سال نخست زندگی، آرامش را به وجود بیاورند در غیر اینصورت تا پایان عمر این آرامش به وجود نخواهد آمد. دعوای بین والدین فقط تاثیرات روحی روی کودک ندارد، بلکه تاثیرات جسمی را هم به دنبال خواهد داشت.

در روانپزشکی ترشح هورمونی در استرس و ترس ثابت می شود که این هورمون در خون ذخیره شده و تبدیل به سم می شود.

همچنین ضرب و شتم یکی از روش هایی است که والدین،برادر یا خواهر بزرگتر کودک برای تربیت او بکار می گیرند که ممکن است این روش ادامه دار باشد و موجب می شود کودک در خانه احساس ناامنی کند زیرا نمی تواند با منطق خود کنار بیاید که چگونه خشم پدر یا مادرش را کنترل کند.

برخی از این کودکان زمانی که به سن ازدواج می رسند ترس از زندگی مشترک دارند زیرا در خانه‌ای بزرگ شده اند که مدام در معرض ناامنی و دعوای والدین قرار داشتند و بسیاری از تاثیرات این رفتارهای منفی در آینده کودک آشکار می شوند و این کودکان دست کمی از فرزندان طلاق ندارند.

بنابراین بهترین روش این است که زوجبن قبل از ازدواج مورد مشاوره خانواده قرار بگیرند و با حل مشکلات و اختلافاتشان از آسیب زدن به فرزندان خود جلوگیری کنند.

خبرنگار مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار