در گفت‌وگو با پانا

پرستو قائدرحمت: فیلم کوتاه کم‌کم جایگاه خود را پیدا می‌کند

تهران (پانا) - بازیگر سه فیلم «آداپت»، «سنگبال» و «خراش» معتقد است که اهمیتی که باید و شاید به اکران فیلم‌های کوتاه داده نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۹۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
پرستو قائدرحمت: فیلم کوتاه کم‌کم جایگاه خود را پیدا می‌کند

پرستو قائدرحمت بازیگر فیلم‌های کوتاه «آداپت» اثر کمال کچوئیان، «سنگبال» اثر آمین صحرایی، «خراش» اثر مجید امینی که این روزها همراه با بسته فیلم‌ کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه رفته است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نقش‌های خود گفت: «آداپت» فیلم کوتاهی است که قصه‌محور نیست و نمی‌توانم بگویم در آن نقش شخصیتی خاص را بازی می‌کنم بلکه در این فیلم بیشتر تیپ آدم‌هایی را روایت می‌کنم که موجب آزار یکدیگر هستند و به نوعی باعث مرگ تدریجی یکدیگر می‌شوند و از آن شرایط هم بیرون نمی‌آیند؛ تلافی می‌کنند، بخششی در کار نیست و در یک لوپ گیر افتاده‌اند و فرم فیلم هم همین را نشان می‌دهد.

وی درباره چرایی قبول این نقش بیان کرد: موضوع «آداپت» برای من بسیار جذاب بود و چون از ابتدا در جریان فیلمنامه آن هم همکاری داشتم، روند جذابی را برای من بازگو می‌کرد به همین دلیل آن را بازی کردم.

«سنگبال» روایت کودک‌همسری است

قائدرحمت درباره بازی در فیلم «سنگبال» تصریح کرد: در فیلم «سنگبال» که موضوع کودک همسری را و به طور مشخص مساله زن شامل می‌شود، این فیلم حمایت قانونی که از زن‌ها وجود ندارد را بیان می‌کند، از طرف دیگر خود زن‌ها در این مساله دخیل هستند چراکه حق و حقوق قانونی خود را نمی‌شناسند پس با پایان تراژیکی روبه‌رو هستیم.

این بازیگر درباره فیلم کوتاه «خراش» خاطرنشان کرد: در فیلم کوتاه «خراش» من نقش عمه دختر بچه فیلم را بازی می‌کنم که خارج از کشور حضور دارد و تنها صدای من را می‌شنوید. این خانواده درگیر اتفاق تلخی هستند که مادر آن را پنهان می‌کند. برداشت خود من از «خراش» این است که مخفی کردن کار درستی نیست و حقیقت چه تلخ باشد و چه شیرین باید بیان شود چراکه در پس یک دروغ باید دروغ‌های بیشتری را بیان کنیم و نهایت آن خوب نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که از میان فیلم‌هایی که در این بسته بازی کرده‌ است، کدام را انتخاب می‌کند، عنوان کرد: ژانرهای این فیلم‌ها مختلف است و هرکدام قصه‌های متفاوتی را بیان می‌کنند، هرسه فیلم برای من از جذابیت خاصی برخوردار هستند و نمی‌توانم از میان آن‌ها انتخاب کنم. خیلی اتفاقی پیش آمد که سه فیلم از من به صورت هم‌زمان روی پرده رفته است و این مساله باعث خوشحالی‌ست وقتی که روی پرده خودم یا اثر دوستان را می‌بینم.

بازیگر فیلم کوتاه «رخنه» درباره فیلم‌های تشکیل‌دهنده بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» مطرح کرد: علاوه بر فیلم‌هایی که خودم در آن‌ها نقش آفرینی کرده‌ام، از میان دیگر فیلم‌هایی که در این بسته حضور دارند، فیلم کوتاه «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی را هم دوست داشتم، همچنین فیلم کوتاه «ورای سکوت» اثر آذر تجلی هم برای من ارز جذابیت خاصی برخوردار بودند. به نظر من کنار هم قرار گرفتن این 6 اثر از تنوع خاصی برخوردار هستند.

قائدرحمت درباره ساخت فیلم‌های کوتاه اظهار کرد: به نظر من فیلمسازان کوتاه بسیار خلاق هستند چراکه می‌توانند داستانی را در مدت زمان کوتاهی برای ما تعریف کنند و شوکی به مخاطب وارد کنند به همین دلیل همیشه دیدن این نوع فیلم برای من از جذابیت خاصی برخوردار بوده است. همچنین درحال حاضر می‌بینیم که فیلمسازان در این زمینه به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند و بازیگران چهره و عوامل پیشکسوت با آن‌ها همکاری می‌کنند یعنی می‌توان گفت که فیلم کوتاه کم کم جایگاه خود را پیدا می‌کند.

وی در پایان درباره اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای هنروتجربه تصریح کرد: خیلی کم پیش آمده است که فیلم کوتاهی را در سینما ببینم، احساس می‌کنم که اطلاع‌رسانی اینگونه اکران‌ها ضعیف است و هنوز هم آن اهمیتی که باید و شاید، به اکران فیلم‌های کوتاه داده نمی‌شود و در معرفی آن به مخاطب ضعیف عمل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار