«یوتیوب» برای مخالفان واکسیناسیون ناامن می شود

تهران (پانا) - در بحران کرونا، یوتیوب به‌عنوان دومین پلتفرم محبوب جهان با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه به یکی از ابزارهای اصلی برای مواجهه مخالفان واکسن کرونا با شبکه‌های بهداشت دولت‌ها در جهان تبدیل شد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«یوتیوب» برای مخالفان واکسیناسیون ناامن می شود

به‌گزارش ایران، روزانه شاهد انتشار ویدیوهای فراوانی از سوی این گروه‌ها و افراد بوده‌ایم که علاوه بر ارائه راهکارهای درمانی عجیب و بی‌اهمیت خواندن بیماری کرونا، با ادعاهایی واهی و ایجاد کمپین‌های «نه به واکسیناسیون»، زمینه‌ساز بی‌اعتمادی کاربران به واکسن کرونا شده‌اند. یوتیوب که تاکنون تلاش‌های زیادی برای مقابله با انتشار اخبار جعلی و... درباره کووید19 داشته، این بار پا را فراتر گذاشته و برای مسدود کردن تمامی محتواهای ضد واکسن اعلام آمادگی کرده است.

حذف 130هزار ویدیوی یوتیوب
یوتیوب، این غول رسانه‌های اجتماعی از سیاستی گسترده در جدال با اخبارغلط منتشرشده بر این پلتفرم خبرداد و اعلام کرد که این سیاست گسترده در مورد همه واکسن‌های تأییدشده ازسوی سازمان جهانی بهداشت که درحال حاضر تزریق می‌شوند، اعمال خواهد شد. یوتیوب اعلام کرد از سال گذشته تاکنون بیش از 130هزار ویدیوی انتشار یافته در کانال‌های مختلف این شبکه اجتماعی را به‌دلیل نقض قوانین و سیاست‌های این پلتفرم در زمینه انتشار اخبار غلط درباره واکسن کرونا حذف کرده است، اما طبق سیاست جدید، اگر کانالی 3بار در مدت 90 روز این خط مشی را نقض کند، از بستر یوتیوب حذف خواهد شد.

سخنگوی یوتیوب یادآور شد که این شرکت همچنین کانال‌های مرتبط با چندین فعال برجسته ضدواکسن از جمله «روبرت اف کندی جونیور» و «جوزف مرکولا» پزشک متخصص پوکی استخوان را مسدود کرده است. مرکولا هم در واکنش به این مسدودسازی در قالب بیانیه‌ای عنوان کرد: ما در سراسر جهان متحد هستیم و هرگز با ترس زندگی نخواهیم کرد. ما در کنار هم خواهیم ایستاد و آزادی خود را دوباره به دست می‌آوریم. ما واکسن اجباری را نمی‌پذیریم. «کندی» هم که از اعضای خانواده سیاسی برجسته ایالات متحده امریکاست، نسبت به مسدود شدن کانال یوتیوب خود واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای گفته است: در تاریخ هیچ موردی وجود ندارد که سانسور و محرمانه بودن، باعث پیشرفت دموکراسی یا سلامت عمومی شود. درباره واکسن‌های کرونا هم همینگونه خواهد بود. یوتیوب حساب‌های دیگر فعالان برجسته ضد واکسیناسیون مانند «ارین الیزابت» و «شری تنپنی» را نیز حذف کرده است. همچنین 2 کانال آلمانی زبان شبکه دولتی RT روسیه به‌دلیل انتشار اطلاعات غلط کووید19 مسدود شده است. هرچند یوتیوب اعلام کرد که قبل از تعطیلی، به RT هشدار داده است اما مسکو تهدید به مسدودسازی یوتیوب کرده است.

یوتیوب متهم به سانسور
سخنگوی یوتیوب گفت: ما هر محتوایی که واکسن‌های تأیید شده را باعث اوتیسم، سرطان یا ناباروری و همچنین قابل ردیابی شدن افراد واکسینه شده می‌داند، حذف خواهیم کرد هرچند این کار نیز مانند هر به روزرسانی قابل توجه دیگری، به زمان نیاز دارد. به روز‌رسانی خط مشی امروز یک گام مهم برای مقابله با اطلاعات غلط واکسن و سلامت در پلتفرم ماست. ما به سرمایه‌گذاری گسترده در سیاست‌هایی که اطلاعات باکیفیت را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد، ادامه می‌دهیم و از آنها در برابر اخبار جعلی و غلط محافظت می‌کنیم. این پلتفرم که متعلق به گوگل است، ممنوعیت مشابهی در مورد اطلاعات غلط در مورد واکسن‌هایی بجز کووید19 داشته است. یوتیوب سیاست جدید را به ادعاهای گمراه کننده در مورد واکسن‌های قدیمی‌تر مانند واکسن سرخک، آنفلوآنزا و هپاتیت B نیز گسترش می‌دهد.

هرچند یوتیوب با سیاست‌های جدید خود متهم به اعمال سانسور شده اما باید گفت این مسدودسازی‌ها حدومرزهایی دارد و به‌عنوان مثال ویدیوهایی که درباره سیاست‌های واکسن، آزمایش های جدید، موفقیت تاریخی و شهادت شخصی افراد است، به شرطی که قوانین دیگر نقض نشوند یا کانال به‌عنوان ابزاری برای تردید در واکسیناسیون تلقی نشود، مجاز خواهد بود. همچنین یوتیوب ویدیویی را که والدین در مورد واکنش منفی کودک به واکسن صحبت می‌کنند حذف نمی‌کند، اما یک کانال اختصاص داده شده به والدین که چنین توصیفاتی را ارائه می‌دهد حذف می‌کند.

دلیل وایرال شدن فیلم های یوتیوب
سال‌هاست که محققان درباره انتشار محتواهایی با اطلاعات غلط درباره انواع واکسن در شبکه‌ها هشدار می‌دهند و حالا نتیجه آن را می‌توان در کاهش سرعت پذیرش واکسن کووید19 در ایالت‌های محافظه کارتر امریکا مشاهده کرد. همچنین گزارش ها نشان داده است که ویدیوهای یوتیوب اغلب به‌عنوان یک منبع محتوای مرجع توسط مردم شناخته می‌شود و هریک از محتواهای غلط یا ادعاهای واهی، بسرعت در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر وایرال می‌شوند و گاهی ده‌ها میلیون بازدیدکننده دارد. به‌همین دلیل هم برخی معتقدند که سیاست جدید این شبکه اجتماعی، یوتیوب را با فیس بوک و توئیتر بیش از پیش هماهنگ می‌کند. اما دلیل وایرال شدن ویدیوهای یوتیوب چیست؟ یوتیوب یک پلتفرم تأثیرگذار است و مردم روزانه بیش از یک میلیارد ساعت ویدیو در جهان بر بستر یوتیوب، دومین پلتفرم اجتماعی محبوب جهان مشاهده می‌کنند. افراد بالای 18سال روزانه 41.9 دقیقه در یوتیوب وقت می‌گذرانند و متوسط فیلم‌های یوتیوب نیز حدود 12 دقیقه است بنابراین یوتیوب به ابزاری قدرتمند برای تبلیغات مثبت یا منفی تبدیل شده است.

این گروه ضدواکسن
«ایولین دوک»، مدرس دانشکده حقوق هاروارد در زمینه فضای آنلاین و اطلاعات غلط می‌گوید: سیاست‌های یک پلتفرم بر همه شبکه‌های اجتماعی دیگر تأثیر می‌گذارد و نمی‌توان به این مسائل به‌صورت پلتفرم به پلتفرم فکر کرد، همان‌طور که گروه‌های ضدواکسیناسیون اینگونه فکر نمی‌کنند. ما باید به طور کلی به اکوسیستم اینترنت فکر کنیم.

وی افزود: فعالان برجسته ضد واکسن مدت‌هاست که با کمک الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و در اولویت قراردادن پست‌هایی درباره کرونا، توانسته‌اند مخاطبان زیادی جذب کنند. یک مرکز غیرانتفاعی به نام«مرکز مقابله با نفرت دیجیتال»، امسال تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌دهد گروهی به‌ نام «Disinformation Dozen»، متشکل از 12 نفر مسئول به اشتراک‌گذاری 65 درصد از کل پیام‌های ضدواکسن در رسانه‌های اجتماعی هستند. در ماه جولای هم کاخ سفید با استناد به این تحقیق از شرکت‌های فناوری انتقاد کرد که اجازه داده‌اند اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا و واکسن‌ها گسترش یابد و این موضوع باعث تنش بین دولت و فیس بوک شد. چند نفر از افراد حاضر در این گروه، دیگر در یوتیوب کانال ندارند، به‌عنوان مثال تعداد فالوورهای مرکولا در فیس بوک و اینستاگرام بیش از3 سه میلیون نفر و در توئیتر بیش از 320هزار نفر است. حساب فعالان برجسته ضد واکسیناسیون مانند مرکولا و کندی در فیس بوک و توئیتر همچنان فعال است، اگرچه اینستاگرام که متعلق به فیس بوک است حساب کندی را به حالت تعلیق درآورده است.

رویارویی فیس‌بوک و توئیتر با اخبار غلط
یوتیوب تنها غول رسانه‌های اجتماعی نیست که با چالش گسترش نظریه‌های توطئه کووید19 و به طورکلی اطلاعات غلط پزشکی سر و کار دارد و سایر شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس بوک و توئیتر هم از همان آغاز شیوع کرونا با مشکلی به‌ نام انتشار اخبار دروغ و غلط دست و پنجه نرم می‌کنند. هردوی این شبکه‌های اجتماعی تاکنون تلاش‌های بسیاری برای مقابله با منتشرکنندگان چنین اخباری داشته‌اند. فیس بوک در این ماه تلاش جدیدی را برای مقابله با گروه‌های خشونت‌آمیز و توطئه آغاز کرده که یکی از آنها حذف یک شبکه آلمانی است که اطلاعات غلطی درباره کووید19 منتشر می‌کرد.

در فوریه، فیس‌بوک اعلام کرد که پست‌هایی با ادعاهای اشتباه در مورد واکسن‌ها، از جمله اینکه بدن افراد با درگیر شدن با بیماری کرونا ایمنی بیشتری نسبت به زمان دریافت واکسن پیدا می‌کند، حذف کرد. اما این پلتفرم همچنان مقصدی محبوب برای افرادی است که درباره اطلاعات غلط بحث می‌کنند، مانند ادعای بی‌اساس که داروی ایورمکتین (ivermectin) یک درمان مؤثر برای درمان بیماران مبتلا به کووید19 است. در ماه مارس هم توئیتر سیاست خود را معرفی کرد و مجازات به اشتراک‌گذاری اخبار دروغ درباره ویروس کرونا و واکسن‌های موجود را توضیح داد؛ اما این شرکت قبل از اینکه افراد را به‌دلیل نقض سیاست اطلاعات غلط کروناویروس برای همیشه ازحضور بر بستر این پلتفرم، ممنوع کند، 5 بار به آنها فرصت می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار