آیین هم‌اندیشی پیشکسوتان اردویی در شهرستان آباده

خلیفه: اردوهای دانش‌‌آموزی بزرگترین کلاس درس در زمینه توسعه مهارتهای زندگی و رشد فضائل اخلاقی هستند

آباده (پانا) –- فضای اردوگاه‌های دانش‌‌آموزی کلاس درس بزرگی است که دانش‌آموز با فراغ بال و انگیزه وارد شده و خروجی فضایی که اردوها در اختیار دانش‌آموز می‌گذارد، شادی، نشاط، افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های اجتماعی است که این تجارب و مهارت‌ها، در حقیقت ذخیره‌ای برای آینده و زندگی اجتماعی او خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۱۲۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آیین هم‌اندیشی پیشکسوتان اردویی در شهرستان آباده

این بخشی از صحبت‌های قاسم خلیفه، معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش آباده در جمع مربیان و پیشکسوتان برگزار کننده اردوهای دانش‌آموزی بود. جلسه‌ای کوتاه برای هم‌اندیشی و اجرای بهتر اولین جشنواره کشوری تجارب و ایده‌های برتر اردویی و اردوگاهی، تا این‌بار در آغاز مهر و با توجه به زیست‌ بوم جدید پرورشی و آموزشی دریچه‌ای تازه به روی دانش‌آموزان و مسیر تعالی آنان باز کنند.

ترویج فرهنگ کار گروهی و افزایش توانمند‌ی‌های دانش‌‌آموزان برای آماده شدن در زندگی اجتماعی، بحثی بود که حمیدرضا خادمی مدیر آموزش و پرورش آباده با اشاره به آن گفت: از تمام ساعاتی که یک دانش‌آموز در مدرسه در اختیار ماست، غالب درس‌های آموزشی را فراموش می‌کند، اما وقتی دانش‌آموز در خارج ازمدرسه در فضای اردویی قرار می‌گیرد، تجربه دوری از خانواده و مدرسه، به او انگیزه پیشرفت، قدرت تعامل اجتماعی، رهبری و توانایی در کار گروهی می‌دهد و باعث افزایش قابلیت‌های اجتماعی در میان آنان شده و درس‌هایی که در اردو یاد گرفته‌اند، در ذهن و روح آنان نقش بسته و در حل بسیاری از مشکلات به آنان کمک می‌کند.

واقیت این است که در بحث پرورشِ یک نسل متعهد و کارآمد، فضای مدرسه به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای دانش‌آموزان نیست و استفاده از فضاهای اردویی چه به صورت حقیقی و یا مجازی می‌تواند باعث توسعه مهارت‌های درست زندگی کردن شود.

شرکت در برنامه‌ریزی و اقداماتی که قبل، حین و یا بعد از اردو وجود دارد، برای بچه ها در حکم مهمترین اصول زندگی است که بدون کتاب و نوشته یاد می‌گیرند.

نحوه مدیریت زمان، تعامل با اطرافیان و افزایش توانمدیها و خودباوری، از جمله مواردی بود که پیشکسوتان اردوهای دانش‌آموزی آباده به آن اشاره می‌کردند.

اردو از نظر معاون پرورشی دبیرستان معلم، یعنی تقویت روحیه همدلی و همکاری میان دانش‌آموزان. زرین دخت میرزایی که سال 79 به عنوان سرپرست اردوی کشوری، به همراه چند دانش‌آموز عازم اردوگاه شهید دستغیب شده بود، در صبح سومین روز حضورش زمین خورده و این حادثه منجر به شکستگی پای او می‌شود، اعزام او به بیمارستان و در نهایت گچ گرفتن پای شکسته، باعث ناراحتی بچه‌ها شده، تا جایی که با اصرار و گریه فراوان مانع بازگشت مربی به منزل می‌شوند.

میرزایی از خاطرات آن روز از دانش‌آموزانی نام می‌برد که به دلیل نبود عصا ، چند نفری مربی را بر صندلی حمل کرده و او را جابه جا می‌کردند. همدلی ، همکاری و درک شرایط سخت آن روزها توسط بچه‌ها، بزرگترین درسی بود که اردو به آنها یاد داد.

به گفته مدیر دبیرستان بادپا، اردو مجموعه درس‌های عملی است که منجر به افزایش تعاملات اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود.

علیرضا نعمت‌الهی تجربه خود را این‌گونه بیان می‌کند: در سال‌های ابتدای خدمت در یکی از روستاها، دانش‌آموزان را به اردوی یک‌روزه شیراز بردم.تعامل اجتماعی در میان بچه‌های آن زمان اندک بود و خیلی از اماکن و امکانات برای بچه ها تازگی داشت، بعد از بازدید از اماکنی مانند: حافظیه،سعدیه و باغ‌وحش، به سینما رفتیم.

فضای سینما تاریک بود، چند صندلی تاشو را باز کردم و از بچه‌ها خواستم تا بقیه راباز کرده و بنشینند و خود برای تهیه میان وعده دانش‌آموزان با همکارم بیرون از سالن رفتیم. حضور مجدد ما با تنفس نیمه فیلم و روشنایی سالن و شلیک خنده حضار همراه شد، در کمال تعجب دیدم، دانش‌آموزان یا روی زمین نشسته‌‌اند و یا روی دسته صندلی.

این تجربه شیرین باعث شد تا نسبت به توسعه مهارت‌های زندگی و قوانین اجتماعی به دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته باشم. این دو، فقط نمونه‌ای از دریای خاطرات و تجربیات ارزنده فرهنگیانی بود که مهمترین درس زندگی را در اردو به دانش‌اموزان یاد داده بودند.

توجه به موقعیت فعلی آموزش و پرورش و ضرورت برنامه‌ریزی در راستای تعلیم و تربیت در زیست بوم جدید، استفاده از تجربیات برتر اردویی،استفاده از خلاقیت معلمان و دانش‌آموزان، چگونگی برگزاری اردوی کشوری و بررسی شیونامه برگزاری جشنواره تجارب برتر اردویی و اردوگاهی و. از جمله مواردی بود که توسط کارشناس فرهنگی هنری و پیشکسوتان اردویی شهرستان به بررسی گذاشته شد.

اولین جشنواره کشوری تجارب برتر اردویی و اردوگاهی با هدف ثبت خاطرات و تجربیات ماندگار اردویی، ارائه پیشنهادهای مدون علمی و عملیاتی و تولید آثار فاخر در زمینه برگزاری و برنامه اردوها، با هدف، دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلتد مدت سند تحول بنیادین و ارتقاء سطح مهارت‌های به روز و توسعه فضائل اخلاقی در میان دانش‌آموزان، از طرف معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌‌شود.

معلمان و فرهنگیان مدارس دولتی و غیر دولتی، بازنشستگان و پیشکسوتان اردویی و فعالان بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اردویی و تشکل‌‌های دانش آموزی می‌توانند تا پایان آبان‌ماه آثار خود را در زمینه‌ها و موضوعات مختلف با توجه به شیوه نامه ارسالی از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی ارائه کنند.

گزارش: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار