جزئیات شیوه‌نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش‌آموزی

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری، از ابلاغ شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش‌آموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات شیوه‌نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش‌آموزی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عباس سلطانیان اظهار کرد: در اجرای ماده ۱۶اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی مصوبه جلسه ۹۳۲شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی تهیه و در جلسه شورای سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از بررسی، به تصویب رسید.

وی افزود: این شیوه نامه،مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی و شاخص‌ها، ملاک ها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز می باشدکه طی بخشنامه ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شده است.

سلطانیان با اشاره به این که از سال ۱۳۹۱تاکنون تعداد ۶۷۱پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راه‌اندازی و تأسیس شده است، به نقش مهم پژوهش سراهای دانش آموزی در کشف استعدادها و علائق دانش آموزان اشاره کرد و گفت: هدف از تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان؛ شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نیازهای کشور؛ تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی؛ تسهیل دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری؛ پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان؛ حمایت از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین؛ ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنواره‌ها، المپیادها و...) است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و غنی‌سازی محیط مدرسه، برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانش‌آموزان در همه دوره‌های تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه، شبکه‌ای از این محیط‌های یادگیری هستند؛ که تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، علاوه بر فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون‌تر و عینی‌ترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان علاقه‌مند، تأثیر‌گذار است.

سلطانیان به اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی اشاره کرد و گفت: در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در 10 محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار