پانا گزارش می‌دهد؛

تحولات مهم در افغانستان؛ رئیس دولت انتقالی افغانستان تعیین شد

اشرف غنی از افغانستان خارج شد/ رئیس مجلس و سیاستمداران افغان با یک پرواز ویژه به پاکستان سفر کردند/طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شد

تهران (پانا) - علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود.

کد مطلب: ۱۲۰۷۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تحولات مهم در افغانستان؛ رئیس دولت انتقالی افغانستان تعیین شد

خبرگزاری صدا و سیما گزارش داد قرار است علی احمد جلالی ریاست دولت انتقالی افغانستان را برعهده می‌گیرد. به گفته منابع غیررسمی، اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می‌شود.

در حالیکه تا شب گذشته طالبان کنترل تمام افغانستان جز کابل را به دست گرفته بود، خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد در حالی که نزدیک است طالبان کنترل کامل افغانستان را به دست گیرد، عبدالستار میرزا کول وزیر کشور افغانستان امروز یکشنبه گفت به زودی «انتقال صلح آمیز قدرت» به یک دولت انتقالی انجام می‌گیرد.

میرزاکول در پیامی ویدیویی گفت «افغان‌ها نباید نگران باشند. حمله‌ای به شهر کابل نخواهیم داشت. انتقال قدرت صلح آمیز به سمت دولت انتقالی انجام خواهد گرفت».

شبکه روسی «راشا تودی» براساس گزارش‌ها اعلام کرده هیأت طالبان که برای مذاکرات در دوحه قطر حضور داشت، به منظور نهایی کردن مذاکرات در خصوص انتقال قدرت در راه کابل است.

در همین حال العربیه به نقل از منابعی گفته که یک هیأت طالبان به ریاست ملابرادر مذاکرات را داخل کاخ ریاست جمهوری افغانستان برای تسلیم بدون قید و شرط دولت افغانستان آغاز کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هم اکنون مذاکرات دولت افغانستان با هیئت سیاسی طالبان به ریاست ملابرادر رییس دفتر سیاسی طالبان در ارگ ریاست جمهوری ادامه دارد.

رسانه‌های افغانستانی گزارش می‌دهند که انتقال قدرت امروز (یکشنبه) انجام خواهد شد.

براساس آخرین گزارش‌ها، طالبان که به کابل رسیده‌، در بیانیه‌ای اعلام کرد به نیروهای این گروه گفته شده که ورود خود را به داخل کابل متوقف کنند و در حومه بمانند.

هم‌اکنون منابع غیرسمی نیز از سقوط کامل کابل و ورود نیروهای طالبان به داخل پایتخت خبر می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که طالبان همه معابر مرزی زمینی افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داده که فعالیت بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی در کابل متوقف نخواهد شد. رویترز همچنین به نقل از سخنگوی طالبان نوشت: در صورتی که زنان حجاب را رعایت کنند اجازه آموزش و کار خواهند داشت.

وی گفت که تلاش خواهیم کرد دولتی تشکیل دهیم که همه افغان‌ها در آن حضور داشته باشند.

الجزیره فرار اشرف غنی را تکذیب کرده ولی خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد، تا ساعاتی دیگر "محمداشرف غنی" رییس‌جمهوری این کشور استعفا می‌دهد و سه هزار نیروی نظامی آمریکا برای انتقال وی و اطرافیانش به کابل خواهند آمد.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها، بامیان نیز سقوط کرد.

رسانه های افغانستان به نقل از مقامات طالبان اعلام کردند که همزمان با صدور فرمان این گروه برای ورود نیروهای طالب به کابل محمد اشرف غنی زییس حمهوری این کشور به تاجیکستان گریخت.

خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهان طالبان گزارش داد که مبارزان طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری افغانستان شدند.

منابع معتبر در کابل اعلام کرد که شورای سه نفری متشکل از عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی برای جلوگیری از هرج و مرج در کابل تشکیل شد.

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که رئیس مجلس و شماری از سیاستمداران افغان امروز با یک پرواز ویژه شرکت هوایی پاکستان (پی آی ای) به اسلام آباد انتقال داده شدند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه در افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید خبر خروج محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از این کشور، از نیروهای دفاعی و امنیتی خواست تا آرامش را حفظ و در تامین امنیت همکاری کنند.

سفارت آمریکا در کابل از تحولات جدید در وضعیت امنیتی کابل خبر داد.

سفارت آمریکا تاکید کرد: وضعیت امنیتی در فرودگاه کابل نامساعد است. گزارش‌هایی از آتش‌سوزی در فرودگاه به دست ما رسیده است.

سفارت آمریکا و نیروهای آمریکایی برای خارج کردن شهروندان آمریکایی تلاش می‌کنند.

سفارت به شهروندان آمریکایی دستور داده تا زمان خروج‌شان از این کشور در محل‌هایی که هستند، مخفی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار