یک پزشک متخصص عفونی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

آیا تعطیلی کامل بر کنترل بیماری کرونا اثرگذار است

مردم هنوز متوجه خطر واقعی دلتا نشده‌اند/ هیچ واکسنی نمی‌تواند واریانت دلتا را به‌ طور کامل پوشش دهد/ حتی واکسیناسیون هم نمی‌تواند دلیلی بر استفاده‌نکردن از ماسک باشد

تهران (پانا) - بالاترین میزان مرگ‌های کرونایی در ایران، در هفت شبانه‌روز گذشته ثبت شد و روزانه بیش از 500 بیمار قربانی شدند که در ۱۷ ماه گذشته رکوردی بی‌سابقه بوده است و این نشان می‌دهد که اقدامات برای مهار کرونا باید از سوی مسئولان جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد. حال سوال اینجاست که پیشنهاد تعطیلی کامل 2 هفته‌ای می‌تواند بر کنترل این بیماری اثرگذار باشد یا خیر.

کد مطلب: ۱۲۰۷۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا تعطیلی کامل بر کنترل بیماری کرونا اثرگذار است

در کشورمان مرگ‌های کرونایی از ۵۰۰ نفر در روز عبور کرده و هر روز رکوردی غیرقابل باور را ثبت می‌کند. هم‌اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. این در حالی است که ظرفیت بیمارستان‌های دولتی در کلانشهرهای کشور پُر شده و بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرفیتی رو به تکمیل دارند. در عین حال داروهای مربوط به درمان بیماری کرونا کمیاب شده و بیماران و خانواده‌های آنها با مشکلی جدی مواجه شده‌اند.

ثبت بالاترین میزان فوتی‌های کرونا در هفته گذشته، پزشکان متخصص عفونی را هم نگران کرده است. رضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع وخیم کرونا در کشور گفت: «‌اکنون وضع شیوع کرونا در کشور بسیار بد است و در روزهای اخیر روزانه بیش از 30 هزار نفر مبتلا شده‌اند و فقط در یک شبانه‌روز 42 هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند. اکنون مراجعه‌ به بیمارستان‌ها اغلب به‌صورت خانوادگی است. هشدارها جدی است زیرا ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: «با اینکه هشدارها در مورد بیماری و ویروس دلتا بارها داده شده است اما به نظر می‌رسد مردم هنوز متوجه خطر واقعی دلتا، نشده‌اند. همچنان دورهمی‌ها برقرار است. استفاده از ماسک کمتر شده و در خیابان اغلب مردم ماسک نمی‌زنند. همچنین واکسیناسیون دیرهنگام نیز مشکل دیگری است که تأثیر زیادی در وضع فعلی کشور دارد و در نهایت نبود قرنطینه واقعی، امکان مقابله با بیماری در کشور را بسیار کم کرده است.»

وی درباره تاثیر واکسن‌ها بر واریانت دلتا نیز گفت: «تاثیر واکسن‌ها بر واریانت دلتا کاهش یافته است و هیچ واکسنی نمی‌تواند واریانت دلتا را به‌ طور کامل پوشش دهد. بنابراین حتی واکسیناسیون هم نمی‌تواند دلیلی بر استفاده‌نکردن از ماسک باشد و حتما باید پروتکل‌ها رعایت شود. هر اقدامی که دولت جدید می‌تواند منجر به کاهش تعداد فوتی‌ها و قطع زنجیره شیوع شود، باید صورت بگیرد.»

این متخصص عفونی اضافه کرد: «امروز تنها نزدیک به ۴ درصد از افراد جامعه، دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که این میزان واکسیناسیون بسیار کم است. نمی‌توان گفت واکسیناسیون در کنترل پاندمی بی‌تأثیر است. کشورهایی که درصد بالایی از واکسیناسیون را انجام داده‌اند، میزان فوتی‌هایشان بسیار کمتر از ایران است.»

وی درباره تاثیر تعطیلی کامل بر کنترل بیماری نیز گفت: «در کشور ما تعطیلی‌ها تنها بهانه‌ای برای سفر رفتن و دورهمی‌های بیشتر است. تعطیلی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که قانون سختگیرانه‌ای همراه با قاطعیت برای قرنطینه در نظر گرفته شود و افراد حتما در خانه بمانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار