یک پزشک البرزی در گفت و گو با پانا:

خدمت‌رسانی به مناطق محروم اولویت کاری من بود

کرج (پانا)- توزیع نیروی انسانی متخصص پزشکی در مناطق محروم همواره مورد بحث بوده، در حالی که یکی از اساسی ترین نیازها در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی است.

کد مطلب: ۱۲۰۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
خدمت‌رسانی به مناطق محروم اولویت کاری من بود

نجمه جمشیدی فر، پزشک عمومی در رابطه با رشته پزشکی و طرح کاری خور در مناطق محروم در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «در رشته های پزشکی، پزشکان باید دو سال طرح کار در مناطق محروم را تجربه کنند، اما با حضور در این مناطق طول طرح نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این خود من هم به حضور و تجربه خدمت و کار پزشکی در این مناطق که قطعا شرایط متفاوتی نسبت به شهرهای بزرگ و محل زندگی خودم داشت علاقه داشتم و تقریبا یک سال و دو ماه در استان بوشهر در جنوب کشور خدمت و کار پزشکی را تجربه کردم.»

وی در رابطه با سختی کار و دوری از خانواده افزود: «شرایط کار به خصوص در ابتدا خیلی سخت بود به ویژه دوری از خانواده و محرومیت هایی که در این منطقه وجود داشت، اما به مرور به زندگی در این مناطق و در کنار مردم خونگرم استان بوشهر عادت کردم. یکی از دلایلی که موجب تحمل دوری و دشواری های کار در بوشهر بود و خاطرات خوبی برای من رقم زد مردم خونگرم ، مهمان نواز و مهربان بوشهر بودند و بعد از مدتی برای من مثل اعضای خانواده ام شدند. در طول تجربه کاری در مناطق محروم این استان دوستان و همکاران بسیار خوبی داشتم که مرا حمایت و همراهی می‌کردند.»

این پزشک عمومی در خصوص امکانات پزشکی و درمانی این مناطق تشریح کرد: «امکانات پزشکی درمانی در این مناطق موجود است، اما تعداد مراکز درمانی و امکانات به نسبت جمعیت روستاها و مناطق محروم بسیار کم است اگرچه با تدابیر صورت گرفته این مناطق تحت پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار دارند ولی هنوز هم دسترسی به خدمات تخصصی لازم را ندارد در استان بوشهر و منطقه کاری ما به دلیل کمبود امکانات درمانی و فاصله نسبتا زیاد تا مرکز استان بیماران زیادی برای درمان دچار مشکل می شدند، اما در طول کار در این مناطق توجه بسیاری از سوی مردم و خیرین به روستاها و مناطق جنوب کشور جلب شد و با همکاری بسیاری از خیرین و مردم، ساختمان های پزشکی درمانی در این مناطق ساخته شد و امکانات و دستگاه های زیادی از جمله سی تی اسکن فراهم شد.»

جمشیدی فر در خصوص دغدغه ها و مشکلات مردم مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اضافه کرد: «مردم در این مناطق با مشکلات زیادی مواجه هستند. از جمله دغدغه بیکاری و کمبود کار به ویژه برای جوانان، با وجود منابع طبیعی وسیعی که به خصوص در مناطق جنوب کشور موجود است. حتی بسیاری از مراجعین من دچار افسردگی ناشی از مشکلات و کمبود کار بودند و به همین دلیل آمار مهاجرت روستاییان مناطق محروم به شهرهای پرجمعیت کشور بسیار زیاد است.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «اگر امکانات کافی از جمله تفریحی، رفاهی و پزشکی درمانی برای جمعیت روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کشور فراهم شود، بدون شک از مشکلات جوانان و جمعیت این مناطق نیز کاسته می‌شود. همینطور فرهنگ سازی بیشتر، تقویت کیفیت آموزش ها در این مناطق و رعایت درست شیوه نامه های بهداشتی از جمله اقداماتی است که باید برای ایجاد تحول و کاسته شدن مشکلات و دغدغه های مردم در مناطق محروم صورت گیرد.»

خبرنگار؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار