در گفت‌وگو با حمید مطهری، مربی سرخپوشان پایتخت

لوران بلان گفت فوتبال پرسپولیس فراتر از آسیاست

تهران (پانا) - پنجمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس در لیگ برتر، اتفاقی است که تاکنون در ادوار لیگ‌های فوتبال ایران رخ نداده بود ولی سرخپوشان پایتخت این کار بزرگ را انجام دادند؛ موفقیتی که کادر فنی پرسپولیس در آن نقش اساسی داشته است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
لوران بلان گفت فوتبال پرسپولیس فراتر از آسیاست

به‌گزارش ایران، یکی از مربیان این تیم که از او به عنوان مغز متفکر قرمزها نام برده می‌شود، حمید مطهری است که توانست در کنار یحیی گل‌محمدی به دومین قهرمانی‌اش در پرسپولیس دست پیدا کند. مطهری درخصوص قهرمانی جدید سرخ‌ها به خبرنگار «ایران» چنین توضیح داد: «قهرمان شدن کار بسیار سختی است و تکرار آن به صورت پی در پی کاری بسیار مشکل‌تر. ما یک فصل فرسایشی و سخت را پشت سر گذاشتیم که می‌توانم راجع به آن 5کتاب بنویسم. عوامل مختلفی هم دخیل بود که نگذارند پرسپولیس به آرامش دست یابد ولی من در صحبت‌هایم می‌گفتم که ما تمرکزمان روی فوتبال است. خدا را شکر تیم‌مان بسیار بی حاشیه بود. هر کدام سعی می‌کردیم که کار خودمان را انجام دهیم و خوشحالم نتیجه کارمان به قهرمانی ختم شد و توانستیم دل هواداران‌مان و مردم را در این شرایط سخت کرونایی و اقتصادی شاد کنیم. به آنها تبریک می‌گویم و این جام را هم به روح مهرداد میناوند، علی انصاریان، حمید جاسمیان و ‌هادی نوروزی تقدیم می‌کنیم.»

او درباره اینکه از پرسپولیس با کنایه به عنوان تیم خاص نام برده می‌شد که شرایط به نفع آن تغییر داده شود تا به پیروزی برسد، چنین واکنشی داشت: «در اینکه ما یک تیم خاص هستیم هیچ شکی وجود ندارد. ما در عمل نشان دادیم که خاص هستیم ولی این کنایه‌ها آنقدر چیپ است که نمی‌خواهم به آنها وارد شوم. تیم ما ماهیتش را در زمین نشان داده و این صحبت‌ها فرار رو به جلو و پوشاندن ضعف‌های خودشان است.»

شاید چون برای اولین بار است که یک تیم در ایران 5 قهرمانی پیاپی به دست آورده، این حرف‌ها زده می‌شود. این در حالی است که یوونتوس در ایتالیا و بایرن مونیخ در آلمان به 9 قهرمانی پیاپی هم رسیده‌اند. مطهری در این باره گفت: «شما دیده‌اید در آنجا این اتفاق‌ها بیفتد؟ شما در فوتبال به ازای یک دوست صد دشمن داری و خودت هم نمی‌دانی چرا داری؟ در حالی که باید به هم احترام بگذاریم و کار خوب را بگوییم. همان طور که کار بد را هم باید بگوییم. این گروه منسجم کارش را انجام داد ولی آیا ما در آسیا هم وزیر و وکیل داشته‌ایم؟ لوران بلان یک چهره بزرگ در فوتبال جهان است که سرمربی تیم ملی فرانسه و پاری سن ژرمن بوده و در منچستریونایتد و بارسلونا بازی می‌کرد. او به من گفت کاری به نتایج شما ندارم ولی مدلی که فوتبال بازی می‌کنید، فراتر از فوتبال آسیاست.»

لیگ تمام شده ولی پرسپولیس باید 23 شهریور در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با استقلال تاجیکستان بازی کند. مطهری درباره این بازی چنین نظر داد: «این تقویم و برنامه‌ریزی که AFC دارد، به نظر من بسیار ضعیف است. اینکه ما با یک تیم فصل را شروع کنیم و با یک تیم دیگر بخواهیم ادامه بدهیم. هیچ جای دنیا این طور نیست. الان ما محمدحسین کنعانی زادگان را از دست داده‌ایم و دیگر او را نداریم. با وجود تلاش‌هایی که مدیریت انجام داده، تیم‌مان مشکل مالی دارد و به همین خاطر خیلی از بچه‌های ما هنوز تمدید نکرده‌اند. برای همین سال بسیار سختی داریم اگر روال همین طور باشد و نمی‌توانم راجع بازی با استقلال تاجیکستان صحبت کنم.»

مطهری درباره جانشین کنعانی‌زادگان و دیگر بازیکنانی مثل شهریار مغانلو که شاید جدا شوند هم این صحبت را کرد: «ما هم این نگرانی را داریم. چون شرایط مالی خوب نیست اما ما هم پلن‌های خودمان را داریم ولی همان طور که گفتم همه چیز به شرایط باشگاه بستگی دارد.»
افشین پیروانی مدیر تیم پرسپولیس در جشن قهرمانی سرخ‌ها از قهرمانی ششم صحبت کرد. مطهری در این باره گفت: «ما پرسپولیس هستیم؛ تیم بزرگی که هوادارانی دارد که همیشه به آن انرژی مثبت می‌دهند ولی این قهرمانی‌ها زیرساخت‌هایی لازم دارد. باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس هنوز یک دستگاه GPS ندارد که وضعیت بازیکنان‌مان را بسنجیم. مگر می‌شود؟ یا در وضعیت ریکاوری پایینی قرار داریم. باید باشگاه این مسائل را حل کند. من همیشه گفته‌ام ما ذهن‌های برنده خواه داریم ولی در کنارش باید ابزارهایی هم داشته باشیم.»

مطهری در ابتدای فصل از احمد نوراللهی به عنوان یک شماره 9 کاذب نام برد؛ بازیکنی که با 10 گل در لیگ بهترین گلزن سرخ‌ها در این مسابقات شد. او در این باره گفت: «احمد واقعاً بازیکن توانمندی است. وقتی من این صحبت را کردم، زمانی بود که نوراللهی در دربی چند فرصت خوب را از دست داد و انتقادهایی از او شد ولی من گفتم این مدل بازی را از او می‌گیریم و با گل‌هایی که زد، ثابت کرد که حرف‌های ما بدون استدلال نبوده است. زمانی که می‌گفتم در ژن و DNA پرسپولیس قهرمانی وجود دارد، دیدید به این خواسته‌ای که داشتیم در عمل هم رسیدیم.»

سیدجلال حسینی هم در آستانه 40 سالگی چهاردهمین قهرمانی دوران بازی‌اش را کسب کرد. مطهری درباره کاپیتان قرمزها هم چنین نظر داد: «سید ستون تیم ماست و به وظایفش کاملاً آشنایی دارد. او می‌داند چطور رفتار کند و یک حرفه‌ای تمام عیار است. در کنار او کمال کامیابی‌نیا با وجود مصدومیت‌هایی که داشته، در خدمت تیم بود و ما در پست غیر تخصصی از او استفاده کردیم. نهایت تلاشش را کرد. وحید امیری در پست‌های مختلف بازی کرد و از لحاظ فنی و اخلاقی بهترین است. امید عالیشاه در پست‌های مختلف بازی کرد. من از این بزرگان تیم نام بردم ولی همیشه صحبت کار تیمی کردم و رمز موفقیت ما همین همدلی و یکدل بودن است.»

شکوری: اتحاد خانواده پرسپولیس در این قهرمانی مشهود بود
ابراهیم شکوری، سخنگوی باشگاه پرسپولیس درباره پنجمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: «یک سال سخت را پشت سر گذاشتیم، اما آخر داستان خوش بود. اتحاد خانواده بزرگ پرسپولیس مشهود بود. همه ما با هم یک تیم قوی و منسجم را تشکیل دادیم. وقتی تیمی چهار دوره پیاپی قهرمان می‌شود، طبیعی است که سایر تیم‌ها انرژی و هزینه بیشتری صرف کنند تا جلوی این تیم را بگیرند، اما همه ما در کنار هم بودیم و در نهایت قهرمان شدیم.» او که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفت‌وگو می‌کرد، در مورد مشکلات مالی پرسپولیس و رأی پرونده کالدرون خاطرنشان کرد: «چندین بار گفته‌ایم که باشگاه دولتی پرسپولیس ریالی از دولت دریافتی ندارد، اما در داخل رقبایی داریم که از بودجه مستقیم دولتی استفاده می‌کنند. ما مقابل آنها توان کمی داریم. بازیکن تیمی که توانسته هفت میلیون دلار برای کشور درآمدزایی کند، باید با بازیکن تیم انتهای جدول متفاوت باشد و بیشتر دیده شود. راه‌های درآمدزایی برای ما محدود است و باشگاه در سال جدید به دنبال راه‌های درآمدزایی است. برخی باشگاه‌ها نام خصوصی دارند، اما به یک منبع قوی مالی متصل هستند که این مسأله کار ما را سخت می‌کند. فکر می‌کنم پرونده کالدرون آخرین پرونده باشد، اما واقعاً پرداخت 700 هزار دلار سخت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار