تشریح فرایند تهیه و تدوین شیوه نامه ویرایش صوری و زبانی

تهران (پانا) - رئیس گروه برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی، فرایند تهیه و تدوین شیوه نامه ویرایش صوری و زبانی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تشریح فرایند تهیه و تدوین شیوه نامه ویرایش صوری و زبانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ملاحت نجفی عرب در خصوص تشکیل شورای ویرایش و نگارش با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهارداشت: با توجه به ضرورت نوشتن شیوه‌نامه‌های ویرایش «صوری» و «زبانی» در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از آذرماه 1399 به دستور ریاست سازمان، شورای نگارش و ویرایش با هدف یکسان‌سازی زبان ویراستاری تولیدات سازمان، (کتاب‌های درسی و نشریات آموزشی، مجلات رشد، فصل نامه ها و...) بر اساس شیوه‌نامه «صوری» و «زبانی» تشکیل و جلساتی در این خصوص برگزار شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای مزبور مسئولیت تدوین و نگارش شیوه نامه ویرایش صوری(فنی) به سعید فرمانی واگذار و ایشان نیز در اردیبهشت ماه 1400 پیش نویس شیوه نامه صوری را تهیه و تدوین کرده و به سازمان پژوهش ارائه داد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: پس از تدوین شیوه نامه مذکور، قرار شد سازمان پژوهش با برگزاری نشست های علمی در حضور متخصصین نگارش، ویرایش و زبان و ادبیات فارسی، نگاشت اول این شیوه نامه را به نقد و بررسی بگذارد.

ملاحت نجفی عرب با اشاره به برگزاری یک کارگاه آموزشی سه روزه در دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری گفت: این نشست با حضور اعضای علمی شورا شامل بزرگوارانی مانند سید اکبر میرجعفری، کارشناس گروه ویرایش سازمان، مهدی قنواتی نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هومن عباس‌پور و فهیمه شانه از انجمن صنفی ویراستاران برگزار شد و اعضای شرکت‌کننده به نقد و بررسی بخش‌های مختلف پیش‌نویس شیوه‌نامه تهیه شده پرداختند.

وی یادآور شد: در جمع‌بندی گفتگوهای به عمل آمده مقرر شد نظرات اعضای شورای علمی در خصوص علائم سجاوندی (نشانه گذاری)، رسم الخط، اعداد و ارقام، فهرست‌ها، کوته نوشت‌ها، شکل‌ها (جداول، نمودارها، عکس ها، تصویرها و نقشه‌ها)، ارجاع دهی‌ها و علائم ویرایش کاغذی توسط مؤلف بازبینی و اصلاحات مورد نیاز معمول گردد و ویراست نهایی شیوه نامه ویرایش صوری به سازمان پژوهش ارائه شود.

ملاحت نجفی عرب در پایان خاطر نشان کرد: این شیوه نامه برای اولین بار با دقت و جامعیت بسیار، در سطح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده که می‌تواند راهنمای عمل بسیاری از کارشناسان تولید کننده کتاب های آموزشی و غیر آموزشی، نشریات و سایر نویسندگان قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار