عوامل اجرایی طرح سنجش، واکسینه خواهند شد

تبریز( پانا )- جلسه ستادی اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان آذربایجان‌شرقی با حضور دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش کشور و مدیرکل آموزش و پرورش استان درمحل تالار معلم تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
عوامل اجرایی طرح سنجش، واکسینه خواهند شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی ضمن بیان اینکه در سال گذشته طرح سنجش انجام گرفت و با روند بسیار خوبی اجرا شد، گفت: امید است امسال نیز بدون دغدغه و نگرانی اولیای نوآموزان بتوانیم این طرح را اجرا کنیم؛ لازمه انجام این طرح، با برنامه پیش رفتن، علاقه و انگیزه است.

جعفر پاشایی افزود: اطلاع رسانی برای خانواده ها باید انجام گیرد و پایگاه ها باید به گونه ای اعلام کنند که اولیا از نوبت خود مطلع شوند تا هیچگونه نارسایی در امر سنجش انجام نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: داده هایی که از این مجموعه استخراج می شوند، بسیار مهم هستند و در دوسال اخیر در مجموعه سازمان استثنایی، طرح هایی هماهنگ و منسجم با برنامه ریزی انجام شده است.

مریم خوشبخت، رئیس اداره استثنایی استان نیز در ادامه این جلسه گفت: طرح سنجش، برای ارزیابی هوش آمادگی جسمانی و غربالگری هوشی نوآموزان است.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۳۲۰ نوآموز بدو ورود در طرح سنجش تست شده اند، اظهار کرد: در سال گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا، امکان غربال کامل نوآموزان فراهم نشد اما در سال جاری ۷۰ هزار نفر از این دانش آموزان غربال خواهند شد.

خوشبخت تشریح کرد: در حال حاضر ۴۷ پایگاه آماده انجام این طرح هستند که یک پایگاه پیشرو تخصصی داریم و ۱۸ پایگاه بطور جیم فعالیت می‌کنند.

وی در مورد واکسینه شدن گفت: پیشگیری از مبتلا شدن افراد نیز برای ما حائز اهمیت است و از معاون دانشگاه علوم پزشکی، این درخواست را داریم که عوامل واکسینه شوند.

رئیس اداره استثنایی استان به هزینه‌های این طرح اشاره کرد و گفت: در سال جاری هزینه سنجش ۵۰ هزار تومان، هزینه لغو ۳۰ هزار تومان و هزینه جهش تحصیلی ۱۵۰ هزار تومان است. علاوه بر تست و جهش دانش آموزان بدنبال برنامه ریزی برای دانش آموزان دیرآموز و همچنین دانش آموزان دو سال مردودی نیز هستیم.

آغاز این طرح اول تیرماه خواهد بود که بعد از تصویب ستاد، اطلاع‌رسانی خواهد شد

وی با بیان ملزومات این طرح گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیاز است دانش آموزان به موقع به پایگاه‌های سنجش ارجاع داده شوند. خواهشمندیم مسئولان در حین تست هوش بازدید نکنند و از آنجا که طرح معاینه چشم امری بسیار ضروریست، همکاران به معاینه چشم ها توجه ویژه ای داشته باشند. واکسینه شدن عوامل یکی از مهمترین اقدامات این طرح است و امید است واکسینه شدن عوامل به وقوع بپیوندد.

خوشبخت همچنین از دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درخواست کرد: دستورالعمل جهش تحصیلی باید بازبینی شود، چراکه والدین بنا بر رقابت یا علاقه شخصی خود، فرزندانشان را مجبور به جهش می‌کنند در حالیکه این فرزندان حتی با قبول شدن در آزمون جهش توانایی نشستن در پایه های بالاتر را ندارند.

امانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در ادامه گفت: اموراتی که در این پایگاه ها انجام می گیرد بسیار مهم هستند. باید توجه داشت که با یک تشخیص و کشف به موقع و اقدام زودهنگام سرنوشت یک انسان تغییر می‌کند و این طرح از جمله کارهایی است که کشور ما را در دنیا سربلند ساخته و سعی به گسترش هرچه بیشتر آن داریم.

وی افزود: افرادی که وارد این عرصه می شوند، صرفا به عشق کودکان می‌آیند. اگر امام راحل در این روزها بیایند و بگویند در این چند سال کشور را به خوبی مدیریت کرده و افتخارات زیادی را کسب کرده اید، این امر یکی از بزرگترین افتخارات ما محسوب خواهد شد.

امانی خاطرنشان کرد: علمی بودن این طرح باعث می شود که به قدرت علم ایمان بیاوریم و این علوم منافعی برای دانش آموزانمان هستند؛ بعنوان مثال جامعه شناسی یک علم بسیار مهم است، چرا که ما با شناسایی آسیب های این جامعه می‌توانیم جامعه سالم داشته باشیم.

وی در پایان گفت: امید دارم این طرح از همین نقطه کشور تا استان های دیگر انجام گیرد و به پیشنهاداتی که اعضای حاضر در جلسه ارائه دادند، حتما اندیشه و علم خواهد شد.

عباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه در مورد واکسیناسیون عوامل اجرایی طرح سنجش گفت: با وجود ازدحام فراوان در بخش علوم پزشکی، هماهنگی لازم در این مورد انجام خواهد گرفت و گرفتن تست از عوامل مشکوک به بیماری از طریق سیستم غربال انجام خواهد شد که اگر جواب تست مثبت باشد، بر اساس دستورالعملها برخورد می شود.

وی بیان کرد: واکسیناسیون در سطح کل کشور امری بسیار سیاسی شده و حتی واکسیناسیون انتخابات نیز انجام نگرفته، اما با این حال افراد مسئول واکسینه خواهند شد تا با خیال آسوده به کار خود ادامه دهند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استان نیز در ادامه این جلسه گفت: لازم است در اجرای این طرح ها به مناطق روستایی و عشایری کم لطفی نشود و این عزیزان نادیده گرفته نشوند.

علی بدرشکوهی به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: اگر مداخلات به هنگام در حال حاضر انجام نشود، دانش آموزان در آینده دچار مشکل خواهند شد؛ چنانچه اسناد نشان می دهد ۶۵ الی ۷۰ درصد معلولیت‌های بینایی اگر به‌موقع شناسایی شوند، قابل درمان هستند.

وی تاکید کرد: عدم آگاهی و عدم تشخیص به‌موقع باعث غیرقابل درمان شدن مشکلات جسمی فرزندان می‌شود. ورود دستگاه های مسئول به این بحث بخصوص در حوزه خدمات توان بخشی بسیار مهم است.

وی در پایان پیشنهاد کرد: آنالیز برنامه های گذشته و استفاده از تجارب قبلی می تواند به اجرای هرچه بهتر این طرح کمک کند؛ عمده ای از این برنامه ها مربوط به خانواده ها است که اگر اولیا از آگاهی کافی برخوردار نباشند با مشکل مواجه خواهیم بود. امنیت روانی دانش آموزان و خانواده ها بسیار مهم بوده و لازم است به آنها امنیت خاطر لازم داده شود تا آنها بدون دغدغه در این طرح شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار