قله سبلان ثبت جهانی می‌شود

اردبیل(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اعلام کرد پرونده ثبت جهانی کوه سبلان به بهترین شکل در حال تکمیل است و به صورت پیش‌نویس برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
قله سبلان ثبت جهانی می‌شود

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی اردبیل، نادر فلاحی ،مدیرکل میراث فرهنگی استان در جلسه بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی کوه سبلان اظهار کرد: ثبت جهانی سبلان یکی از دغدغه‌های اصلی ما و از مطالبات مردم استان اردبیل است که در این زمینه اقدامات با جدیت پیگیری می‌شود.
او با بیان اینکه ثبت جهانی در یونسکو فرایندی حداقل سه ساله دارد، گفت: سبلان با دارا بودن طبیعت خاص، معماری‌های متفاوت، دستکندها، دره‌ها و رودها، عشایر و زندگی کوهستانی، فرهنگ و سبک زندگی خاص و جایگاه پررنگ معنوی سبلان در بین مردم باید در این پرونده مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ثبت جهانی سبلان را گامی مهم در راستای معرفی این اثر شاخص در سطح بین‌المللی دانست و اظهار کرد: اردبیل با ثبت جهانی سبلان دومین اثر خود را بعد از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به ثبت جهانی می‌رساند.
گقتنی است:کوه ۴۸۱۱ متری سبلان در غرب شهر اردبیل واقع شده، دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرن‌ها همواره محل زیست جامعه شهری، روستایی بویژه عشایری منطقه بوده است.

سبلان به خاطر آب گرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.
برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار