مجسمه عکاس پیشکسوت گیلان، نماد عکاسان آتلیه ای در پیاده راه فرنگی رشت قرار دارد

رشت (پانا) - استاد «ابراهیم دِروی‌پور» پدر شهید آذرخش دروی‌پور و از عکاسان فرهیخته و قدیمی گیلان و عکاس شاخص آتلیه‌ای استان گیلان چندی پیش به دیار حق پیوست.

کد مطلب: ۱۱۷۶۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مجسمه عکاس پیشکسوت گیلان، نماد عکاسان آتلیه ای در پیاده راه فرنگی رشت قرار دارد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، استاد ابراهیم دروی پور متولد 1318 در انزلی بود که بیش از 75 سابقه عکاسی در کارنامه خود دارد. او ابتدا در انزلی عکاسی کرده و آکاردئونیست بوده، بعد برای تحصیل به تهران رفته، سپس عازم کُلن شده و نهایتاً از سال ۱۳۶۲ به رشت آمده است.

آتلیه‌ او پر است از دوربین‌های قدیمی، پرتره‌های سیاه و سفید، تقدیرنامه‌ها، مدارک تحصیلی قدیمی و عکس‌هایی از مناظر شهری رشت. آتلیه‌ بزرگ او در پاساژ فاتحی، یکی از شناخته شده‌ترین نشانه‌های خیابان علم‌الهدی است. این آتلیه به عنوان یکی از سوژه های نخستین جشنواره میراث ناملموس استان گیلان (چالش فیلمسازی در 72 ساعت) - سال 1399 - معرفی شد و فیلم مستندی درباره آن ساخته شد.

مجسمه این عکاس پیشکسوت گیلانی به عنوان نماد عکاسان آتلیه‌ای هم اکنون در پیاده راه فرهنگی رشت و در مقابل ساختمان سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری قرار دارد.

وی در بخشی از خاطراتش بیان کرده بود: «مادرم مخالف بود که عکاسی کنم. می‌گفت دایی‌های تو دکتر شده‌اند و تو که یگانه فرزند من هستی هم باید دکتر شوی! گفتم علاقه‌ای به طبابت ندارم. دو سال هم به دانشکده‌ دندانپزشکی رفتم و به طبابت و دندان‌سازی هم وارد هستم، ولی خب به عکاسی بیشتر احترام می‌گذاشتم. تحصیل سینما هم کرده‌ام و مدرک سینما گرفته‌ام. در کاخ دانش تهران تحصیل کردم و بعد، در سال ۱۹۷۱ میلادی، به دانشگاه کلن در آلمان رفتم. قبل از آن در ایران عکاسی می‌کردم. چون پدرم عکاس بود و خیلی کار می‌کرد. عکاس نیروی دریایی بود. غواص بود و می‌رفت زیر آب. من هم یک مدتی در آن کار بودم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار