برای فرار از پرخوری در عید چه کنیم؟

همیشه وقتی به جایی برای دید و بازدید عید می‌رویم میزبان تمام سعی خود را می‌کند تا چیزی کم و کسر نباشد و تنقلات عید هم آنقدر وسوسه برانگیز هستند که نه گفتن به آن‌ها سخت باشد. خیلی از افراد تصور می‌کنند چون همه این اتفاقا فقط برای یک دوره کوتاه و محدود است پس اشکال ندارد و نگران وضعیت بدن خود نمی‌شوند اما حقیقت چیزی غیر از این است. پرخوری در عید می‌تواند عوارض زیادی را برای شما به همراه بیاورد.

کد مطلب: ۱۱۷۲۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برای فرار از پرخوری در عید چه کنیم؟

در طول تعطیلات معمولا به شکم افراد بد نمی‌گذرد و آن‌‍ها به میزان کالری‌ای که وارد بدنشان می‌شود توجه چندانی ندارند و معتقدند در یک دوره کوتاه بدنشان ضرری متحمل نمی‌شود اما محققان اعلام کردند که حتی یک دوره کوتاه پرخوری عوارض زیادی را برای بدن شما به وجود خواهد آورد که در سال‌های بعدی شما را اذیت می‌کند.
یکی از دلایلی که پرخوری در عید کار اشتباهی است این است که علاوه بر اینکه مقدار بیشتری از حد نرمال بدنتان مواد غذایی در آن وارد می‌کنید، تحرک بدنی‌تان نیز نسبت به روزهای عادی کم می‌شود و تمام کالری‌های اضافی که بدنتان دریافت کرده تبدیل به اضافه وزن می‌شود اما این اضافه وزن محدود به زمان حال نمی‌شود و تا یک الی دو سال بعد نیز نشانه‌هایی از این افزایش چربی در بدن افراد وجود دارد.
محققان آزمایشی را روی افرادی با میانگین سنی ۲۶ سال انجام دادند و متوجه شدند این افراد حدود ۵ هزار قدم از فعالیت روزانه‌شان کاهش یافته است و در طول این ایام زندگی ساکن و بی‌تحرکی داشته‌اند.
همین افراد در طی ۶ ماه تلاش کردند تا وزنی که در این مدت اضافه شده بود را کم کنند اما بعد از یک سال وزن بدن آن‌ها حدود ۱/۵ کیلوگرم بیشتر از دیگران بود و میزان چربی نهفته در بدن آن‌ها ۱/۴ کیلوگرم افزایش پیدا کرده بود و بعد از گذشت ۲ سال و نیم اضافه وزن این افراد به ۳/۱ کیلوگرم رسیده بود.
اما در گروه دیگری که غذا و تحرکشان مانند دیگر روزها بود هیچ تغییری در وزن بدنشان ایجاد نشده بود و محققان نتیجه گرفتند که حتی یک دوره کوتاه پرخوری و تحرک بدنی می‌تواند باعث تغییر فیزیولوژی در بدن آن‌ها می‌شود و این تغییرات باعث می‌شود که در آینده برای کاهش وزنشان با مشکل رو به رو شوند.

شما چه راهی را برای فرار از پرخوری در عید می‌شناسید؟

خوب است در مورد مواد غذایی که در ایام نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد نکاتی را بدانید و پرخوری نکنید.

فراموش نکنید که میوه هم دارای کالری است. ایام عید برای کسانی که به میزان مناسب میوه نمی‌خورند موقعیت مناسبی است که یک سری از ویتامین‌های لازم برای بدنشان را از این طریق تامین کنند. در این ایام به ویژه از مرکبات استفاده کنید. ویتامین‌های موجود در میوه‌ها در کبد ذخیره می‌شود و به تدریج به مصرف بدن می‌رسد. اما فراموش نکنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.
لازم است بدانید یک واحد میوه دارای حدود ۱۵ گرم قند است و افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید مراقب قند میوه‌ها باشند و آن را در حد مناسب مصرف کنند.
اکثر ایرانی‌ها چای از واجبات ترک نشدنی زندگی‌شان است و نوشیدنی خوبی است البته در صورتی که از مواد شیرین کننده کمی در حین نوشیدن آن استفاده کنید زیرا آن‌ها علاوه بر اینکه کالری دارند خواص چای را نیز از بین می‌برند.

شیرینی‌هایی که برای عید انتخاب می‌کنید بهتر است بند انگشتی و کوچک باشد زیرا در روز تعداد زیادی شیرینی خورده می‌شود و هرچه کوچک‌تر باشند بهتر است.
بهترین شیرینی عید، شیرینی گردویی است زیرا دارای امگا۳ است و بهترین نوع چربی به حساب می‌آید.
امیدواریم که توصیه‌های ما برای شما کارساز باشد و تعطیلات نوروز را به سلامت بگذرانید و ایام خوب و خوشی را داشته باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار