مناظره‌های دانش‌آموزی؛ از تفکر نقادانه تا نشاط علمی

ساری (پانا) - مناظره‌های دانش‌آموزی در مازندران که از ۱۹ بهمن آغاز شده است، فرصتی برای دست‌یابی به مهارت‌های تفکر نقادانه و توسعه‌ فرهنگ گفتگو در میان دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مناظره‌های دانش‌آموزی؛ از تفکر نقادانه تا نشاط علمی

مازندران ۳۲ شهرستان و منطقه دارد و برای برگزاری مسابقات ملی مناظره دانش‌آموزی از هر شهرستان و منطقه، یک تیم پسر و یک تیم دختر شامل ۴ دانش‌آموز از پایه‌های نهم تا دوازدهم با اولویت هیأت روسای مناطق و شهرستان در هر شهرستان و منطقه استان تشکیل شد و از ۱۹ بهمن طبق لیستی که بر اساس قرعه‌کشی تهیه و به آن‌ها اعلام شد، دو به دو به مناظره را آغاز کرده‌اند.

این مناظره‌ها به دبیری معاونت فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی برگزار می‌شود و تا ۱۹ اسفند ادامه خواهد داشت. آن‌چه اهمیت این مسابقات ملی را دو چندان می‌کند، ایجاد فرصت گفتگوهای دو طرفه مستدل، اخلاقی و منطقی نزد دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشگاهی است. روندی که در سازمان دانش‌آموزی در مجمع، مجلس و کانون خبرگزاری دانش‌آموزی به شیوه‌ای دیگر همواره در دسترس قشر دانش‌آموز قرار دارد تا به گسترش فرهنگ گفتگو تعامل و نقادی یاری رساند.

محمد رضایی، مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران به پانا می‌گوید که هر تیم شرکت‌کننده در مناظره متشکل از ۴ عضو دانش‌آموز به همراه یک سرپرست است که از مربیان پیشتاز انتخاب شده است. هر تیم دارای دو عضو مناظره کننده و دو عضو محقق است. همچنین یکی از اعضای ۴ نفره سرپرست گروه است.

به گفته او در حال حاضر در مازندران ۸ تیم متقابل و به عبارتی ۱۶ تیم از دختران و ۱۶ تیم از پسران پس از مناظره مرحله نخست، به مرحله دوم راه یافته‌اند. این دانش‌آموزان در باب موضوعاتی همچون استفاده از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی، حذف کنکور، گسترش مؤسسات علمی آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی و غیره در دو تیم مخالف و موافق به مناظره نشسته‌اند.

رضایی نقطه قوت این مناظرات را در الزام رعایت شروط مناظره می‌داند؛ رعایت اخلاق مناظره علمی، توجه به فرآیندهای علمی، منطقی و مستدل، فن بیان، اشراف نسبت به موضوع و خلاقیت در طرح مسئله از مهارت‌هایی است که دانش آموزان در مناظره می آموزند.

شیخ که داور مناظره دختران بهشهر و گلوگاه است، مناظره‌های دانش‌آموزی را در درجه نخست در تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر می‌داند. «این خود تمرین کار گروهی است. از طرفی دلگرمی برای دانش‌آموزان هم هست که دیده می‌شوند و به اعتقادات و نظرات و توانایی‌های آن‌ها توجه می‌شود.»

در مازندران از هفته‌ آینده ۸ تیم باقی‌مانده مقابل هم به مناظره خواهند نشست تا ۱۹ اسفند که دو تیم نهایی مقابل هم قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار