اختصاص ١٢ میلیارد تومان برای پاکسازی تالاب انزلی

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت برای جمع‌آوری گیاه سنبل آبی ١٢ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت. 

کد مطلب: ۱۱۵۹۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص ١٢ میلیارد تومان برای پاکسازی تالاب انزلی

احمدرضا لاهیجان زاده امروز در نشست خبری روز جهانی تالاب ها، اظهار کرد: چهاردهم بهمن ماه روز جهانی تالاب و پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون را گرامی می داریم؛ کنوانسیون رامسر که اولین معاهده بین المللی و حقوقی محیط زیست در دنیا است در رامسر به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه 50 سال قبل در روز دوم فوریه سال 1971معاهده یا کنوانسیون بین المللی به تصویب رسید، گفت:در آن مقطع زمانی 18 کشور عضو شدند و امروز تعداد اعضا به حدود 170 رسیده است؛ در کشورمان سه میلیون هکتار تالاب داریم که یک میلیون و 400 هزار هکتار از آن که 25 تالاب را شامل می شود، در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. در تلاش هستیم به لحاظ تعداد و مساحت تالاب های بیشتری را با توجه به واجد شرایط بودن، در کنوانسیون رامسر ثبت کنیم.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه بحث تالاب ها بدون شک ارتباط مستقیم با میزان بارش و آورد رودخانه ها دارد، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا روز چهارم بهمن ماه به طور متوسط در کشور 85.5 میلی متر بارندگی داشتیم که این مقدار بارش، نسبت به دراز مدت که 103.5 میلی متر است، 17 درصد کاهش داشته و نسبت به زمان مشابه در سال آبی گذشته که میزان متوسط بارش 143.6 میلی متر بوده است، نیز 40 درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ظرفیت 50.5 میلیارد مترمکعبی کل مخازن سدهای ایران، اظهار کرد: تا کنون 53 درصد ظرفیت مخازن سدها آبگیری شده است.

وی گفت: اکنون چهار تالاب بختگان، میانکاله، انزلی و هورالعظیم با کمک تصویر برداری هوایی و تطبیق آن با اطلاعات ماهواره ای انجام می شود که با این کار اطلاعات دقیقی به دست خواهیم آورد که در نظر داریم این روش را برای همه تالاب های کشور اجرا کنیم.

لاهیجان زاده ادامه داد: در تالاب میانکاله توانستیم با کمک این فناوری و نصب سیستم لیزر و عمق سنجیده میزان آب موجود در تالاب را با دقت محاسبه کنیم که شرایط آب تالاب می تواند با مرگ و میر پرندگان در آن ارتباط داشته باشد چون بررسی ها نشان می دهد اگر دبی آب در تالابی کمتر از نیاز آن باشد موجب فعالیت میکروارگانیسم های مضر می شود که در نهایت تلف شدن آبزیان آن محدوده را به همراه دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: رفع انسداد آب راه های منتهی به تالاب ها از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بود که در این راستا دهها کیلومتر لایروبی انجام و باعث شد تا آب راحت‌تر به تالاب‌ها برسد در هورالعظیم ۲۳۰ زیرگذر و ۴۰ دهنده پل احداث شد تا آب بدون مانع وارد تالاب شود این کار در تالاب‌های آلاگل آلما گل و اجی گل در استان گلستان نیز اجرا شد و اثربخشی بسیار خوبی داشت.

وی گفت : همچنین عملیات حذف گونه های مهاجم در تالاب ها را داشتیم که این کار با جدیت بسیار در استان گیلان در تالاب انزلی انجام شد که برای جمع‌آوری گیاه سنبل آبی ١٢ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت.

لاهیجان زاده تأکید کرد: با توجه به حجم زیاد کار ساخت یک دستگاه جمع کننده گیاهان مهاجم در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس تفاهمنامه‌ای با وزارت دفاع امضا کردیم تا این دستگاه تهیه و گیاهان از بستر تالاب جمع‌آوری شود همچنین برای جمع آوری لاشه های پرندگان تلف شده نیز می توان از آن استفاده کرد.
وی به اقدامات انجام شده در دو تالاب شادگان و هورالعظیم اشاره کرد و گفت: پروژه هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب در این دو تالاب انجام شده که با اقدامات صورت گرفته در تالاب شادگان عرصه‌هایی که ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته زیر آب نمی رفت اکنون به زیر آب رفته اند و بیش از ۹۵ درصد تالاب آبگیری شده است. همچنین انتقال ١۵٠ میلیون متر مکعب آب از کارون به شادگان نیز انجام شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره لزوم تأمین حق آبه تالاب بر اساس قانون حفاظت از تالاب ها سازمان محیط زیست الف به تعیین میزان حق آبه و وزارت نیرو موظف به تامین آن از در این راسته آ تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۰ حقابه بیشتر تالاب‌های اصلی کشور محاسبه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع دو پروژه حفاظت از تالاب ها و همچنین پروژه احیای تالاب هامون در حال اجرا از که برای پروژه حفاظت از تالاب‌ها سالانه یک میلیون دلار هزینه می‌شود و برای احیای تالاب هامون باید در مدت ۵ سال ۱۰ میلیون یورو کمک دریافت شود که امسال سال اول اجرای این پروژه است.

لاهیجان زاده گفت: در راستای اجرای پروژه احیای تالاب ها تصمیم گرفتیم برای همه تالابهای کشور برنامه مدیریت زیست بومی تهیه کنید که تاکنون برای ۱۹ تالاب تهیه شده و ۱۵ تالاب دیگر هم در دست تهیه است که با به اتمام رسیدن آنها ۳۴ تالاب کشور دارای برنامه مدیریت زیست بومی می شوند، این فعالیت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه با گستردگی بیشتری اجرا می‌شود به‌طوری که در ۱۵۰ روستا کار انجام شده و نتایج کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب و افزایش ۳۹ درصدی بهره‌وری را نشان می دهد.

وی درباره پروژه احیای هامون گفت: این پروژه نیز تازه آغاز شده و ۱۰ میلیون یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده در این پروژه پیش‌بینی شده به گونه ای معیشت جایگزین را ایجاد کنیم که کمترین وابستگی به آب را داشته باشد تا بیشتر میزان آب وارد تالاب شودبا این کار مانع تبدیل شدن تالاب هامون به کانون گرد و غبار خواهیم شد.

لاهیجان زاده گفت: همچنین برنامه‌هایی مانند شناسایی با سرعت بالای لکه های نفتی در خلیج فارس تهیه اطلس خلیج فارس و حفاظت از جنگل‌های حرا در حال اجرا است که شاه کلید تمام آنها داشتن طرح ملی حفاظت از محیط دریایی است که در حال تهیه آن هستیم و تلاش می‌کنیم تا خرداد ماه سال آینده آماده شود که بعد از تصویب آن نقشه راهی برای سازمان های دریایی خواهد بود و وظایف هر کدام در آن مشخص می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اینکه بارندگی و اقدامات انجام شده هر کدام به تفکیک تا چه اندازه در احیای تالاب‌ها نقش دارند، گفت: اتفاق خوبی در سیل سال گذشته افتاد و اینکه تالاب هایی که در چند سال گذشته خشک بودند مجدداً آبگیری شدند از این مرحله به بعد هر چقدر آب را از حالا از دست بدهیم میزان تبخیر را نشان می دهد که مدیریت آبگیری وزارت نیرو در این مرحله مهم است اینکه چه میزان آب وارد کند تا تبخیر جبران شود. مثلاً اگر وزارت نیرو سه میلیارد متر مکعب آب به شادگان می دهد باید برای جبران تبخیر ٩٠٠ متر مکعب آب مداوم وارد تالاب کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار