حسینی خبر داد

افزایش 100 درصدی اعتبارات خدمات توان‌بخشی در سال آینده

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست ارائه گزارش حوزه توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از رشد 100 درصدی اعتبارات خدمات توان‌بخشی در سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 100 درصدی اعتبارات خدمات توان‌بخشی در سال آینده

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: اعتبارات خدمات توان‌بخشی در سال 1399 به ۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 98 رشد 33 درصدی داشت و این اعتبارات در سال 1400 به 8 میلیارد تومان خواهد رسید و این نشان از رشد 100 درصدی دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه ارائه خدمات توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات حمایتی، خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و مشاوره می‌باشد اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره، توان‌بخشی و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی در استان‌ها است و تا پایان سال تحصیلی در استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، یزد، کرمان، تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، زنجان و سیستان و بلوچستان یک مراکز جامع خدمات مشاوره، توان‌بخشی و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی و یا تجهیز خواهد شد.

وی افزود: 48 مرکز راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آنان در سطح کشور فعالیت دارند و 10 مرکز دیگر نیز به‌زودی در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی به دنبال مداخلات استاندارد و بهنگام است اظهار کرد: مداخلات بهنگام به‌ویژه برای نوآموزانی که به سن مدرسه نرسیده‌اند بیشتر ارائه خدمات توان‌بخشی است که این خدمات نیز با رویکرد خانواده محور انجام می‌شود اما شناسایی نوآموزان برای ارائه خدمات نیازمند استفاده از داده‌های غربالگری وزارت بهداشت است.

وی افزود: ارائه خدمات توان‌بخشی در ایام کرونا نیز ادامه دارد ولیکن برای ارائه خدمات راه دور و برخط توان‌بخشی به‌زودی سامانه جامع خدمات توان‌بخشی در آموزش‌وپرورش استثنایی راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه هر طیف از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیازمند خدمات توان‌بخشی خاص خود می‌باشند گفت: مناسب‌سازی مدارس بر اساس نیاز هر طیف از دانش‌آموزان در دستور کار سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارد و فراهم‌کردن آیتم‌های موردنیاز برای ارائه خدمات توان‌بخشی نیز از جمله مناسب سازی‌هایی است که باید در مدارس صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه در حوزه توان‌بخشی بیش از اینکه تجهیزات محور و تکنولوژی محور باشد انسان‌محور است اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه توان‌بخشی کمبود نیروی انسانی است که در سال آینده با استفاده از ظرفیت 500 نیروی طرحی، بخشی از این مشکل مرتفع خواهد شد.

وی افزود: تربیت نیروی متخصص توان‌بخشی با استفاده از ظرفیت مشترک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های توان‌بخشی در دستور کار قرار دارد. بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته شده تلاش خواهیم کرد تا نیروهای توان‌بخشی در گروه معلمان قرار گیرند.

معاون وزیر در پایان با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با سازمان بهزیستی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه بر استفاده از خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای تخت عنوان مرکز مدرسه تأکید شده است و تحقق این موضوع نیازمند پیگیری حوزه توان‌بخشی سازمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار