حسینی در مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر تأکید کرد؛

حضور 65 درصدی معلمان زن در آموزش‌وپرورش استثنایی

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین و زنان شاغل در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
حضور 65 درصدی معلمان زن در آموزش‌وپرورش استثنایی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست ضمن گرامیداشت دهه فجر، میلاد حضرت زهرا (س)، تولد حضرت امام (ره) و روز زن و مادر و با تأکید بر اینکه امید است همه بتوانیم در پاسداشت مقام زن و نقش الگویی حضرت زهرا موفق باشیم اظهار کرد: زنان در عرصه‌های زندگی منشأ ثمرات بی‌شماری بوده و هستند اما گاهی اوقات حضور زنان در جامعه با محدودیت‌هایی مواجه است که این محدودیت‌ها شیشه‌ای هستند و دیده می‌شوند و باید این محدودیت‌ها را بزداییم.

وی با بیان اینکه در جوامع دیگر نگاه به زن محدودیت آفرین و یا نگاه جنسیت گرایی تخصیصی است اظهار کرد: نگاه درست به زنان توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی است که انقلاب اسلامی نیز مروج این نگاه دینی و اسلامی است.

حسینی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه خانواده است اظهار کرد: این نهاد پایدارترین، عمومی‌ترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی است و بخش عمده‌ای از ویژگی‌های انسان در دوران کودکی و در دل خانواده شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ کیفیت و کمیت رابطه با خانواده هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین ارتباط با خانواده شود، گفت: بیشترین ارتباط انسان با خانواده است، طول رابطه در خانواده بیشتر از هر نهادی است و شدت رابطه در خانواده از همه بیشتر است لذا تمام شاخص‌های کمی در خانواده بیشترین ظهور را دارد.

حسینی با بیان انواع ارتباط در جامعه گفت: نوعی از رابطه در جامعه، رابطه اقتصادی مبتنی بر سود و زیان است که این نوع ارتباط منجر به توسعه می‌شود. نوعی دیگر از رابطه، ارتباط اجتماعی است که بر اساس نقش‌ها شکل می‌گیرد و هر دو این ارتباطات از الزامات جامعه است.

وی افزود: نوعی دیگر از ارتباط، رابطه عاطفی است که مبتنی بر نقش و سود و زیان نیست بلکه ارتباطی همه‌جانبه و عمیق است و میزان اثرگذاری آن از دو رابطه دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: رابطه انسان‌ها با خانواده به لحاظ کیفی از نوع رابطه عاطفی است و چه در ارتباط کیفی و چه ارتباط کمی با خانواده زنان و مادران بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه کانون رابطه عاطفی در خانواده زنان هستند: اظهار کرد: زنان اثرگذارترین نقش را در خانواده و جامعه دارند و باید همواره این نقش را متذکر شویم.

معاون وزیر در ادامه با واکاوی نظریه تسری یا واگیری اجتماعی در حوزه خانواده اظهار کرد: بر اساس نظریه تسری و واگیری اجتماعی ۹۰درصد سلامت و سعادت و شقاوت و ناهنجاری‌ها در جامعه به نوع ارتباطات در درون خانواده وابستگی دارد و ساختن جامعه‌ای سالم به ساختن خانواده برمی‌گردد که در این میان بازهم نقش زنان و مادران در ساختن خانواده از همه پررنگ‌تر است. با ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید، تحولات زیادی در خانواده‌ها رخ‌داده است و مادران و زنان خانواده به‌عنوان ستون اصلی خانواده، نقش اساسی در حفظ هویت دینی و مقابله با آسیب‌ها را دارند.

معاون وزیر با بیان اینکه در خانواده‌های امروزی با مفهوم بار اضافی مواجه هستیم اظهار کرد: برخی از نهادهای بیرون از خانواده نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کنند که این نقش بر دوش خانواده می‌افتد و نقش زنان در کاهش و تسهیل این بار اضافی چشمگیر است.

حسینی با بیان اینکه در عصر جدید با مفهوم ریزش دیوارها در خانواده مواجه هستیم، گفت: تکنولوژی حریم خانواده را شکسته است و خانه تبدیل به اقامتگاه و رستوران شده است. همچنین انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی را باید خانواده انجام دهد و تکنولوژی جای آن را گرفته است و لذا با گسست نسلی مواجه شده‌ایم که زنان به‌عنوان عضو تأثیرگذار خانواده می‌توانند مانع از گسست نسلی شوند. نقش زنان و مادران برای صیانت از فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است و زنان و مادران در تصحیح الگوهای رابطه فرزندان با والدین می‌توانند اثرگذار باشند.

حسینی خانواده را به سه دسته پرآشوب، خاموش و متعادل تقسیم کرد و افزود: تأکید دین اسلام بر خانواده متعادل است و نقش‌زن در ایجاد خانواده متعادل بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه از بعد رابطه والدین با فرزندان چهار نوع رابطه خانواده آسان‌گیر، سخت‌گیر، بی‌تفاوت و خانواده مقتدر داریم افزود: خانواده مقتدر به مقدار لازم به نیازها پاسخ می‌دهد و طرح و برنامه برای تربیت فرزندان دارد و بازهم نقش اصلی در شکل‌دادن خانواده مقتدر را زنان بازی می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش‌زن در آموزش‌وپرورش نیز بی‌بدیل است گفت: تعلیم‌وتربیت مادرانه اثربخش‌ترین نوع تعلیم‌وتربیت است و با همین رویکرد در حال حاضر ۶۹ درصد پرسنل آموزش‌وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

وی به بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان پرداخت و اظهار کرد: میزان باسوادی زنان در ابتدای انقلاب 35 درصد بود و این میزان در حال حاضر به بیش از 90 درصد رسیده است و تعداد بانوان شاغل در آموزش‌وپرورش از ۱۲۵ هزار نفر به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه زنان در قبل از انقلاب 7 رشته بود و در حال حاضر به 38 رشته رسیده است و 1.4 درصد اساتید دانشگاهی زن بودند که این میزان به 20 درصد رسیده است.

حسینی به اشاره به دستاوردهای حوزه ورزش بانوان در بعد از انقلاب گفت: تعداد مربیان زن رشته‌های مختلف ورزشی از 9 نفر در قبل از انقلاب به 35 هزار نفر در حال حاضر رسیده است، حضور زنان ورزشکار در مسابقات بین‌المللی از 6 مورد به 13 هزار مورد رسیده است و زنان ورزشکار بیش از 160 مدال بین‌المللی تاکنون کسب کرده‌اند.

معاون وزیر با بیان اینکه شهدا و رزمندگان پرورش‌یافته زنان پاک‌دامن میهن اسلامی هستند، گفت: بیش از 7 هزار زن در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند و 5 هزار نفر از زنان نیز جانباز دفاع مقدس هستند و همچنین ۲۳ هزار امدادگر و ۲۳ هزار پزشک زن نیز در جبهه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان زن 16 برابر بعد از انقلاب افزایش‌یافته است گفت: تعداد زنان نویسنده از 59 نفر در ابتدای انقلاب به 8 هزار نفر در حال حاضر رسیده است و قبل از انقلاب هیچ ناشر زنی وجود نداشت و این در حالی است که هم‌اکنون ۷۱۲ ناشر زن برجسته داریم. تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان نیز از ۵ تشکل در قبل از انقلاب به بیش از ۲ هزار تشکل رسیده است.

حسینی با اشاره به وضعیت زنان در آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ۱۵ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی معادل با 65 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ظرفیت بی بدیلی برای آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند. از بین 1714 مدیر شاغل در آموزش‌وپرورش استثنایی 913 نفر زن هستند و 8 مدیر حوزه ستادی آموزش‌وپرورش استثنایی و 7 نفر از رؤسای ادارات استثنایی، زن هستند.

حسینی در پایان گفت: دانش‌آموزان دختر با نیازهای ویژه نیز در عرصه‌های مختلف به‌خوبی درخشیده‌اند و یک نمونه آن قبولی 158 دانش‌آموز دختر با نیازهای ویژه در کنکور سراسری سال گذشته است.

شایان‌ذکر است در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش نیز به بیان ویژگی‌های حضرت زهرا (س) و حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.

همچنین در پایان مراسم چند نفر از همکاران خانم مورد تقدیر ریاست سازمان قرار گرفتند و پیش از شروع این نشست نیز، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با حضور در اتاق‌های همکاران زن با اهدای گل از آنان تقدیر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار