پانا در گفت‌و‌گو با چند نوجوان معلول در کهگیلویه و بویراحمد بررسی می‌کند؛

اثبات شعار «ما می‌توانیم» با غلبه بر معلولیت

کلثوم: از نابینا بودنم ناراضی نیستم، اما از بی‌مهری‌های برخی مسئولان ناراحت می‌شوم

یاسوج (پانا)- افراد معلول جسمی و حرکتی، قشری از جامعه هستند که اکثرا ذهنی سالم و پویا دارند و حکمت و مصلحت الهی در وجود آنها به عنوان موجودی با عزت و با ظرفیت تحمل مصائب تجلی شده است. در بین این افراد معلول دانش آموزانی وجود دارند که با همت و اراده و با قدم گذاشتن در مسیر خودباوری، واژه توانمندی را معنا کرده اند. آنهایی که زندگی را از قاب دیگری می بینند و صبر، امید و پشتکار را به دیگران آموزش می دهند و به اثبات رساندند، خواستن توانستن است. کسانی که با وجود داشتن محدودیت‌، با استعانت از قدرت الهی، عزمی راسخ و با جدیت و پشتکار برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
اثبات شعار «ما می‌توانیم» با غلبه بر معلولیت

آنچه ارزشمندی انسان را اثبات می‌کند، میزان تلاش او در راستای رسیدن به کمال است، بنابراین معیار ارزش، نه تفاوت‌های فردی و اجتماعی و نه امتیازات جسمی و مادی، بلکه تعبد و تسلیم انسان در برابر خداوند است.

اگر به عرصه تحولات و تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر جهان نگاه کنیم بسیاری از دانشمندان برجسته دنیا از جامعه معلولان بوده‌‌اندکه افتخارات بزرگی را برای جامعه بشری رقم زده‌اند و اسم آنها در تاریخ ماندگار شده است و نشان داده اند که معلولیت نه تنها یک نقص نیست، بلکه می تواند زمینه ساز موفقیت های بزرگی شود.

نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین کشوری است. به گفته شهربانو بختیاری، رئیس آموزش و پرورش استثنایی در این استان یک هزار و 800 دانش آموز پسر و دختر معلول هستند و در 28 مرکز مستقل و 22 مرکز ضمیمه استثنایی تحصیل می کنند.

به همین بهانه در این گزارش درباره دانش آموزانی خواهیم خواند که نشان داده اند معلولیت، محرومیت نیست و در هر شرایطی نیروی اراده است که حرف اول را می زند.

بالهایی برای پرواز

اگر چه بر روی ویلچیر نشسته، اما دو بال برای پرواز و قلبی برای اوج گرفتن از زمین خاکی به آسمان آبی دارد.

علی لطفی، دانش آموزی معلول 15 ساله یاسوجی است که دست هایش لرزش شدیدی دارد، به طوری‌ که امکان ثابت نگه داشتن آن‌ها غیرممکن است، اما با مهارت و توانمندی ویژه تکالیف خود را با پا می‌نویسد.

علی دارای معلولیت اندامی، حرکتی و جزء دانش آموزان طرح آموزش تلفیقی بوده که در مدرسه عادی تحصیل می‌کند.

مادر علی در این باره گفت: علی در 7 ماهگی دچار تشنج و پس از آن به این معلولیت دچار شد و با این وجود بخش مهمی از کارهای خودش را انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه همه باید راضی به تقدیر الهی باشیم افزود: علی سال گذشته در مدرسه رتبه اول درسی را کسب کرد.

علی که در تکلم بیان به شدت مشکل دارد گفت: 4 سال است که با پا می‌نویسم.

دیدن نیمه روشن زندگی

دنیای سکوت، روشنی دل و انعکاس نور خداوند در مخلوقی به ظاهر ناقص، ولی با قابلیتی بی نهایت، دانش آموزی با نیازهای ویژه است که «می توانیم» را به اثبات رسانده است. کلثوم رضایی نابینای مطلق و حافظ کل قرآن کریم است که امسال با رتبه 280 در کنکور سراسری در دانشگاه شیراز رشته روانشناسی پذیرفته شد.

کلثوم 18 سال دارد و نابینایی نه تنها تاثیر منفی در زندگی اش نگذاشته است، بلکه از سایر هم نوعان خود هم کوشاتر است.

این دانش آموز روشندل از 4 سالگی شروع به حفظ قرآن کرد، اما به دلیل برخی مشکلات و کمبودها در استان و نبود قرآن با خط بریل از 8 سالگی حفظ قرآن را آغاز کرد و در 16 سالگی توانست حافظ کل قرآن شود و 9 رتبه برتر کشوری نیز بدست بیاورد.

کلثوم در پاسخ به این سوال که آدم های اطرافت و دنیا را چگونه می بینی گفت: آدم های اطرافم و دنیا پر از تلخ و شیرینی است هم خوبی و هم بدی دارد، اما من نیمه پر لیوان را می بینم و واقعا از زندگی ام راضی هستم.

او گفت: زندگی فرصتی است که انسان خودش را نشان دهد و چیزهای جدید را تجربه کند، از نابینا بودنم ناراضی نیستم، اما از بی مهری هایی که از طرف برخی مسئولان انجام می شود ناراحت می شوم.

کلثوم افزود: طبیعت به من آرامش می دهد وقتی قرآن می خوانم نیز آرام هستم، کتاب های رمان و روزنامه نیز مطالعه می کنم، کتاب های خط بریل در استان خیلی متنوع نیستند و تعریفی ندارد فقط یک روزنامه در کشور برای نابینایان است که آن را معمولا مطالعه می کنم.

پاهای استوار و اراده فولادی

در حومه شهر یاسوج و در روستای تاریخی و زیبای کریک جایی که جلوه های بصری خداوند در آن یکجا جمع شده است دانش آموزی 17 ساله ای به نام شاهین یوسف وند زندگی می کند که از یک بیماری بسیار نادری رنج می برد.

او دچار نوعی معلولیت به نام زانو کج است که بر اساس آمار بهداشت جهانی از هر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

این معلولیت یک بیماری ارثی است که بافت‌های پیوندی در آن درگیر هستند و زانو به سمت عقب برمی گردد.

معلم شاهین گفت: با توجه به اینکه او به سختی و با کمک عصا راه می‌رود اما با این وجود به مدرسه می‌آید و درکنار هم سن و سال‌های خود درس می‌خواند و از شاگردان ممتاز مدرسه است.

مادر شاهین نیز بیان کرد که از کلاس اول تا پنجم نقش سرویس مدرسه را داشته و او را کول می کرده و به مدرسه می برده است.

شاهین در میان ورزش های مختلف به ورزش فوتبال بسیار علاقمند است. ورزشی که پاها نقش بسیار مهمی در آن دارد.

او عنوان کرد: آرزو دارد مسؤلین به او کمک کنند تا سلامتی خود را بدست بیاورد و بتواند مثل دیگران راه برود.

دانش آموزان معلول را دریابیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد خدمات ارائه شده به دانش آموزان معلول استان بیان کرد: خدمات توانبخشی و طرح حمایتی ایاب و ذهاب رایگان از مهم‌ترین کمک‌های ارائه شده به این دانش آموزان است.

جا دارد هر یک از ما، لحظه ای در احوال معلولان و مشکلاتی که دارند تأمل کنیم. درباره علل و عوامل به وجود آمدن معلولیت‌ها بیندیشیم و راه‌های پیش‌گیری از آن را فرا بگیریم. بی شک با همین درنگ کوتاه، خواهیم توانست گامی بلند به سوی کاهش معلولیت ها برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار