امتحان از دانش آموزان بجنوردی از نوع پایداری و مقاومت

بجنورد(پانا)- علی قلیزاده ،یکی از فرهنگیان بجنوردی برای آزمون نوبت اول درس تفکر و زندگی از دانش آموزان خواست " فیلم 23 نفر " ساخته مهدی جعفری را ببینند و در مورد فیلم بنویسند.

کد مطلب: ۱۱۵۰۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
امتحان از دانش آموزان بجنوردی از نوع پایداری و مقاومت

به گزارش پانا ، مربی پرورشی دبیرستان پسرانه شهید رجایی اظهار داشت: نوشته های جالب دانش آموزان از مشاهده این فیلم که با موضوع دفاع مقدس تهیه شده است ،موجب شد قسمتی از نوشته های این دانش آموزان در این گزارش مطرح شود.

قلی زاده ،دلیل قراردادن این فیلم به عنوان یک محتوای آموزشی و ارزشیابی از دانش آموزان را، نگاه خوب کارگردان این فیلم به مفاهیم تربیتی به ویژه حس وطن دوستی دانست.

این مربی پرورشی افزود: تماشای این فیلم از سوی کتاب تفکر در پایه هفتم توصیه شده است ولی بسیاری از دانش آموزان توصیه های کتاب را جدی نمی گیرند و با توجه به شناخت خوبی که از این فیلم داشتم ،حیفم آمد دانش آموزان این فیلم را نبینند و در مورد داستان این فیلم که برگرفته از سلحشوری نوجوانان ما در دفاع از میهن اسلامی مان بود تامل و تفکر نداشته باشند.

سهیل عرب نژاد نوشته است: فیلم خوبی بود من در تعجبم که چطور در آن سال ها چنین جوانانی وجود داشت که می توانستند اینقدر محکم و استوارباشند. الان در زمان ما ، فکر نمیکنم دیگه از این جوان ها پیدا شوند ، ما داریم راحت زندگی میکنیم ولی اینکه این راحتی و آسایش را مدیون چه کسانی هستیم ،فراموش کردیم . ما حتی تحمل یک لحظه گرسنگی یا تشنگی را نداریم ،این ها واقعا اسطوره اند.

سینا کچرانلویی با این جمله که " پسران نوجوان ،جوانمردانه جنگیدند و سن و سال ربطی به روحیه جوانمردی ندارد." نیز نوشته است : قصه ی فیلم در مورد 23 نفر پسر نوجوان بود که با اینکه سن کمی داشتند اما با غیرت بودند . آنها نشان دادند که در هر سنی باشی ،باید از میهن و ناموس خود دفاع کنی. آنها پشت یکدیگر بودند و اینجا کشور دشمن عراق را نشان می داد که بعثی های بی وجدان چگونه اسیران ما را بی توجه به سن و سال آنها را شکنجه می دادند.

وی در بیان احساساتش نیز ادامه می دهد: زمانیکه به 23 نفر قول دادند که آنها را به ایران بر می گردانند ، خیلی بغضم گرفت و گریه کردم و دلم به حال مادرانی می سوخت که نوجوانانشان دور از خانواده و اسیری ، سپری می کردند،احترام خاصی برای شهیدان قائل هستم، چون الان راحت زندگی می کنم و همه را مدیون شهیدان عزیزمان هستم .

محمد مهدی امانی نوشته است: فیلم خیلی مفهوم داری بود چون یک عده بچه کم سن و سال با زبان های مختلف از استان های مختلف در یک گردان جمع شدند و برای دفاع از کشور مبارزه کردند و سپس اسیر شدند.

زمانی که عراقی ها به خاطر کم سن و سال بودن بچه ها میخواستند بهره برداری کنند و به جهانیان بگویند که ایرانیان به زور بچه ها را به میدان جنگ می برند ،آنها مقاومت کردند.

امانی ادامه می دهد: وقتی آنها را به استخبارات عراق بردند و در آنجا به آنها میگفتند که سنشان را 9 سال اعلام کنند ،آنها فهمیدند که خبری از بازگشت به ایران نیست و عراقی ها می خواهند از آنها بر علیه ایران سوء استفاده کنند.

علی جنت پور هم نوشته است: من از "فیلم 23 نفر "خیلی خوشم آمد که افراد کم سن و سال چگونه به جبهه ها رفته اند و می جنگیدند و می دانستم که اگر عراقی ها کودکان را دستگیر کنند موجب شرمندگی آنها می شود و بعد که نوجوانان را به استخبارات بردند دیدم که می خواهند صحبت های آنها را ضبط کنند.

بعثی ها به آنها می گفتند که شما 9 سال دارید و آنها هم در پاسخ می گفتند: " ما با این صدای کلفتمان به مردم بگوییم 9 سال داریم؟"

محسن عصمتی دانش آموز پایه هفتم دبیرستان پسرانه شهید رجایی هم نوشته است: فیلم خیلی خوب و آموزنده ای بود،بچه ها با رفتارشان نشان دادندکه هیچ چیزی نمی تواند آنها را از هدفشان دور کند حتی با بهترین چیزهایی که عراقی ها در اختیارشان گذاشتند ، آنها خواسته های عراقی ها را اجرا نکردندو پای حرف خودشان ایستادندو عراقی ها فهمیدند که بچه ها با این سن کم، چقدر ایمانشان قوی است و در راه رسیدن به هدفشان زیر بار هیچ خواسته ای نمی روند.

اماداستان 23 نفر چیست؟

متین ترکانلو داستان را اینگونه بیان می کند : داستان از شب شروع می شد که در جبهه در حال جنگ هستند که رزمنده های ایرانی،عراقی ها را اسیر می کنند و قرار است بچه ها اسیرها را به پشت خط مقدم ببرندولی موضوع عوض می شود و عراقی ها بچه ها را اسیر می کنند و به زندان های عراق می برند و بعد از چند روز اسیرهای نوجوان را از بقیه اسیرها ،جدا می کنند و به آنها لباس های مرتب می دهند و حمام می برند و بعد برای فیلم گرفتن به پارک می برند و......و به آنها وعده آزادی می دهند تا به دیدار صدام بروند.

نوجوانان اسیر عراقی ها هستند و چاره ای جز دیدار ندارند و صدام بسیار با محبت با اسیران برخورد می کند و می خواهند وانمود کنند ،ایران به زور بچه ها را به جنگ فرستاده است.

بعد از چند روز که آزادی اسیرها به تاخیر افتاد ،رژیم صدام گفت:ما شما را آزاد می کنیم ولی ایران شما را قبول نمی کند، برای همین ما شما را به پاریس می فرستیم تا به مجاهدین خلق ملحق شوید ولی بچه ها از نیت شوم صدام و اطرافیانش آگاه بودند و به کمک ملا صالح ،یکی از اسراء متوجه نقشه صدام شدند و 5 روز اعتصاب غذا کردند و وقتی رژیم صدام حال بد بچه ها را دید ،مجبور شد تا آنها را به خواسته شان یعنی اردوگاه عراق بفرستد.

نوجوانان قوی ایرانی وعده آزادیشان 8 سال طول کشید و بالاخره در سال 69 آزاد شدند.

شایان ذکر است ،فیلم سینمایی "23نفر " ساخته مهدی جعفری ،قصه نوجوانانی است که در سال 61 در جریان تلاش برای آزاد سازی خرمشهر ،اسیر می شوند و رژیم بعثی سعی کرد از کم سن و سال بودن نوجوانان، این را القا کند که کودکان به اجبار به جبهه های جنگ آمده اند که با هوشیاری و بصیرت این نوجوانان ، این توطئه خنثی شد .

خبر نگار: منیژه عباسپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار