نخستین مرکز شبانه روزی جامع درمان و بازتوانی معتادین زنجان آماده افتتاح است

زنجان (پانا) - مدیر کل بهزیستی استان زنجان از آماده سازی مرکز شبانه روزی جامع درمان و بازتوانی معتادین خبر داد و افزود : این مرکز با هدف بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد که به صورت داوطلبانه به این مرکز مراجعه می کنند در بخش مردان ، شامل بخش­های سم زدایی، سالن­های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال فعالیت خواهد نمود .

کد مطلب: ۱۱۴۸۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نخستین مرکز شبانه روزی جامع درمان و بازتوانی معتادین زنجان آماده افتتاح است

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به اینکه فرآیند درمان به طور کلی یک سال به طول می انجامد، تصریح کرد: در این روش ، بیماران پس از پذیرش به مدت ۲ هفته مرحله سم زدایی را طی می کنند و بعد از سم زدایی به مدت سه و نیم ماه به صورت اقامتی تحت درمان‌های روانی اجتماعی و معنوی به صورت نظام‌مند قرار می‌گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی می‌کنند و مسئولیت اداره امور داخل مرکز از نظافت تا شستشو و آشپزی را خود بیماران به عهده می‌گیرند.
وی افزود: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری درطی مدت هشت ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند. در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوندو در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می‌شود.
محمدی عنوان کرد: رویکرد اجتماع درمان مدار با تاکید بر تغییرات رفتاری و شناختی، شامل برنامه های ساختار یافته فردی و اجتماعی نظیر خدمات روانپزشکی ، روانشناختی، مشاوره، آموزش خانواده، گروه درمانی، تشکیل گروه های خودیار خدمات مددکاری و پیگیری فعالیت خواهد کرد.
مدیر کل بهزیستی خاطر نشان کرد: مددجویان پس از پذیرش در این مرکز از نظر مشخصات فردی، وضعیت خانوادگی و اجتماعی، بررسی انگیزه مددجو برای بهبود و بازتوانی، اطلاعات راجع به مصرف مواد، سابقه بیماری های جسمانی وبیماری های روانپزشکی و سوابق قضایی و کیفری و .... بررسی می گردند.
وی با بیان تامین اعتبار بیمه سهم کارفرمایی بهبود یافتگان شاغل در مراکز جامع درمان اعتیاد افزود: تسهیلات کارفرمایی به صاحبان مراکز جامع درمان اعتیاد نیز به شرط راه اندازی کارگاه اشتغال در داخل یا خارج مرکز اعطا شده و همچنین با راه اندازی سامانه های مربوطه توسط واحد فناوری اطلاعات بهزیستی استان ثبت و ارزیابی افراد پذیرش شده در مرکز نیز انجام و اطلاعات مورد نیاز بهبود یافتگان متقاضی خدمات بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی ثبت خواهد شد.
محمدی در ادامه با بیان اینکه خط ملی اعتیاد ظرفیت مناسبی برای ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان اعتیاد دارد، تاکید کرد: اطلاع از چگونگی رفتار با فرد معتاد، کنترل شخص معتاد در مواقع بحرانی ، آگاهی از انواع مواد مخدر ناشناخته و غیره، ارجاع افراد دارای اعتیاد به مراکز دارای مجوز و معرفی کمپ های معتبر را از خدمات خط ملی اعتیاد است.
این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر این، افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند می‌توانند برای آشنایی با شیوه‌ها و فرایند درمان و شناخت مراکز معتبر درمان اعتیاد اعم از مراکز اقامتی یا مراکز درمان سرپایی استان با خط ملی اعتیاد با شماره09628 تماس بگیرند و از راهنمایی‌های مشاوران و بانک اطلاعاتی این مجموعه بهره ببرند.
در ادامه دکتر براتی سده نیز در حاشیه دیدار از این مرکز با اشاره به فعالیت های بازتوانی اظهارکرد: ۲۵ مرکز توانمندسازی برای معتادان بهبود یافته راه اندازی شده است که مکانی برای زندگی ندارد و علاوه بر اسکان خدمات آموزشی هم دریافت می کنند.
وی افزود: در حوزه درمان در سازمان بهزیستی در حال حاضر ۱۲۰۰ مرکز سرپایی، ۱۲۸۰ مرکز اقامتی وجود دارد و در مراکز ماده ۱۶، ۲۸ هزار نفر خدمات دریافت می کنند.
این مقام مسئول عنوان کرد: در موضوع پیشگیری، برنامه سازمان بهزیستی به صورت اجتماع محور صورت می گیرد که به وسیله آن در مراکز آموزشی، مهدهای کودک، مدارس دانشگاه ها، ساختمان های اداری واحدهای صنعتی برنامه های پیشگیری انجام می شود که در این طرح ۱۸ میلیون نفر خدمات دریافت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار