آشنایی با هنر قالی‌بافی

دماوند (پانا)- قالی‌بافی یکی از هنر های پر نقش‌و‌نگار و از هنرهای اصیل ایرانیان است، که در جای جای ایران در میان همه اقوام این هنر وجود داشته و همواره مورد توجه مردم بوده است.

کد مطلب: ۱۱۴۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با هنر قالی‌بافی

این هنر که علاوه بر جنبه اقتصادی آن به عنوان یک هنر و اثر هنری نیز تثبیت شده است، در تمام دنیا نیز قالی ایران جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد.

فاطمه صبور یکی از اساتید قالیبافی شهر دماوند در گفتگو با پانا گفت: در گذشته نه چندان دور درصد قابل توجهی از مردم به کار قالی‌بافی و گلیم‌بافی اشتغال و سهم قابل توجهی در صادرات کشور داشتند، به طوری که یکی از شاخصه‌های ایران و یا برند ایرانی همین هنر‌ قالی‌بافی است.
او بیان کرد: در گذشته خانواده ایرانی اعم از شهری و روستایی و عشایری فرزندانشان را به این هنر تشویق می کردند. متاسفانه رونق این هنر امروز کمتر شده است. خصوصاً در زندگی شهری و ما حتی در بازارهای جهانی نیز نتوانستیم موقعیت خودمان را تثبیت کنیم.
او در پایان گفت: توصیه می‌کنم که مسئولین به این هنر ملی و کار ارزشمند توجه و بها بدهند و این هنر را به عنوان یک فرهنگ اصیل که در آن هم کار و اشتغال و هم هنر است را به نسل‌های دیگر منتقل کنیم.

تعدادی از قالیبافان شهر دماوند نیز پیشنهاد کردند که مراکز فنی ‌و‌ حرفه‌ای‌ و همچنین مراکز آموزشی ‌و‌ فرهنگی در ترویج این هنر اصیل بومی فعال باشند.

خبرنگار دانش آموز : ریحانه صبور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار