فولادوند: پژوهش در تربیت نسلی خلاق موثر است

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حاشیه برگزاری آیین رونمایی و ارسال تجهیزات زیست فناوری به ۵۸ پژوهش سرای کشور از همراهی و فعالیت مستمر پژوهشسراهای شهر تهران برای تربیت نسلی خلاق در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: پژوهش در تربیت نسلی خلاق موثر است

فولادوند گفت: «در حوزه های پژوهشی همواره همکاری های خوبی بین معاونت علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش کارهای خوبی در سطح کشور انجام شده است. در همین راستای طرح تجهیز ۵۸ پژوهشسرا بوده که براساس رشته تخصصی که هر پژوهشسرا در‌آن فعال است، تجهیزاتی را دریافت می کند و این تجهیزات در اختیار دانش آموزان گذاشته می شود و دانش‌آموزان قبل از ورود به دانشگاه از لحاظ پژوهشگری در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت کرده و کمک می کنیم تا انشاله نسلی خلاق وارد عرصه جامعه شوند.»
وی درباره نقش شهر تهران در پیشبرد اهداف پژوهشی آموزش و پرورش گفت: «با توجه به اینکه تهران مرکزیت دارد، همیشه پیشرو بوده و در برگزاری برنامه های نمادین کشوری همواره همراه و همیار وزارت آموزش و پرورش بوده است. در چند سال گذشته کارهای خوبی در این حوزه در سطح شهر تهران انجام شده که به عنوان الگو در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.»

انصاری: از سال 97 نقطه عطف نظام ملی زیست فناوری آغاز شده است

در ادامه همچنین انصاری، مدیر پژوهشسرای اندیشه پویا ضمن خیر مقدم جهت حضور مدعوین و تبریک هفته پژوهش گفت: «براساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی و مشخص بودن جایگاه ایران در فناوری در سطح منطقه می توان به نقش آموزش و پرورش در غنا بخشیدن به فعالیت های دانش آموزی اشاره کرد.»
وی افزود: «معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش به عنوان راهکاری برای مشاهده و تجربه و ارتقا خلافیت دانش آموزی و با ایجاد بیش از ششصد پژوهشسرا اقدام به ایجاد فناوری در زیر مجموعه های گیاهان دارویی و زیست فناوری و غیره در بستر علمی متفاوت کرده است.»
انصاری گفت: «شناسایی مراکز فعال تاکنون در مراجع دانش آموزی در سیاست و پژوهش و همکاری با نهادهای علمی مرتبط از سال 97 نقطه عطف نظام ملی زیست فناوری است و به منظور توسعه فعالیت ها در شورای سیاستگذاری پژوهشسرای دانش آموزی از آموزش روش های مبتنی بر پژوهش و برگزاری دوره های آموزشی و برگزاری دوره های تعامل اثربخش با مدارس از طریق تشکیل انجمن های علمی و هماهنگی برای پژوهشسراهای دانش آموزی و نظارت و بر فناوری دانش آموزی اشاره کرد.»
وی افزود: «ماحصل اولیه برگزاری اینگونه برنامه ها منجر به توافقنانه وزارتخانه و معاونت فناوری ریاست جمهوری شد و در همین راستا گام موثری در تجهیز فناوری و ارائه خدمات علمی به دانش آموزان محقق خواهد شد و همکاری برای دوره های مختلف تحصیلی جهت حمایت از برنامه های دانش آموزی از معاونت علمی و فناوری به عنوان مرجع حائز اهمیت است.»

قانعی: پژوهشسراها در کشف و رشد استعدادها موثرند

درادامه برنامه قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: «در ستاد توسعه زیست فناوری با نگاهی که به آینده وجود دارد این است که حتما دانش آموزان در حوزه زیست فناوری جایگاه شایسته ای پیدا کنند.»
قانعی افزود: «موضوع تولید محتوا اساسی ترین اقدامی است که باید انجام شود و منجربه این می شود که زیست شناسی به سمت زیست فناوری می رود. در کشور زیر ساخت پژوهشسرا را داریم و بستر انگیزشی داریم تا دانش آموز را به این سمت ببرد. تجهیز 58 پژوهشسرا که مقدمه ای است باید بگویم ابتدا یک زنجیره فراهم شده و براساس تجربه پژوهشسراها و شاخص های عملکردی کار را پیش می بریم.
وی افزود: همچنین 8دستگاه پایه پژوهشی و ۳۵ قلم تجهیزات و۷ کیت آموزشی و پژهشی و ۱۸فیلم آموزشی تهیه شده است و هرکدام زیست فناوری را از تولید تا خالص سازی را شامل می شود. حوزه مربوط به ژنتیک و باکتری شناسی و غیره کارهایی است که در سطوح دانشگاهی بوده اما اکنون در سطح مدارس انجام می شود. درمورد اینکه کار چگونه پیش می رود همکاری است شکل می گیرد و گزارش ارسالی پژوهشسراها ارسال می شود و رتبه بندی توسط قطب زیست فناوری انجام می شود و نمایندگان ستاد بازدیدهایی خواهند داشت. در نهایت آموزش و پرورش و بعد ارزیابی پژوهشسراها انجام می شود. هرجایی استعدادی هست کمک می کند شکوفایی در این استعدادها حاصل شود.»
آیین رونمایی و ارسال تجهیزات زیست فناوری به ۵۸ پژوهش سرای کشور با حضور حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، ستاری فر، معاون فناوری نهاد ریاست جمهوری، قانعی، دبیر ستاد زیست فناوری، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل شهر تهران در محل پژوهش سرای دانش‌آموزی فارابی منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار