سیدمومن: باید سعی کنیم فرزندانی با تربیت تمام ساحتی تحویل جامعه اسلامی دهیم

تهران(پانا) - در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ اقامه نماز، پیش اجلاس نماز دانش آموزی در منطقه یک با حضور فاطمه سید مومن برگزار شد. وی به راهکارهای عملی، عبادت با آگاهی و عشق به معبود همراه با شناخت واقعی برای انجام فرائض دینی اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سیدمومن: باید سعی کنیم فرزندانی با تربیت تمام ساحتی تحویل جامعه اسلامی دهیم
فاطمه سید مومن، معاون پرورشی منطقه یک در پیش اجلاس بیست و نهمین اجلاسیه نماز آموزش و پرورش منطقه یک که در نشست با معاونین مدارس و مربیان پرورشی در بستر شبکه شاد برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات همکاران گفت: «با توجه به شرایط کنونی و مواجهه با بیماری کرونا و تبعات آن همکاران فرهنگی اعم از کادر آموزشی و پرورشی واجرایی زحمات قابل تقدیری کشیده اند.»
سید مومن تاکید کرد: «ما به دنبال اعتلای آموزش و پرورش هستیم. در سند تحول بنیادین و در مدرسه هزاره سوم این طور اشاره شده که مکان یادگیری جایی برای کسب تجربه و مهارت های زندگی است و زمان یادگیری مادام العمر است. در نتیجه زحماتی که پاسداران سنگر آموزش و همکاران آموزشی ما متحمل می شوند، در امتداد این مسیر است.»
وی افزود: «آن چه که امروز مهم است و جای خالی اش حس می شود مباحث پرورشی است. در چرخش های اثربخش نقشه راه آموزش و پرورش از زمان یادگیری مادام العمر و مکان یادگیری تحت عنوان کسب تجارب تربیتی زندگی نیز یاد شده است.»
معاون پرورشی وتربیت بدنی منطقه یک با تاکید بر اینکه رویداد مهم اجلاس سراسری نماز همواره مورد توجه مقام معظم رهبری قرار دارد، خاطر نشان کرد: «طبق تعریف سند تحول بنیادین باید کلیه شرکای اصلی خودمان را در این زمینه وارد آموز پرورش کنیم تا با هم به تربیت رسمی و عمومی دانش آموزان بپردازیم. همه ما می دانیم به لحاظ فضا و زمان وارد یک زیست‌بوم جدید شدیم و نقش همه ما تغییر کرده و تجربیات گذشته کمتر مثمر ثمر است.»
معاون پرورشی منطقه یک تصریح کرد: «امروز معلمان ما به عنوان یک انتقال‌دهنده علم و فناوری در موارد زیادی زحمت می‌کشند؛ اما فراموش نکنید که مهمترین وظیفه هر یک از ما اعم از مدیران معاونین و دبیران و آموزگاران، که امر پرورش و تربیت است نباید مهجور واقع شود.»
سید مومن در مورد اهمیت مساجد گفت: «در اسلام با محوریت و اهمیت ذکر الهی محل تجمع مردم مساجد است. در صدر اسلام پیامبر اسلام حضرت محمد فقط برای نماز به مسجد نمی رفتند بلکه برای تمام کارهای مهم مردم را به مسجد فرا می خواندند. برای مثال اعلام یک خبر مهم، همکاری، بسیج امکانات و... مسجد به عنوان مرکزی برای تعلیم بوده است و حلقه های درس های مختلف با اساتید مختلف و با گرایش های مختلف فکری وسیاسی در آن تشکیل می شد.»
سید مومن با توجه به اهمیت کاربردی و برجسته تر کردن نقش مساجد تاکید کرد: «مسجد به نوعی کارگاه بزرگ و محل متبرکی است؛ پس مدیران مدارس طوری برنامه‌ریزی کنند که جهت برگزاری جلسه انجمن ها، کلاس آموزش خانواده، جلسات مشاوره هدایت تحصیلی و در اجلاس آتی از این دست با هماهنگی با مسجد محل از امکانات مسجد بهره ببرند. اینجاست که شعار «مدرسه، مسجد،منزل» با تقارن سه میم معنادار و هدف بخش عملیاتی می شود.»
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک در ادامه افزود: «نماز به معنای عمود و ستون دین است. یکی از مهمترین کارها در تشکیل هویت دینی دانش آموزان تبین مسئله نماز است. باید این مهم را به صورت مکرر هم به خودمان و هم به دانش آموزان یاد آوری و برای تعمیق بخشیدن به فرهنگ نیایش بسیار تلاش کنیم.»
وی اضافه کرد: «نماز را همراه با یادآوری عظمت پروردگار و شمارش نعمت های حضرت حق را باید هر روز داشته باشیم بخصوص دبیران عزیز علوم پایه هنگام تدریس می توانند با توجه به محتوا و موارد شگفت انگیزی که از نظم و تدابیر خداوند حکیم در بدن موجودات تا جهان هستی است را به دانش آموزان یاد آوری کنند.»
سیدمومن گفت: «در همین راستا به جهت تبیین مسئله نماز و پرورش و شکل گیری هویت دینی دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین باید برگزاری جلسات گفتمان در مدارس و پاسخگویی به شبهات آن ها به طور مجازی بپردازیم و با تشکیل وبینار و دعوت از اندیشمندان به روز و با دلایل عقلی و جذاب شبهات را رفع کنیم.»
وی افزود: «در شرایط کنونی باید به صورت ویژه و خاص برای نماز برنامه‌ریزی شود. انتظار می‌رود جشن تکلیف های خانگی دختران پایه سوم در میلاد خانم حضرت فاطمه (س) در نیمه بهمن ماه و جشن تکلیف پسران پایه هشتم در روز میلاد حضرت علی (ع) در اسفندماه برگزار و از طرف مدارس مدیریت شود. همچنین برگزاری مسابقات آموزشگاهی در ۱۴ رشته در همه مقاطع با هدف انس با قرآن و عترت، باید به بهترین نحو انجام شود.»
سید مومن در ادامه در مورد حلقه مفقوده آموزشگاه های مجاز در حال حاضر و تغییر نقش مربی و معاون پرورشی و همچنین والد مربی که دائم همراه دانش‌آموز است؛ گفت: «بیماری منحوس کرونا دانش‌آموزان را از گروه های همسن و سال خود جدا کرد و به اجبار در کنار پدر و مادر بزرگتر‌ها روزگار می گذرانند. در همین راستا مقام عالی وزارت در بسته های تحولی آموزش و پرورش توجه ویژه به ساحت سیاسی، اجتماعی دانش آموزان کرده است. به این صورت که دانش‌آموزان، گروه های کوچک و مجازی تشکیل دهند. آموزش‌های تشکیلاتی آن ها در بستر شاد رونق بخشیده شود. شورای دانش آموزی در سطح منطقه رونق یافته است و به زودی مجلس دانش‌آموزی نیز تشکیل دهیم.»
سید مومن در ادامه تصریح کرد: «همه در سطوح مختلف کمک می کنند تا بر اساس رویکرد مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، برای چله دوم انقلاب فرزندانی با تربیت تمام ساحتی تحویل جامعه اسلامی دهیم. یادمان باشد حضرت آقا به آینده نگری که مشتمل بر آینده نگری و آینده‌پژوهی است تاکید دارند و این که به معنای پیشگویی است بلکه بر اساس آینده گام دوم در جهت تغییر سبک زندگی، ایشان تاکید دارند که برای انجام هر کاری، گام یک "پژوهش" باشد.»
وی افزود: «پژوهش های دانش آموزی به طور فردی و گروهی باید سریعا کلید بخورد. چرا نماز بخوانیم؟ نقش مسجد در تربیت نسل آینده یکپارچه سازی ادبیات شرکای تربیت مسجد، مدرسه و منزل چگونه شکل می گیرد؟ میزان کاهش گرایش به آسیب های اجتماعی در نمازخوان ها چقدر است؟ در مدارس و ادارات چقدر در ادبیات خود از زنگ بعد از نماز استفاده می‌کنیم؟»
سید مومن در ادامه گفت: «در آستانه هفته پژوهش لازم است که با پژوهش محور کردن فرزندانمان در باور و نگرش عمیق دینی به آن ها کمک کنیم تا آگاهانه و عاشقانه به انجام فرایض بپردازند.»
در خاتمه معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک گفت: «باید بدانیم در پرورش در معنویت، زمانی موفق خواهیم شد که با رویکرد نهادینه سازی، تعمیق و نگرش وارد شویم؛ آنگاه است که می‌توانیم در کنار زحماتی که در ساحت علمی فناوری کشیده می‌شود مدعی تربیتی متعادل و متوازن و تمام ساحتی باشیم. اینجاست که گامی هرچند کوتاه در دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برداشته ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار