ساخت ۳۶ هزار مسکن معلمان آغاز شد

تهران( پانا) - اگرچه رقم‌های متری ۲.۷ تا ۶ میلیون تومان برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اعلام می شود، اما وزارت راه و شهرسازی می گوید که قیمت نهایی هر پروژه بر اساس هزینه ساخت خواهد بود و رقمهای اعلامی فعلی در واقع فراخوان ساخت و نرخ پایه ای است که به پیمانکاران اعلام می شود.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ساخت ۳۶ هزار مسکن معلمان آغاز شد

به گزارش ایسنا، قیمتهای متری ۵ تا ۶ میلیون تومان برای واحدهای اقدام ملی در حالی اعلام شده که وزارت راه و شهرسازی اواخر سال ۱۳۹۷ قیمت مسکن هر متر مربع مسکن ملی را بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان برآورد کرده بود. در ادامه عنوان شد که نرخهای قبلی بر اساس هزینه های جاری اعلام شده و قیمت نهایی در پایان پروژه اعلام می شود؛ چرا که واحدها از نظر متراژ و کیفیت با یکدیگر متفاوت است.

مهرماه امسال محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که هزینه ساخت مسکن ملی ۲.۷ میلیون تومان است که با ۵ درصد افزایش یا ۱۰ درصد کاهش به استانها اعلام شده است. اما چند روز قبل جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن، هزینه مسکن ملی را بالای متری ۳ میلیون تومان تخمین زد. در این خصوص با محمودزاده صحبت کردیم که عنوان کرد: قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود؛ با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی نمی توان از هم اکنون برآورد دقیقی از هزینه ها داشت و بازار آزاد تعیین کننده قیمت است.

حالا هم خبر می رسد که از سوی برخی پیمانکاران در بعضی استانها قیمت هر متر مربع واحد اقدام ملی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان تعیین شده است. یعنی یک واحد ۸۰ متری بین ۴۰۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی ۱۸ درصد است و ۳۰۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان طی چند مرحله باید از سوی متقاضی تامین شود. این در حالی است که عمده اقشار پایین توان پرداخت چنینی مبالغی را ندارند. البته وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کرده که مسکن ملی برای اقشار متوسط تعریف شده است.

محمودزاده روز گذشته در تشریح قیمت مسکن ملی به ایسنا گفت: از ابتدای پروژه اقدام ملی قیمتی را گفتیم اما همواره بیان کردیم که واحدها بر اساس قیمت تمام شده عرضه می شود. تمام تلاش دولت این است که قیمت تمام شده را پایین بیاورد ولی این به معنای این نیست که قیمت ثابتی را از هم اکنون برآورد و اعلام کنیم؛ زیرا اولا دولت این واحدها را نمی سازد و در دست بخش خصوصی است، دوما دولت تولید مصالح ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی از طریق بورس تامین می شود و بازار آزاد، تعیین کننده قیمت ها است. قیمت ۲.۷ میلیون تومانی که بر اساس هزینه های سه ماهه دوم استخراج شد اعلام قیمت نهایی نبود بلکه فراخوان ساخت بود که بر اساس فهرست بها تعیین شد. بدین صورت که بر اساس ضرایبی که اعلام رسمی می شود آنها هم اضافه خواهد شد. هرچقدر پروژه زمان ببرد یا نرخ مصالح بالا و پایین شود روی این عدد تاثیر می گذارد. بنابراین نمی توان گفت که این عدد بالاتر یا پایین تر نخواهد رفت بلکه با توجه به شرایط بازار آزاد تعیین می شود.

ساخت ۳۶ هزار مسکن ملی معلمان آغاز شده است

مسکن ملی در قالبهای متنوعی شامل ثبت نام دولتی، خودمالکی، مشارکت با پیمانکاران و تفاهمنامه با دستگاههای دولتی اجرا می شود. در این خصوص تا کنون تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های دفاع، آموزش و پرورش، کار به امضا رسیده و قرارداد با وزارت ارشاد در شرف انجام است. روز دوم آذرماه ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه همکاری احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان به امضای وزرای شهرسازی و آموزش و پرورش رسید و اسلامی، وزیر راه اعلام کرد که ظرف سه سال این تعداد واحد احداث می شود. حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم گفت ۳۵۷ تعاونی مسکن داریم که در این راه به میدان خواهند آمد.

در حال حاضر و پس از حدود یک سال از آن تفاهم نامه، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: برای تامین مسکن فرهنگیان، عملیات احداث ۱۳ هزار واحد در یک زمان و ۲۳ هزار واحد در زمانی دیگر آغاز شد که همینطور در حال افزایش است. سقفی که آموزش و پرورش به وزارتخانه اعلام کرده بود ۱۷۵هزار واحد بود و با غربالگری ما ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که فرم «ج» آنها سبز بود و امروز تعداد افرادی که غربالگری شدند هدف برنامه تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن فرهنگیان است.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار