دستان ما کلام ماست

اسلامشهر(پانا) - مدیر آموزشگاه دختران استثنایی باغچه‌بان آموزش وپرورش اسلامشهر به تشریح برنامه‌های دانش‌آموزان ناشنوا در این واحد‌آموزشی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
دستان ما کلام ماست

در باغچه زندگی نشسته بود و با دستان کوچک خود چیزی می‌کاشت. نگاهش کردم، حس اعتمادش با نگاهم برانگیخته شد و با چشمان معصومانه‌اش فهمید چه می‌پرسم، گفت: ستاره می‌کارم، دوباره نگاهش کردم، پاسخ داد، میوه‌های ستاره‌ام، خورشید خواهد شد، حس غریبی به من دست داد.

چرا خورشید،لبخندی زد و باز با همان نگاه پاسخ داد: تمام هستی با آب، خاک و خورشید پیوندی زندگی‌بخش دارد. گل‌ها با خورشید برمی‌خیزند، پرسیدم، پرندگان، پاسخ داد، پرواز زیباست، من آواز آنها را حس می کنم و انسان، به زمین نگاه کرد و این بار با انگشتان اشاره زبان گشود، ما که می‌خواستیم زمین را آماده مهربانی کنیم، افسوس که خود نامهربان بودیم.

آری، او ناشنوا بود و برای ایجاد رابطه، از دست‌هایش استفاده می‌کرد. همان‌گونه که تاریخ انسان اندیشه‌ورز، رابطه‌ای ناگسستنی با دست‌های انسان دارد.

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان غلامی مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچه‌بان شهرستان اسلامشهر در گفت و گو با پانا اظهار کرد: فرایند آموزش برای دانش‌آموزان ناشنوا فر‌آیندی دشوار و تخصصی است و در حین آموزش برای اطمینان از یادگیری باید از تمام ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی استفاده نمود تا انتقال مفاهیم به نحو احسن انجام شود.

او افزود: در سال تحصیلی جدید کلاس‌های درس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل حضوری آغاز به کار کرد، اما با این وجود برخی از خانواده‌ها از آوردن فرزندشان به دلیل داشتن بیماری‌های زمینه‌ای امتناع نمودند. فرآیند آموزشی این گروه از دانش‌آموزان به شکل تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی در بستر پیام رسان شاد انجام می‌شود و امکانات جدیدی از قبیل امکان پخش زنده که جدیداً به پیام‌رسان شاد اضافه شده این امکان را برای همکاران ما فراهم می‌کند تا بتوانند چیزی شبیه کاری که در کلاس درس واقعی اتفاق می‌افتد، را اجرا نمایند.

غلامی اذعان کرد: البته به نتیجه رسیدن این فرآیند ارتباط تنگاتنگ معلم و خانواده و داشتن امکاناتی مثل گوشی اندروید را می‌طلبدکه تا حدودی در آموزشگاه باغچه‌بان با همکاری خیرین و آموزش حضوری جهت اولیا، در راستای نیل به اهداف آموزشی درحال اجرا است.

مدیر آموزشگاه استثنایی دختران باغچه‌بان شهرستان اسلامشهر خاطر‌نشان کرد: از طرفی برای دانش‌آموزانی که به شکل حضوری امکان حضور دارند، لزوم استفاده از ماسک‌های معمولی این دانش آموزان را دچار مشکل ارتباطی می‌کند و با توجه به اینکه در ایران آموزش زبان اشاره و یادگیری مترجمی این زبان جدی گرفته نشده است، بدین ترتیب ارتباط میان ناشنوایان و جامعه شنوایان در بسیاری اوقات به لب خوانی وابسته است.

او بیان کرد: لذا دانش‌آموزان هنرمند آموزشگاه باغچه‌بان دست به کار شدند و برای رفع این مشکل ماسک‌هایی را طراحی نمودند که لب و دهان را قابل مشاهده می‌کند و با استفاده از این ماسک‌ها بخش زیادی از مشکلات دانش‌آموزان در زمان حضور در مدرسه برطرف شد.

خبرنگار: حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار