از رویاپردازی تا پافشاری برای رسیدن به هدف توسط رتبه های برتر کنکور سیستان و بلوچستان

کنکور هدف اصلی نیست، یک گام در مسیر زندگی است

زاهدان (پانا) - درخشش سه رتبه تک رقمی کنکور سراسری 99 در سیستان و بلوچستان از خبرهای خوبی بود که پس از گذشت چهار روز همچنان برای مردم این استان تازگی دارد و به محرکی قوی برای افزایش انگیزه و امید دانش آموزان کنکوری تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۵۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
کنکور هدف اصلی نیست، یک گام در مسیر زندگی است

آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان امسال شاهد موفقیت بی سابقه دانش آموزان سیستان و بلوچستانی در کنکور سراسری بود. کنکوری که با شرایطی متفاوت تر از همیشه و زیر سایه سنگین کرونا برگزار شد و حواشی فراوانی برای خانواده ها و دانش آموزان در پی داشت. اما موفقیت دانش آموزان سیستان و بلوچستانی با کسب رتبه های تک رقمی در این کنکور پرحاشیه نشان داد که تمرکز بر هدف نهایی حرف اول در موفقیت را می زند.

کنکور سراسری 99 با قبولی محمد مهدی حیدری نسب رتبه 9 کنکور رشته ریاضی، پویا پودینه مقدم رتبه 7 کنکور زبان های خارجی و یگانه رجبی رتبه 9 کنکور هنر نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و برگ جدیدی در دفتر افتخارات مردم این استان محروم است.

پیش از این نیز عبدالله رئیسی در کنکور سراسری 97 در رشته علوم انسانی رتبه 2 کنکور را به خود اختصاص داد و با ادامه تحصیل در رشته عربی در دانشگاه فرهنگیان زاهدان بیش از پیش توجه همگان را به خود جلب کرد.

موفقیت فائزه قائم دوست در کنکور سراسری 94 با کسب رتبه 3 رشته تجربی افتخار دیگری بود که در این ماراتن علمی نصیب سیستان وبلوچستان شد.

این روزها زندگی سه دانش آموز موفق سیستان و بلوچستانی پر است از تبریک ها و پیام های فراوان از سوی دوستان و آشنایان و سوالات فراوان درباره اینکه دلیل موفقیتشان چه بود.

پانا نیز با همین هدف به سراغ این رتبه های برتر کنکور رفت تا درباره عوامل موفقیتشان و همچنین توصیه های آنان به دیگر دانش آموزان کنکوری با آنان به گفت و گو بنشیند.

با تلاش و اعتماد به نفس موفقیت تضمینی است

محمد مهدی حیدری نسب که به تعبیر مدیر مدرسه اش، از امیدهای اصلی کنکور سراسری بود موفق شد تا در کنکور رشته ریاضی رتبه 9 را به دست آورد.

وی در گفت و گو با پانا مهمترین هدف و انگیزه خود برای درس خواندن را کسب رتبه تک رقمی عنوان می کند و اعتماد به نفس و تلاش را دو عامل کلیدی موفقیت خود می داند.

محمد حیدری نسب در توصیه به دیگر دانش آموزان هم استانی خود تاکید می کند که رتبه برتر کنکور شدن و به دست آوردن رتبه تک رقمی امری است که با تلاش و اعتماد به نفس قابل دستیابی است و نباید آن را غیرممکن تصور کرد.

این دانش آموز زابلی در تشریح روزهایی که برای رسیدن به هدفش پشت سر گذاشته می گوید: در طول یکسال اخیر که برای کنکور سراسری درس خواندم انبوهی از افکار منفی و مثبت وجود داشت اما همیشه سعی می کردم در جدال امید و ناامیدی با فکر کردن به هدف نهایی به افکار مثبت اهمیت دهم.

وی همچنین به استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه های پایانی مانده به کنکور اشاره کرد و گفت: این استرس روی همه دانش آموزان تاثیر منفی گذاشت اما تمام تلاشم را کردم تا این موضوع را مدیریت و کنترل کنم.

محمد هم مانند همه دانش آموزان کنکوری لحظات خستگی را تجربه کرده و در این باره می گوید: زمانی که از درس خواندن خسته می شدم کمی استراحت می کردم تا دوباره انرژی بگیرم و با فکر کردن به هدف نهایی یعنی رسیدن به رتبه تک رقمی دوباره به سمت درس خواندن کشیده می شدم.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور سراسری درباره میزان ساعت مطالعه خود در طول روز گفت: روزانه بین 4 تا 12 ساعت درس می خواندم اما زمان هایی هم برای استراحت داشتم که با حضور در جمع دوستان و خانواده، تماشای فوتبال و یا حضور در فضای مجازی برای ادامه درس خواندن انرژی می گرفتم.

وی که بنا به علاقه اش قصد دارد در رشته مهندسی برق یا مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل دهد درباره انتخاب رشته می گوید: سعی می کنم از مشاور مدرسه و افرادی که در گذشته در این رشته ها تحصیل کرده اند کمک بگیرم.

علاقه به هنر عامل اصلی موفقیتم بود

یگانه رجبی یکی دیگر از دانش آموزان سیستان و بلوچستانی است که امسال موفق به کسب رتبه 9 کنکور هنر شد. وی که در رشته پرطرفدار علوم تجربی درس خوانده به دنبال علاقه شخصی اش به رشته هنر در طول یکسال اخیر تمام تمرکز خود را بر مطالعه دروس تخصصی این رشته گذاشت تا اینکه بالاخره موفق شد.

این دانش آموز زاهدانی که برای ساختن آینده اش رشته گرافیک در دانشگاه هنرهای زیبای تهران را انتخاب کرده است، از دیدگاه مردم نسبت به رشته هنر انتقاد می کند و امیدوار است تا روزی این طرز تفکر در جامعه به سمت مثبت عوض شود.

یگانه در این باره می گوید: ابتدا خانواده ام با درس خواندنم برای کنکور هنر موافق نبودند اما به مرور که متوجه علاقه مندی واقعی من به این رشته شدند در طول یکسال اخیر حمایتم کردند تا توانستم موفق شوم اما در این مدت متوجه شدم دیدگاه جامعه نسبت به رشته های هنر چقدر منفی است.

وی موفقیتش در این رشته را نور امیدی برای رونق رشته های هنری در سیستان و بلوچستان می داند و معتقد است: برنامه ریزی و تلاش مستمر و به عبارتی آهسته و پیوسته رفتن عامل اصلی موفقیت در آزمون کنکور سراسری است.

یگانه از روزهایی می گوید که گاهی خستگی بر او غالب می شد اما با فکر کردن به موفقیت دوباره انگیزه می گرفت و شروع به درس خواندن می کرد.

وی در توصیه به دانش آموزان کنکوری می گوید: در هنگام خستگی باید به این فکر کرد که بالاخره این روزها تمام می شود و با کسب موفقیت این سختی ها به شیرینی تبدیل خواهد شد.

کنکور هدف اصلی نیست، بلکه یک گام در مسیر زندگی است

پویا پودینه مقدم دیگر دانش آموز سیستان و بلوچستانی است که موفق به کسب رتبه 7 کنکور زبان های خارجه و همچنین رتبه 507 کنکور تجربی شده است.

وی که حالا تصمیم دارد برای آینده خود دو مسیر مجزا را به موازات هم طی کند در گفت و گو با پانا می گوید: دانش آموزان کنکوری باید به این نکته توجه کنند که کنکور هدف اصلی نیست بلکه فقط یک گام بزرگ در مسیر زندگی است.

این دانش آموز زابلی به هم سن و سالهای خودش توصیه می کند تا با برنامه ریزی صحیح هم به درسشان برسند و هم از جوانی خود غافل نشوند.

پویا هم مانند یگانه به دنبال علاقه شخصی اش به زبان انگلیسی برای موفقیت در این آزمون تلاش کرده و می گوید: از کودکی نیاز به یادگیری زبان انگلیسی را احساس می کردم.

وی که در رشته تجربی نیز رتبه قابل قبولی بدست آورده تمایل به ادامه تحصیل در رشته دندان پزشکی دارد تا در کنار زبان انگلیسی بتواند آینده خود را این گونه رقم بزند.

پویا درباره میزان مطالعه روزانه در سال آخر منتهی به کنکور نیز گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه 10 تا 12 ساعت و بعد از آن 9 تا 10 ساعت مطالعه می کردم.

وی با بیان اینکه تفریح یک بخش ضروری از زندگی هر فرد کنکوری است، تصریح کرد: استراحت و تفریح باید باشد تا خستگی درس خواندن را کم کند. من نیز تماشای فیلم را در برنامه روزانه خود گنجانده بودم.

پویا رسیدن به هدفی که در انتهای مسیر برای خود مشخص کرده بود را انگیزه اصلی اش برای تلاش و کوشش عنوان کرد و گفت: استرس و افکار منفی هیچ امتیاز مثبتی برای افراد ندارند بنابراین نباید به آن ها توجه کرد بلکه باید ذهن را بر روی هدف اصلی متمرکز کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار